شناسهٔ خبر: 67255785 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

برچسب‌ها نظر شما آخرین اخبار وبگردی

سیگنال فدرال رزرو طلا را نزولی کرد

جرمی پاول، رئیس فدرال رزرو، کاهش نرخ بهره در سال ۲۰۲۴ را محدود اعلام کرد. این خبر منجر به افت طلای جهانی شد که با قیمت ۲۳۲۰ دلار معامله می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد؛ پس از سیگنال جرمی پاول به بازارها مبنی بر کاهش مرتبه و میزان نرخ بهره در ادامه سال ۲۰۲۴ و به دنبال آن ناامیدی سرمایه‌گذاران و معامله‌گران از آغاز سیاست‌های انبساطی، طلای جهانی نخستین روز از روند معاملاتی خود در روز گذشته را در محدوده قرمز آغاز کرد. در راستای این موضوع نیل کشکاری یکی از اعضای فدرال رزرو اظهار کرد: «کاهش نرخ بهره در ماه سپتامبر قطعی خواهد بود.»

کمیته بانک مرکزی ایالات متحده در نشست ماه ژوئن نرخ بهره سیاستی را در محدوده ۵.۲۵ تا ۵.۵ درصدی حفظ کرد و انتظارات سرمایه‌گذاران را در خصوص یکه‌تازی دارایی‌های بازار در سال جاری کاهش داد. در راستای این بحث کشکاری یکی از اعضای فدرال رزرو در سخنرانی خود در روزهای اخیر تاکید کرد: «گرچه سخنان جرمی پاول از کاهش تنها یک مرتبه‌ای نرخ بهره در سال ۲۰۲۴ حکایت داشت، اما ناگفته نماند در صورت پیشرفت قابل توجه در روند تورم، نرخ بهره را بیش از پیش کاهش خواهد داد. به نظر می‌رسد که این نهاد موضع سیاستی خود را در سپتامبر تغییر خواهد و سیاست‌های انبساطی را برای نخستین‌بار از مارس ۲۰۲۰ اتخاذ خواهد کرد. چنانچه پاول از روند اقتصادی پس از نخستین کاهش نرخ بهره در چند سال اخیر رضایت خود را نشان دهد، کاهش دوباره نرخ در دسامبر دور از انتظار نخواهد بود.»

گفتنی است که نظرسنجی میان روسای فدرال رزرو نیز نشان می‌دهد که ۱۹ تن از آنها معتقدند که پاول سیاست‌های پولی را در سال ۲۰۲۴ تغییر خواهد داد، اما میزان و مرتبه آن به واکنش روند تورمی و بازارها به نخستین کاهش نرخ بهره خواهد بود. قابل ذکر است که این دوراهی‌ها تبعاتی دارد که تیر آن به بازارها و در نتیجه روند اقتصادی خواهد خورد.

عوامل متعددی در رشد یا افول طلای جهانی نقش دارند که از مهم‌ترین آنها باید به سیاست‌های کلان ایالات متحده اشاره کرد. گرچه دیگر عوامل آن به صورت کامل در گزارش‌های پیشین مورد بررسی قرار گرفته، اما به‌طور خلاصه باید گفت که فلز زرد به چند دلیل دارایی محبوب و پناهگاه امن سرمایه‌گذاران به شمار می‌رود. دلیل آن چیست؟

در پاسخ به این سوال باید به روند آن در سال‌های اخیر توجه کرد. فرار از تحریم‌های آمریکا در شرایط جنگی و رجوع به ذخیره طلای جهانی توسط بانک‌های مرکزی در سراسر جهان، از مهم‌ترین دلایل صعود طلا و اطمینان معامله‌گران از سرمایه‌گذاری در این بازار محسوب می‌شود. در این بین سیاست‌های آمریکا در حال حاضر اثرات نزولی کوتاه مدتی بر روند قیمتی این دارایی خواهد گذاشت که این اثرات نیز طبق گفته کشکاری با کاهش نرخ بهره در سپتامبر، قابل حل خواهد بود. در نتیجه چشم‌انداز طلا در بلندمدت صعودی خواهد ماند و نمی‌توان نوسان آن را تا تغییر سیاست‌های پولی به آینده تعمیم داد.

نظر شما