شناسهٔ خبر: 67249494 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

پیش‌بینی ۲۷۰۰ قطعه زمین برای جوانی جمعیت در استان مرکزی

مدیرکل دفتر زنان و خانواده استانداری مرکزی گفت: ۲ هزار و ۷۰۰ قطعه زمین برای جوانی جمعیت در استان مرکزی پیش‌بینی شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اراک، پروین مفتح‌زاده ظهر امروز در قرارگاه حمایت از خانواده و‌ جوانی جمعیت با اشاره به اقدامات جدید در حوزه جمعیت اظهار داشت: در قانون جوانی جمعیت نیروی انسانی اولویت استان است، سال گذشته علی رغم مدیریت شیب نزولی جمعیت و کاهش شیب، استان مرکزی در این شیب حرکت کندتری داشت که امیدواریم امسال در مدیریت شیب حرکت پرشتاب‌تری را داشته باشد.

وی‌ ادامه داد: تشکیل شورای برنامه‌ریزی جمعیت در سطح شهرستان یکی از اقدامات مهم سال جدید است که در سطح فرمانداری‌ها این شورا تشکیل شده است و در این شورا پیگیر اجرای طرح فتان  به معنای فرزندان تحول‌آفرین ایران است، به نوعی در این طرح دو بال حاکمتی و مردمی برای حل مسائل در حوزه جمعیت در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند، در ترکیب شورای برنامه‌ریزی جمعیت شهرستان شش مسئول حاکمیتی و سه تا پنج فعال مردمی در کنار یکدیگر تدبیر نقشه می‌کنند و نقشه آنها حل مسئله به صورت پلاک به پلاک است، یعنی اطلاع خانوارها را در موضوع جمعیت اعم از ازدواج، پیشگیری از طلاق، فرزندآوری، پیشگیری از سقط جنین جمع‌آوری می‌کند و حمایت‌های لازم را انجام خواهد داد.

مدیرکل دفتر زنان و خانواده استانداری مرکزی تصریح کرد: در استان مرکزی هیأت‌های محله‌ای تحت عنوان  بیت‌الزهراها فعال هستند که هیات‌های بیت المهدی هم در حال شکل‌گیری است و در کنار یکدیگر به تبیین موضوع جمعیت در محله‌ها و ارائه مشاوره و حمایت‌های لازم می‌پردازند که حمایت‌ خانواده‌ها از روستا آغاز می‌شود و تا مرکز استان و شهرها ادامه دارد، امیدواریم با ورود فعالان مردمی حرکت رو به جلویی را در مدیریت شیب نزولی جمعیت داشته باشیم.

مفتح‌زاده بیان کرد: قانون جمعیت همچنان پابرجاست و در قانون بودجه بحث حمایت از جوانی جمعیت پیش‌بینی شده است، امیدواریم سازمان برنامه و بودجه سال 1403 برای تخصیص اعتبارات مربوط به حوزه جوانی جمعیت پیش‌رو شود و فعالیت‌های بهتری داشته باشد. هر چند سال گذشته استان مرکزی در بحث مدیریت شیب جمعیت عملکرد ضعیفی داشت، اما در جذب اعتبارات حرکت بهتری نسبت به سال 1401 وجود داشت، آن چیزی که در راستای حمایت از فرزندآوری مطرح است قانون جمعیت است، اما حمایت‌های مادی و معنوی در قالب حرکت‌های مردمی به ادامه دارد.

وی ادامه داد: در حال حاضر در شهر اراک تا این لحظه 52 بیت‌الزهرا(س) شکل گرفته است که در قالب هیأت‌های محله‌ای کمک می‌کنند و کارگروه‌هایی ذیل این هیأت‌ها شکل گرفته که یاریگر بیت‌الزهرا(س) هستند و با دستگاه‌های مختلف ارتباط می‌گیرند و از ظرفیت‌های قانونی بهره‌مند می‌شوند، خانواده‌هایی که اطلاعی از نحوه ثبت نام زمین ندارد یا اینکه اطلاعی از وضعیت دریافت تسهیلات ندارد از طریق بیت الزهراها مطلع خواهد شد.

مدیرکل دفتر زنان و خانواده استانداری مرکزی تصریح کرد: 2 هزار و 700 قطعه زمین برای جوانی جمعیت در استان مرکزی پیش‌بینی شده که از این تعداد 900 قطعه ویژه شهر اراک در نظر گرفته شده است، دستگاه‌های اجرایی باید در انجام وظایف محوله در حوزه قانون جوانی جمعیت، اهتمام جدی داشته باشند تا از ابزار بازرسی استفاده نشود.

مفتح‌زاده عنوان کرد: قانون جوانی جمعیت دارای 39 شاخصه است که اولویت استان مرکزی در قانون جوانی جمعیت، افزایش آمار ازدواج، کاهش طلاق، فرزندآوری و پرهیز از سقط جنین است، طبق ماده 39 قانون جوانی جمعیت، وزارتخانه‌های بهداشت و ورزش و جوانان مکلف هستند پنج درصد اعتبارات پژوهشی را به جوانی جمعیت اختصاص دهند.

انتهای پیام/711/

نظر شما