شناسهٔ خبر: 67255684 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه فرهیختگان | لینک خبر

زاکانی در برنامه «میزگرد اقتصادی»:

سخنان پزشکیان و ظریف، جفای بزرگی در حق شهید رییسی بود

یک نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: عمده مشکلات مربوط به تجویزهایی است که ریشه در خارج از کشور دارد که اوج آن در دهه ۱۳۹۰ رقم خورد.

صاحب‌خبر -
سخنان پزشکیان و ظریف، جفای بزرگی در حق شهید رییسی بود

علیرضا زاکانی امشب - ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ - با حضور در میزگرد اقتصادی شبکه یک سیما به تشریح دیدگاه‌های اقتصادی خود پرداخت و گفت: شرایط کشور به گونه‌ای است که نیاز به تحول در راستای عدالت و پیشرفت دارد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری  افزود: ما ۴ سرفصل را در اقتصاد تاکید داریم. نکته اولاً آزادسازی اقتصاد از کمند ارز و تقویت پول ملی. نکته دیگر جهش تولید و جلوگیری از خام فروشی بر پایه دانش و علم و فن آوری جهت ارزش افزوده در محصولات. نکته سوم مشارکت مردم برای ایجاد حاکمیت مردم در اقتصاد است. نکته چهارم خلق ثروت همراه با توزیع عادلانه است.

زاکانی گفت: اقتصاد ما مشکلاتی دارد. تورم و عدم ثبات در قیمت‌ها و کوچک شدن سفره مردم از جمله این مشکلات است. امروز ۴۱ درصد از سبد خانوار را مسکن و امورات مرتبط با مسکن است.

وی بیکاری جوانان را از دیگر مشکلات کشور دانست و افزود: درآمدهایمان ریالی است اما هزینه‌هایمان نسبتی با دلار پیدا کرده است.  اقتصاد کشور دچار چالش است. کسری بودجه، ناترازی انرژی، بدهی دولت به بانک‌ها و صندوق‌ها از جمله این چالش‌ها هستند.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: تحریم دشمنان ما یک عاملی بر مشکلات اقتصادی است. کشور دچار بن بست نیست و عمده مشکلات ما مربوط به تجویزهای غلط بیگانگان برای ماست. تجویزهایی که در داخل خریدار دارد.

وی افزود: شهید رییسی با پرکاری خودش ترمز دستی این وضعیت را کشیده است و در برخی از شاخص‌ها بهتر شدیم اما کار برای تحول زیاد است.

زاکانی در مورد جهش تولید با مردم، بیان کرد: تا ۲۵ درصد باید تعاونی‌ها را میدان دار کنیم. نیازمند به مشارکت و سرمایه گذاری هستیم. دهه ۹۰ برای نرخ سرمایه گذاری ما دهه سیاهی بود. از بانک‌ها و نان مردم خورده شد. از بورس هزینه شد و مردم در بورس بیچاره شد. ۲ هزار همت قیمت اسمی بود که با ۱۰۰ همت وارد کردن و سپس دعوت از مردم، کمر مردم را شکستند.

وی گفت: گرانی ارز در دولت روحانی ۱۰ برابر شد. راه اصلی تامین از منابع داخلی و بهره گیری از همه فرصت‌های بین المللی است. اساس این کار هدایت نقدینگی است.

وی گفت: توزیع انرژی باید به گونه‌ای باشد که همه مردم بهره ببرند. در حوزه ناترازی انرژی ۴۰ میلیون خانوار بنزین استفاده نمی‌کنند لذا می‌توان آن را برای مردم اختصاص داد.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: می‌توانیم یک تحول بزرگ در اقتصاد ایجاد کرده و مردم را ثروتمند و تبعیض را حذف کنیم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به میزگرد سیاسی خارجی پزشکیان گفت: آقای مشاور پزشکیان سخنانی را بیان کردند که جفا به رئیس‌جمهور شهید بود. در مناظره پنج‌شنبه جواب سخنان ایشان را خواهم داد. در دورانی که این آقایان بودند علاوه بر اینکه اقتصاد را اصلاح نکردند بلکه اقتصاد خانوارها به تاراج رفت. خیلی علاقه ندارم مسائل را باز کنم چون این بنده‌های خدا در کشور مشکلات زیادی پیدا خواهند کرد.

زاکانی در پاسخ به سوالی در مورد اینکه در دولت شما مسائل اقتصادی را با متر سیاسی متر خواهید کرد یا با توان تخصصی و فنی افراد متر خواهید کرد، گفت: سیاست‌های اقتصادی بدون توجه به اقتصاد سیاسی امکان پذیر نیست. تیم اقتصادی باید یکپارچه باشد. ویژگی یک‌مسوول در کشور باید این باشد که شناخت و تجربه و سلامت و توانایی داشته باشد.

گفتنی است؛ در این میزگرد آقایان عمادالدین سخایی و مالک شریعتی به عنوان مشاوران اقتصادی زاکانی و حجت‌الاسلام محمدحسین حسین‌زاده بحرینی، داوود دانش‌جعفری و یحیی آل اسحاق به عنوان کارشناس حضور داشتند.

نظر شما