شناسهٔ خبر: 67256577 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه صبح‌نو | لینک خبر

مناظره اول نگاه‌ها را به سمت قالیباف چرخاند

پرش قالیباف در نظرسنجی‌ها

صاحب‌خبر -


محمد عطریانفر، تحلیلگر سیاسی اصلاح‌طلب درباره مناظره دیشب گفت: «آقای پزشکیان و قالیباف در این مناظره نمره معادل گرفتند و دیگر افراد نمره مناسبی نمی‌آورند.» او گفت: «این مجموعه مناظره‌ها با امکانات اطلاعاتی بیشتری برگزار شد و نشان داد که مشاورین مربوطه با نظم بیشتری، اطلاعات را به نامزدها منتقل کرده‌اند. صداوسیما و مجری محترم بیشتر مدیریت زمان داشت. هیچ نقشی مبنی بر دخالت در نظم جلسه نداشته و نسبت به خروج افراد از خط سوال‌ها واکنش نداشتند.
درحالی‌که باید نسبت به خروج افراد از محتوای سوال‌ها واکنش نشان می‌دادند.»
سید محمد حسن ملیحی، کارشناس اقتصادی گفت: «آقای قالیباف اظهار کرد که دستمزد باید متناسب با تورم افزایش پیدا کند. با این وجود آقای پزشکیان نگفتند که آیا امکان پرداخت دستمزد متناسب با عملکرد وجود دارد یا خیر. نگاه آقای قاضی‌زاده بیشتر پرداخت یکسان در جامعه است. آقای زاکانی نیز معتقد به توزیع عادلانه ثروت در جامعه بود.»  وی افزود: «بحث دیگری که مخصوصا آقای قالیباف روی آن تأکید داشت، افزایش بهره‌وری است. آقای قاضی‌زاده تأکید داشتند که برای تحقق رشد 8 درصدی نیازمند سرمایه‌گذاری خارجی 250 میلیارد دلاری هستیم. آقای قالیباف در پاسخ به این مسأله تاکید داشت که با افزایش بهره‌وری می‌توانیم نیاز به سرمایه‌گذاری خارجی را کاهش دهیم.»
این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: «بین همه کاندیداها در خصوص روابط بین‌الملل و اثر آن در حوزه اقتصاد اشتراک وجود داشت. آقای پورمحمدی، قالیباف و پزشکیان تأکید داشتند که کاهش تحریم‌ها در کوتاه‌ترین زمان ممکن باید صورت بگیرد. برخی افراد مانند آقای جلیلی و زاکانی معتقد بودند که در زمان تحریم با کمک پتانسیل‌های دیگری که در حوزه بین‌الملل داریم می‌توانیم جذب سرمایه را با تعامل با کشورهای همسایه انجام دهیم.»
روزنامه خراسان نوشت: «انتخاب بین قالیباف و جلیلی انتخاب آسانی برای اصول‌گرایان نیست! مطابق آنچه گفته شد، کناره‌گیری هر یک از این نامزدها، اثرات خاص خود را بر وضعیت نامزد دیگر دارد. اگر قالیباف به نفع جلیلی کنار برود، بخش قابل توجهی از آرای او به سبد رأی جلیلی افزوده نمی‌شود، لذا جلیلی در مشارکت بالای ۵۰ درصد نمی‌تواند رئیس‌جمهور شود. مخصوصا در مقابل نامزدی مثل مسعود پزشکیان که می‌تواند با سعید جلیلی دوقطبی بسازد؛ اما در صورتی که جلیلی به نفع قالیباف انصراف دهد، سبد رأی بزرگ قالیباف بزرگ‌تر می‌شود و حتی امکان پیروزی او در دوره اول دور از ذهن نیست، هر چند کار آسانی هم نیست.
 
نظر کاربران شبکه‌های اجتماعی
بسیاری از کاربران شبکه اجتماعی ایکس معتقد بودند که محمدباقر قالیباف ۱۴۰۳ با محمدباقر قالیباف ۹۶ و حتی دو انتخابات مجلس اخیر متفاوت بود و تسلط بیشتری روی امور به‌ویژه در شناخت و طرح مسائل اقتصادی و ارائه راهکار در این زمینه داشت. کاربران شبکه اجتماعی ایکس بیشتر به کارنامه عملیاتی و سابقه اجرایی محمدباقر قالیباف اشاره و تأکید داشتند که او نسبت به سایر کاندیداها در حوزه اقتصاد و میدان، کارنامه درخشان‌تری دارد.
 
پیشتازی قالیباف در نظرسنجی مناظره
تسلط، ارائه برنامه و ذکر راه‌حل برای مشکلات در حوزه اقتصادی در مناظره نخست با اقبال مردم روبه‌رو شده است. در نظرسنجی‌هایی که در کانال‌های تلگرامی و شبکه اجتماعی ایکس و اینستاگرام برگزار شده، قالیباف همان‌گونه که انتظار می رفت به صورت چشمگیری  نسبت به دیگر نامزدها پیشتاز است. در نظرسنجی کانال خبر فوری با سه میلیون کاربر سخنان محمدباقر قالیباف در مناظره نخست با فاصله بسیار زیادی نسبت به دیگر نامزدها مورد اقبال و تأیید کاربران قرار گرفته است.

نظر شما