شناسهٔ خبر: 67255650 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه فرهیختگان | لینک خبر

قالیباف در واکنش به ظریف:

قانون اقدام راهبردی مانع احیای برجام نشده است

دومین قسمت از مرحله دوم گفتگو ویژه خبری به سوالات مردم از نامزدها پرداخت، این برنامه امشب با حضور محمدباقر قالیباف روانه آنتن شبکه خبر صداوسیما شد.

صاحب‌خبر -
قانون اقدام راهبردی مانع احیای برجام نشده است

 محمدباقر قالیباف امشب در دومین گفت‌وگوی ویژه خبری به بیان نظرات و دیدگاه های خود پرداخت. در ابتدایاین برنامه، این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به بیان برنامه های خود در خصوص مسئله کشاورزی پرداخت. وی با بیان اینکه خروج از کشاورزی سنتی در برنامه هفتم دیده شده است، گفت:«علاوه بر مشکل قیمت گذاری محصولات کشاورزی، با واردات بی‌رویه هم مواجه‌ایم که باید حل و فصل کنیم. یکی از بخش های مهم کشاورزی است که چهار میلیون شغل به صورت مستقیم مرتبط با آن است؛ در امنیت غذایی و کالاهای اساسی نیز کشاورزی بحث مهم و جدی است. وی خودکفایی در برخی اقلام را ضروری خواند و گفت: در بخش آب کشاورزی همچنان به صورت سنتی پیش می رویم، روش هایی که در دنیا منسوخ شده؛ لذا در این بخش ها تحول خوبی رخ نداده است.»

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری افزود: «سهم کشاورز از محصول حداکثر ۳۰ درصد است و مابقی برای واسطه ها و سایر بخش ها است. وی موضوع دیگر را صادرات محصولات کشاورزی خواند و گفت: یک مرتبه جلوی صادرات محصولات کشاورزی گرفته‌ می شود این به معنای نبود ثبات در این عرصه است.»

قالیباف با انتقاد از نبود برنامه ریزی دقیق و مطمئن در عرصه کشاورزی گفت: «نوع مدیریت به گونه‌ای بوده که نتوانستیم بر مشکلات فائق بیاییم. البته در برنامه هفتم پیشنهادات روشن و مشخصی پیش بینی شده و خروج از کشاورزی سنتی در برنامه هفتم دیده شده است. وی توضیح داد: مجلس یازدهم در قانون شورایی برای قیمت گذاری محصولات کشاورزی پیش‌بینی کرد؛ علاوه مشکل قیمت گذاری محصولات، با واردات بی رویه هم مواجه ایم که باید حل و فصل کنیم.»

قالیباف درباره کالاهای اساسی گفت: «ما در کالاهای اساسی کشاورزی به جز گندم عمدتا واردکننده هستیم که از مشکلات ما است، آن هم در شرایطی که می‌توان در داخل تولیدکننده باشیم؛ برای این ها هم پیش بینی هایی در برنامه هفتم شده است.»

قالیباف با تاکید بر لزوم استفاده از نخبگان و مردم گفت: «درباره رفع تحریم ها روش «اقدام در برابر اقدام» را در پیش می گیریم و البته ابزارهای دیگری هم داریم. اولویت اساسی ما در سیاست خارجی رفع تحریم ها است.
وی افزود: موشکی که شلیک نشده بود و روی آن «مرگ بر اسرائیل» نوشته بود، می گفتند این کار روی آب و نان ما اثر گذاشت اما چقدر «وعده صادق» برای ما در ابعاد مختلف اقتصادی، اقتدار و امنیت ملی ایجاد کرد. نگاه کنید همان زمان که درباره برجام صحبت کردیم چقدر رژیم صهیونیستی در داخل ترور انجام داد.»

