شناسهٔ خبر: 67249771 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

رئیسی :

چرا بانک ها به سمت انبوسازی می روند/ بانک ها سرمایه های مردم را به سمت اشتغالزایی ببرند

صاحب‌خبر -
چرا بانک ها به سمت انبوسازی می روند/ بانک ها سرمایه های مردم را به سمت اشتغالزایی ببرند
خبرگزاری آریا - نماینده مردم قم در مجلس گفت: حدود 17 بانک کشور را بررسی کردیم که 78 شرکت فعال انبوه ساز دارند که این موضوع در تعارض با فرمایشات حضرت آقا است. این شرکت های انبوه ساز چه کاری در بازار مستغلات می کنند چرا سرمایه ها را به جای اینکه به سمت تولید و اشتغال ببرند به سمت مسکن و مستغلات می برند چرا به جای اینکه سرمایه های مردم را به سمت اشتغال ببرند این وضعیت را در پیش گرفتند و دامن می زنند به افزایش قیمت مسکن؟

به گزارش سرویس سیاسی آریا محمدمنان رئیسی در نطق میان دستور (سه شنبه 29 خرداد ماه) خود ضمن عرض سلام خدمت ملت شریف ایران و همکاران عزیز و مردم شریف قم و تشکر بابت حسن اعتمادی که به این بنده حقیر داشتند و همچنین سلام و درود به ارواح طیبه شهدا و امام شهدا به خصوص شهدا خدمت و به ویژه سیدالشهدا خدمت مرحوم آیت الله رئیسی گفت: حقیر تصمیم دارم در این مدت زمان 7 دقیقه ای که در اختیار دارم نطق تخصصی را محضر شما تقدیم کنم با توجه به اینکه بیش از 15 سال در حوزه معماری و مسکن و شهرسازی مشغول مطالعه و اجرا و پژوهش بوده ام و همچنین با توجه به اینکه موضوع مسکن به یکی از دغدغه های مردم تبدیل شده است نکاتی را تقدیم خواهم کرد که انشالله به تصحیح روندهای اشتباه فعلی کمک کند و به ویژه برای ریل سازی صحیح با کمک همکاران در کمیسیون عمران شکل گیرد.
وی افزود: رشد قیمت زمین در کلان شهر تهران در طی یک بازه 30 ساله متاسفانه بیش از هزار برابر قیمت هر مترمربع افزایش داشته است و این روند باعث شده است که طی دو سال پیاپی یعنی سال 2019 و 2020 تهران رتبه یک افزایش قیمت مسکن را در میان حدود 150 کلانشهر و پایتخت جهان حائز شود. مشکل کجاست؟ چرا وضعیت مسکن باید جوری شود که پایتخت ایران رتبه یک افزایش قیمت مسکن را داشته باشد؟ چه اتفاقی افتاده است و این وضعیت باعث شده است که به علت چسبندگی تورم زمین و مسکن، مسئله مسکن و قیمت مسکن از پایتخت به شهرها و کلانشهرها و حتی روستاها منتقل شود به نحوی که میزان رشد افزایش قیمت مسکن در پهنه سرزمین ایران تقریبا با هیچ کدام از کشورهای دیگر قابل مقایسه نیست و این باعث شده است که دوره انتظار مسکن طولانی تر شود.
نماینده مردم قم در مجلس عنوان کرد: در سال 95 دوره انتظار مسکن 45 سال در شهران تهران بوده است و در سال 97 به 57 سال رسیده است و در سال 98 به 83 سال و سال 99 تقریبا 96 سال دوره انتظار مسکن در کلانشهر تهران بوده است. عمده ساخت و سازی هم که در طول دهه های اخیر انجام شده است متاسفانه روند دائما معکوس بوده و از سمت تقاضای مصرفی به سمت تقاضای سرمایه ای است.
این نماینده مردم در مجلس بیان کرد: حد فاصل سال 55 تا 65 حدود 80 درصد تقاضای مسکن در کشور ما مصرفی بوده است الان معکوس شده است و حدود 80 درصد تقاضا سرمایه ای و سوداگرایانه و سفته بازی است ما مسکن می سازیم و تسهیلات می دهیم و خانه ساخته می شود اما به دست مصرف کننده نمی رسد و به دست اقشار محروم جامعه نمی رسد و این هم به دلیل راهبرد اشتباه در نوع ساخت و ساز بوده است و نمونه واضح آن در سیاست های کلان مسکن در دولت های اسبق و همچنین در همین دولت بوده است. وضعیت فعلی که در کلانشهرها با الگوی آپارتمان سازی و با تعیین اقساط سنگینی که خارج از توان مالی مردم است صحیح نبوده است کسانی که در نهضت ملی مسکن ثبت نام کرده اند عمدتا دهک های ضعیف جامعه هستند و نمی توانند هر سه ماه 40 میلیون تومان پرداخت کنند و بعد از چهار الی پنج قسط مجبور می شوند فیش خود را بفروشند و این را هم به دلال می فروشند و به دست مصرف کننده نمی رسد و باعث شده که حدود 80 درصد تقاضای سرمایه ای ایجاد شود.
وی عنوان کرد: این وضعیت باعث شده است که زمین و مسکن به پیشران تورم تبدیل شود میزان رشد تورم مسکن از تورم عمومی جامعه هم بالاتر رفته است و دائما به تورم دامن می زند و نتیجه این شده است که طبق نظرسنجی ایسپا در سال 1402 عمده مردم تمایل دارند برای سرمایه گذاری وارد بازار مسکن و مستغلات شوند اما با چه نیتی با نیت سرمایه گذاری، متاسفانه نهادهای حاکمیتی هم دارند به این موضوع دامن می زنند. حدود 17 بانک کشور را بررسی کردیم که 78 شرکت فعال انبوه ساز دارند که این موضوع در تعارض با فرمایشات حضرت آقا است. این شرکت های انبوه ساز چه کاری در بازار مستغلات می کنند چرا سرمایه ها را به جای اینکه به سمت تولید و اشتغال ببرند به سمت مسکن و مستغلات می برند چرا به جای اینکه سرمایه های مردم را به سمت اشتغال ببرند این وضعیت را در پیش گرفتند و دامن می زنند به افزایش قیمت مسکن؟
این نماینده مردم در مجلس عنوان کرد: طبق آمار موجود در سامانه کدال حدود 18 بانک 37 میلیون متر مربع زمین و ساختمان دارند و از طرفی دهک های پایین جامعه باید برای یک آلونک 60 الی 70 متری سال ها در انتظار به سر ببرند. چاره کار چیست؟ ما مشکل زمین نداریم و محدودیتی که در کلانشهرها و شهرهای بزرگ ایجاد شده است باید برداشته شود و باید در سیاست های مدیریت زمین تجدیدنظر شود و تنظیم گری بازار هم صورت گیرد قوانین خوبی در مجلس قبل تصویب شد اما اجرایی نمی شوند. مالیات بر خانه های خالی و لوکس و ... باید اجرا شوند تا بتوانیم بازار را تنظیم کنیم و وقتی در کشور مشکل زمین نداریم نباید وضعیت به گونه ای شود که در شهرهای بزرگ 70 تا 80 درصد قیمت تمام شده مسکن فقط سهم زمین باشد./
پایان پیام

نظر شما