شناسهٔ خبر: 67250958 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

یک فعال اقتصادی عنوان کرد؛

کمبود انبار در گمرک اينچه برون/ از توانايي بخش خصوصي استفاده شود

صاحب‌خبر -
کمبود انبار در گمرک اينچه برون/ از توانايي بخش خصوصي استفاده شود

خبرگزاری آریا- رئیس کمیسیون واردات و صادرات اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکمنستان از کمبود انبار و سوله در گمرک اینچه برون انتقاد کرد و گفت: بهتر است از توانایی بخش خصوصی برای ایجاد سوله و انبار دپو بار استفاده شود.

 

 خوجه دردی قوچ‌زاده ظهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران از کشور «ترکمنستان» به عنوان فرصتی مناسب برای توسعه تجارت یاد و اظهار کرد: با توجه به همسایگی گلستان با این کشور، هزینه کالا‌های صادراتی و وارداتی به جهت مسافت کوتاه و هزینه‌های حمل، به صرفه خواهد بود.

وی با تأکید بر اینکه در زمینه صادرات، هزینه حمل و نقل تأثیرگذار است، ادامه داد: بالبطع می‌توان تولیدات گلستان و سایر استان‌های همجوار را با قیمت تمام شده پائین‌تر به ترکمنستان و سایر کشور‌های حوزه CIS از این مرز صادر کرد.

رئیس کمیسیون واردات و صادرات اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکمنستان صادرات آهن آلات، میلگرد، پروفیل، سیمان، گچ کاشی و سرامیک را از جمله محصولات مورد تقاضا در بازار ترکمنستان دانست و افزود: با توجه به ساخت و ساز در شهر‌های مختلف این کشور معمولاً این کالا‌ها مورد استقبال است.

وی از انتقال ارز به عنوان چالش جدی در حوزه تجارت خارجی یاد کرد و گفت: به دلیل مشکلات تحریمی، تهاتر راحت ترین گزینه در تجارت است.

قوچ‌زاده ادامه داد: در چنین شرایطی مواد اولیه مورد نیاز کشور را وارد و در قبال آن کالا‌های تولیدی را صادر کنیم به این ترتیب هزینه انتقال ارز حذف می‌شود که این برای دو کشور بهتر خواهد بود.

وی از تجارت چمدانی به عنوان یک فرصت برای تقویت اقتصاد شهر‌های مرزنشین یاد کرد و توضیح داد: مرزنشینان اینچه برون و کشور ترکمنستان در حال حاضر شرایط معیشتی سختی دارند که با آزادسازی تجارت چمدانی در این منطقه، اقتصاد مردم بهبود خواهد یافت.

رئیس کمیسیون واردات و صادرات اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکمنستان همچنین از کمبود انبار و سوله در گمرک اینچه برون انتقاد کرد و افزود: در حال حاضر تنها سه انبار کوچک داریم که جوابگوی نیاز واردات از کشور ترکمنستان و سایر کشور‌هایی که از این مرز وارد می‌شود، نیست.

وی خاطرنشان کرد: برای بخش خصوصی این کمبود تبدیل به چالش شده و گاهی بار کالا به دلیل فقدان انبار، سه روز روی ترانزیت است که این هزینه‌های زیادی را با تجار تحمیل می‌کند.

قوچ‌زاده در خاتمه از آمادگی بخش خصوصی برای مشارکت در ساخت سوله و انبار در این منطقه خبر داد و تصریح کرد: بهتر است از توانایی بخش خصوصی برای ایجاد سوله و انبار دپو بار استفاده شود.

انتهای پیام

نظر شما