شناسهٔ خبر: 67252512 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

موسسه سیپری: اسرائیل ۹۰ کلاهک هسته ای دارد و در حال به روز رسانی پلوتونیوم در دیمونا است

صاحب‌خبر -

شفقنا- گزارشی که موسسه صلح بین المللی استکهلم موسوم به «سیبری» تهیه کرده، فاش کرد: اسرائیل در تلاش است تا پلوتونیوم را در رآکتور هسته ای دیمونا به روز رسانی کند.

به گزارش شفقنا، اسکای نیوز نوشت: براساس گزارش سالانه موسسه صلح بین المللی استکهلم که در مورد سلاح های هسته ای منتشر شده، اسرائیل در حال توسعه پلوتونیوم خود در رآکتور خود در تاسیسات تحقیقات هسته ای دیمونا است.

روزنامه اسرائیلی «جزالم پست» به نقل از این گزارش نوشت: محققان آورده اند که اسرائیل به طور علنی به داشتن تسلیحات هسته ای اعتراف نمی کند اما آنها همچنین افزودند که این رژیم برای به روزرسانی زرادخانه هسته ای خود از طریق توسعه پلوتونیوم تلاش می کند.

گزارش موسسه «سیبری» اسرائیل را از نظر تعداد کل کلاهک های هسته ای که ذخیره کرده، در رتبه هشتم قرار داده است.

این موسسه مشخص کرده است: اسرائیل ۹۰ کلاهک هسته ای دارد و به این ترتیب از کره شمالی که تخمین زده می شود ۵۰ کلاهک هسته ای دارد، جلوتر است.

براساس این گزارش، روسیه با ۴۳۸۰ کلاهک هسته ای در رتبه اول قرار دارد وپس از آن آمریکا با ۳۷۰۸ کلاهک هسته ای در رتبه دوم قرار دارد و از سال ۲۰۲۳ بدون تغییر مانده است.

چین با حدود ۵۰۰ کلاهک هسته ای در رده سوم قرار دارد که نسبت به ۴۱۰ کلاهک در سال ۲۰۲۳ افزایش یافت و انتظار می رود این افزایش همچنان ادامه داشته باشد.

براساس این گزارش، در ژانویه ۲۰۲۴، هند ۱۷۲ کلاهک هسته ای و پاکستان نیز ۱۷۰ کلاهک هسته ای در اختیار دارد.

متن خبر در اسکای نیوز

نظر شما