همچنین قالیباف درباره راهکارش برای رفع تحریم ها گفت: «دستگاه دیپلماسی و اجرای سیاست های کلان خارجی از موضوعات با اولویت دولت چهاردهم است. او ادامه داد: الان پرونده های متعدد بلاتکلیف در بخش اوراسیا، شانگهای، بریکس و توافقات دوجانبه بین ما با روسیه و چین هست؛ آسیا در حوزه اقتصاد رتبه اول را دارد. وی افزود: بخشی از رفع تحریم مربوط به مذاکرات در حوزه هسته ای است که آسیب های جدی به کشور وارد شد که باید تلاش کنیم؛ ما می توانیم این کار را انجام داده و در اولویت گذاشتیم. چند ساله روی این موضوع بحث می کنیم و رفتیم و آمدیم و بعد آن ها برجام را برهم زدند.»

رئیس مجلس بیان کرد: «گفته‌اند که قانون راهبردی مانع این کار شده که حرف درستی نیست؛ گفته شد که باید اقدامات را بر اساس سیاست های کلان انجام دهیم سوالم این است که مگر رهبر انقلاب یک سال قبل نفرمود که قانون اقدام راهبردی کشور را نجات داد و تکلیف را روشن کرد و همه را از بلاتکلیفی درآورد؛ اگر معتقدیم پس چرا می گویید قانون اقدام راهبردی مانع توافق شد؟ پس تبعیت شما کجاست و کجا تابع سیاست ها بودید.»

وی گفت: «بنده عضو شورای عالی امنیت ملی بودم، این شورا مجلس را مکلف کرد که مجلس درباره خروج از برجام قانون گذاری کند. این قانون تصویب و ابلاغ شد حالا باید بگویید این قانون مانع بوده است؟ همانطور که حضرت آقا فرمود این قانون دست مذاکره کننده را پر کرد.»

قالیباف یادآور شد: «بعد از خروج ترامپ از برجام، بحث این بود که ما هم از برجام خارج شویم یا خیر؛ نظری بود که ما هم خارج شویم به هر حال دولت تصمیمی گرفت و گفت که ما یک هفته برای برگشت آن ها به برجام فرصت می دهیم و اگر برنگشتند تصمیم گیری می کنیم؛ یک هفته به دوهفته و یک و دو ماه تبدیل شد و این مسیر ادامه پیدا کرد، این همان بلاتکلیفی بود که حضرت آقا فرمودند. چطور ما وقتی چیزی از دولت امریکا میخواهیم می گوید اختیار ما نیست و دست کنگره است؛ مجلس با تصویب قانون اقدام راهبردی دست مذاکره کننده را پر کرد. در قانون آمده، پروتکل الحاقی را که داوطلبانه اجرا می شد رعایت نمی کنیم چون از برجام خارج شده بودند و تحریم ها در حال اعمال بود.»

قالیباف گفت: «همان زمان دوستان گفتند که در این صورت جنگ می شود و یا اینکه غنی سازی به میزانی بالاتر رود، جنگ می شود، سوال این است که ما پروتکل الحاقی را برداشتیم، اما آیا جنگ شد؟ در واقع ما از انفعال بیرون آمده و دست مذاکره کننده را پر کردیم. ادامه بحث ها در وین که تا دور ششم رفت، بر اساس این آورده ها بود، چیزی هم در برجام دنبال نشده است.»

وی با اشاره به ماده ۶ قانون راهبردی گفت: «ما پیشنهاد روشن داریم و بحث کردیم و آماده است؛ ما اقدام را در برابر اقدام انجام می دهیم که سیاست ما است. رئیس مجلس تصریح کرد: ما یک جا به تعهدات مان عمل کردیم، اما اتفاقی نیفتاد؛ ماده ۶ این قانون فرصت اقدام در برابر اقدام را می‌دهد. مطمئن هستیم که باید مسیری رفته که انتفاع اقتصادی به مردم برسانیم. اینکه نفت در برابر غذا می گویند و این را هم اجازه نمی دهند، دستاوردی برای ما نیست.»

