شناسهٔ خبر: 67247720 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رویدادایران | لینک خبر

اظهارات جدید وزیر صمت درباره تولید / گلایه علی‌آبادی از قطعی برق اظهارات جدید وزیر صمت درباره تولید / گلایه علی‌آبادی از قطعی برق

به گزارش اکوایران؛ امروز سه شنبه 29 خرداد 1403، عباس علی‌آبادی وزیر صنعت، معدن و تجارت (صمت) در جلسه علنی مجلس از خودکفایی تولید اکثر کالاهای داخلی گفت: در تولید اکثر کالاهای داخلی به میزانی به خودکفایی رسیدیم که دیگر بازار پاسخگو نیست. این حجم از تبلیغات تلویزیونی برای فروش اقساطی کالاها به علت

صاحب‌خبر -

به گزارش اکوایران؛ امروز سه شنبه 29 خرداد 1403، عباس علی‌آبادی وزیر صنعت، معدن و تجارت (صمت) در جلسه علنی مجلس از خودکفایی تولید اکثر  کالاهای داخلی گفت: در تولید اکثر کالاهای داخلی به میزانی به خودکفایی رسیدیم که دیگر بازار پاسخگو نیست. این حجم از تبلیغات تلویزیونی برای فروش اقساطی کالاها به علت پر بودن انبارها است که امکان ادامه تولید را از تولیدکنندگان گرفته است.

مخالفت وزیر صمت با انتزاع اختیاراتش

وزیر صمت در بخشی از اظهاراتش گفت: به باور من تحول اقتصادی تنها با صنعت دانش‌بنیان صادرات محور محقق می‌شود.  علی آبادی افزود: عمده درآمد دولت از محل مالیات پرداختی صنعتگران، اصناف و بازاریان و همچنین حقوق ورودی از سوی تجار واردکننده و اکثر درآمدهای ارزی نیز حاصل صادرات محصولات تولیدی در بخش صنعت است. صنعت دانش‌بنیان صادرات محور تنها راه تحول اقتصادی در کشور به شمار می‌رود و مهم‌ترین و مؤثرترین اقدام برای تحول در کشور توجه به این موضوع است.

او تاکید کرد: صنعت و تجارت دو بال سیمرغ تحول اقتصادی ایران به شمار می‌رود و جدا کردن این دو بال از یکدیگر منجر به ایجاد ناپایداری شده و به نوعی از یکدیگر جدایی ناپذیر هستند. صنعت دانش بنیان صادرات محور نیازمند اختیاراتی است که هم در عرصه داخلی و هم در عرصه بین‌المللی باید در اختیار وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار گیرد، انتزاع برخی از اختیارات از این وزارتخانه منجر به آسیب به این حوزه شده است.

برق نداریم

علی‌آبادی به برنامه هفتم و  رشد ۸.۵ درصد صنعت، ۱۳ درصدی معدن و ۲۳ درصدی صادرات غیرنفتی اشاره کرد و گفت: تحقق این اهداف نیازمند وجود انرژی است، این در حالی است که طی ۱۰ الی ۱۲ ماه اخیر نرخ تخصیص انرژی کاهش پیدا کرده و این کار را سخت می‌کند.

وزیر صمت ادامه داد: راه‌حل اصلی کاهش مصرف انرژی اتخاذ سیاست‌های صحیح است که وزارت صمت در این مسیر گام برداشته و ایجاد زیرساخت‌های برقی سازی وسایل نقلیه عمومی و واردات خودروهای برقی و ایجاد بستر شارژ آنها در سطح شهرها از جمله این اقدامات است.

او  گفت: در حوزه ایجاد زیرساخت‌های انرژی بالغ بر ۱۱ هزار مگاوات نیروگاه برق حرارتی سیکل ترکیبی و تجدیدپذیر در دستور کار صنایع بزرگ قرار دارد. در حوزه تأمین آب صنایع نیز ۷ میلیارد دلار سرمایه گذاری توسط صنایع صورت گرفته و خطوط انتقال آب و همچنین جمع آوری فاضلاب‌ها و تصفیه آنها برای استفاده از آن در صنایع در دستور کار قرار گرفته است.

علی‌آبادی ادامه داد: برای کاهش مصرف سوخت خودروهای ساخت داخلی نیز اقداماتی انجام شده و برای کاهش مصرف انرژی لوازم خانگی نیز گام‌های لازم برداشته شده است. از سوی دیگر ما نیازمند ایجاد امنیت، جذابیت و ثبات برای جذب سرمایه گذار در حوزه صنعتی هستیم و باید بازارها را جذاب‌تر کنیم.

تولید و صادرات سرمایه می‌خواهد

وزیر صمت در بخشی از اظهاراتش هم به نیاز بخش به منابع مالی سخن گفت. او افزود: بسیاری از کارشناسان اقتصادی معتقدند که تأمین منابع مالی برای بخش تولید به هر روشی حتی با پول پرقدرت ارزش دارد و اگر فرآیند ورود و خروج منابع به بخش تولید به درستی انجام شود، هیچ آثار غیراقتصادی نخواهد داشت. باید به تأمین مالی و سرمایه گذاری در حوزه تولید و صادرات کشور توجه شود، چرا که صادرات یکی از راه‌های بزرگ شدن کیک اقتصاد کشور است. باید با پرداخت یارانه صادرات از صادر کنندگان حمایت شود.

منبع: ecoiran-65723

نظر شما