شناسهٔ خبر: 67256598 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رویدادایران | لینک خبر

چرا جلوی سیل‌های هرساله چالوس را نمی‌گیریم؟ چرا جلوی سیل‌های هرساله چالوس را نمی‌گیریم؟

شرق: جاده چالوس شبیه به جاده مرگ شده است. بعد از وقوع سیل‌های هرساله حالا بسیاری از ترس حادثه پا در این جاده نمی‌گذارند. پنجشنبه هفته گذشته بر اثر بارش شدید باران در ارتفاعات مازندران، جریان‌های سیلابی متعددی در برخی نقاط ایجاد شد که جدی‌ترین آنها مربوط به جاده چالوس و منطقه دزدبن بود. سیلابی که

صاحب‌خبر -

شرق: جاده چالوس شبیه به جاده مرگ شده است. بعد از وقوع سیل‌های هرساله حالا بسیاری از ترس حادثه پا در این جاده نمی‌گذارند. پنجشنبه هفته گذشته بر اثر بارش شدید باران در ارتفاعات مازندران، جریان‌های سیلابی متعددی در برخی نقاط ایجاد شد که جدی‌ترین آنها مربوط به جاده چالوس و منطقه دزدبن بود. سیلابی که ۱۶ مصدوم و سه مفقودی بر جای گذاشت و چندین خودرو را از بین برد.

سال قبل هم دقیقا شاهد همین اتفاقات دلخراش بودیم. سیل آمد و تعداد بسیاری مفقودی و فوتی بر جای گذاشت. امسال هم همین اتفاق تکرار شد، اما همچون سال قبل رسانه‌ها توجه خاصی به آن نکردند. حالا کسی از سرنوشت آن مفقودی‌ها خبر ندارد که آیا پیدا شدند یا نه. ماشین‌های بسیاری با سیل همراه شدند و به داخل دره‌ها افتادند. برای همین آنچه محلی‌ها از سیل سال قبل می‌گفتند با آنچه در رسانه‌ها و نقل قول مسئولین منتشر می‌شد، تفاوت‌هایی داشت.

اما حالا در آخرین روزهای بهار سال 1403 هم دوباره شاهد سیلی در همان مناطق هستیم که مفقودی و فوتی بر جای گذاشته است. حالا هم رسانه‌ها کمتر توجهی به آن داشتند و همچنان هم تدابیری برای متوقف‌شدن این حادثه برای سال بعد وجود ندارد. حادثه‌ای که علاوه بر خسارت‌های بی‌شمار برای محلی‌ها و کاسبان آنجا باعث خسارت‌های جانی هم شده بود. 

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای مازندران هم اعلام کرده بود: سیل شامگاه ۲۴ خرداد در منطقه دزدبن جاده چالوس ناشی از جاری‌شدن رواناب بر اثر رگبارهای نقطه‌ای در ارتفاعات این منطقه بود که همراه با سنگ‌ها، واریزه کوهی، چوب و گل‌ولای در مسیل منتهی به یک واحد پذیرایی حاشیه جاده جریان واریزه‌ای ایجاد کرد و خساراتی به بار آورد.

 طبق پیش‌بینی‌ها رگبارهای نقطه‌ای از ساعات پایانی روز پنجشنبه آغاز شد و در ارتفاعات نیز شاهد بارندگی‌های بسیار شدید بودیم که منجر به جاری‌شدن رواناب در برخی نقاط استان از جمله ارتفاعات چالوس شد. در محدوده جاده چالوس طبق پیش‌بینی‌ها بارندگی شدیدی رخ داد که منجر به طغیان رودخانه نشد، اما با جاری‌شدن سیلاب حاوی رواناب، واریزه‌های کوهی و چوب در دره دزدبن، خساراتی را در نقطه تلاقی مسیر سیلاب با جاده و رودخانه بر جای گذاشت. در زمان وقوع سیل، دِبی آب رودخانه چالوس هشت متر مکعب بر ثانیه بود و رودخانه روندی عادی داشت. حدود ساعت ۲۰:۳۰ پنجشنبه جریان سیلابی به جاده و رودخانه رسید که با توجه به استقرار یک واحد پذیرایی در قسمت انتهایی مسیل به دلیل توقف خودروهای مسافران در مجاورت و پارکینگ رستوران، منجر به وقوع خسارت شد. جریان طغیانی این سیلاب که آغاز تا فروکش ‌کردن آن حدود ۳۰ دقیقه بود، بر اساس مقطع‌برداری‌های انجام‌شده در زمان پیک ۳۴ مترمکعب بر ثانیه بود که حدود یک‌ششم حجم پیک سیلاب هفتم مرداد ۱۴۰۲ در منطقه واسپول چالوس است. 

بررسی‌ها نشان می‌دهد که حداکثر ۳۰ درصد این سیلاب را آب تشکیل می‌داد و مابقی آن واریزه کوهی، سنگ، چوب و گل‌ولای بود. به همین دلیل نیز قدرت تخریب آن در نقطه تلاقی با جاده بالا بود و چند خودرو را با خود برد. طول این مسیل که از ارتفاع چهار هزار متری آغاز می‌شود و تا ارتفاع حدود دو هزار متری امتداد می‌یابد نزدیک به ۱۱ کیلومتر است. در این ۱۱ کیلومتر هیچ رودخانه‌ و سازه‌ای وجود ندارد. میانگین شیب این مسیل در طول ۱۱ کیلومتر ۶۷ درصد است که شیب بسیار بالایی برای یک مسیر جریانی محسوب می‌شود. مسیل‌ها به مرور زمان و بر اثر جریان‌های سیلابی ایجاد می‌شوند و طبیعی است که هر جا مسیلی وجود داشته باشد یعنی امکان جاری‌شدن سیلاب هم در آن وجود دارد. بر همین اساس همواره تأکید می‌کنیم که هرگونه ساخت‌وساز در بستر مسیل‌ و همچنین توقف در این نقاط هنگام بارندگی و حتی در روزهای گرم سال ممکن است خسارات جبران‌ناپذیری را در پی داشته باشد.

 

منبع: sharghdaily-934618

نظر شما