قالیباف در رابطه با متناسب سازی بین حقوق افراد با تورم تصریح کرد: «وقتی کسر بودجه بالا می‌رود تورم افزایش یافته و از سفره‌های مردم برداشت می‌شود. وی در این رابطه توضیح داد: اعتراض افرادیکه درامد ثابت دارند این است که تورم بالا می‌رود اما حقوق ما بالا نمی‌رود.  سوال اینجاست تورم از کجا می‌آید؟ وقتی دولت بودجه تصویب می‌کند، بودجه دولت نیست بلکه بودجه زندگی مردم است. او ادامه داد: ما یک متناسب سازی در حقوق داشتیم. ما باید سیاست جبرانی داشته باشیم که فاصله بین حقوق و تورم را انجام دهیم.»

قالیباف مهار تورم را کار اصلی و اساسی خواند و گفت: «با مدیریت غلط و تصمیمات خلق الساعه، سرمایه ها در حال از بین رفتن است که نمونه آن وضعیت بورس در دهه ۹۰ است.»

رئیس مجلس درباره تعیین تکلیف نیروهای شرکتی گفت: «بین نیروهای شرکتی و نیروهای رسمی ناعدالتی وجود دارد و از آن طرف یکسری شرکت های منابع خدمات انسانی درست کرده که تبدیل به رابط شده و انگار یک نوع برده داری قرن ۲۱ است، به جای این کارها باید برون سپاری کرد.»

قالیباف بیان کرد: «نیروهای شرکتی را در مجلس تصویب کرده و اکنون در مجمع تشخیص است که آن جا حتما مشکل را حل می کنیم پس مطمئن باشید که بحث نیروهای شرکتی را پایان داده و هیچ گونه بار مالی برای دولت ندارد. همین الان بار مالی با ناعدالتی و با روش غلط وجود دارد. در ادامه این سوال از قالیباف پرسیده شد که «شما قبلا گفته بودید یخچال بازنشسته ها را پر می کنید، آیا وعده های دیگر شما مثل این وعده است؟» در پاسخ قالیباف گفت: امروز در جلسه ای برای بازنشستگان صحبت کردم و همین سوال پرسیده شد.»

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: «قبلا که به عنوان نامزد وارد انتخابات شدم، در کلیپ یک دقیقه ای این حرف را زدم. امروز گفتم که این وعده آن زمان انتخابات بود که رئیس قوه نشدم اما وقتی در مجلس آمدم متناسب سازی حقوق بازنشستگان تصویب شد. وی گفت: امروز بازنشسته آسایش و آرامش می خواهد اما دنبال بهانه ای هستند که فرزندان و نوه ها نیایند؛ همان طور که قبلا گفتم اطمینان می دهم که نگران یخچال تان نباشید؛ این ظرفیت و امکان با مدیریت صحیح وجود دارد.»

قالیباف درباره وضعیت بورس گفت: «بورس مسیر خوبی را طی نکرد؛ مردم را در دهه ۹۰ سوق دادیم و امروز ۵۰ میلیون نفر در بورس هستند. وی افزود: اگر مالکیت سهام عدالت برای مردم است چرا مدیریت آن را نداشته باشند؟ این وضعیت بدتر از شرکت های خصولتی شده است. آن زمان یک مرتبه یکسری از شرکت ها ارزیابی و وارد بورس شده و سه برابر به میزان سرمایه گذاری سود داده شد؛ امروز وضعیت بورس در منفی ۴ است در این شرایط بانک مرکزی تا ۳۰ درصد سود را برای سپرده درازمدت تضمین می کند.»

وی در پاسخ به این سوال که در صورت پیروزی در انتخابات موضوع بورس را در چه فاصله زمانی به سرانجام می رساند گفت: «این موضوع از این جنس نیست که بگویم ۳ روز، ۳ ماه یا ۶ ماه؛ این کار روندی است. باید روند رو به بالا مسیر را طی کند و نوسانات کم انجام شود. ثبات در بورس را می توان در سال اول دولت چهاردهم ایجاد کرد.»

وی درباره ضمانت اجرای وعده هایش گفت: «بنده عملکردی دارم که بر اساس آن هر وعده ای دادم را عمل کردم؛ حتما با کمک مردم و نخبگان و استفاده از ظرفیت های کشور این مسیر را پیش می‌بریم.»

نظر شما