شناسهٔ خبر: 67246778 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: انصاف نیوز | لینک خبر

پزشکیان پزشکیان است

صاحب‌خبر -

سرویس سیاسی انصاف نیوز: علی باقری، مدیرکل سیاسی وزارت کشور دولت خاتمی، در پاسخ به این سوال که برخی‌ها مسعود پزشکیان به چهره‌های شاخص سیاسی شبیه می‌دانند گفت: شاید پزشکیان ویژگی‌های آن افراد را داشته باشد، اما ویژگی‌های منحصربه‌فرد او باعث شده است پزشکیان با کاراکتر خودش تعریف شود.

انصاف نیوز: پزشکیان را باید مشابه شخصیت‌های برجسته‌ی سیاسی بدانیم؟ برند شخصی او چطور تعریف می‌شود؟

علی باقری علی باقری

علی باقری: «برندسازی عملا توسط رفتار و گفتمان آقای پزشکیان ایجاد خواهد شد. پزشکیان همه‌ی این‌ها است و از طرفی هیچ‌کدامشان نیست. او جلوه‌هایی از صداقت و اصولگرایی میرحسین موسوی، آزادی‌خواهی و اصلاح‌گری خاتمی، تلاش‌ برای حل مشکلات و گره‌های سیاست خارجی آقای روحانی را دارد. تمام این ویژگی‌ها به علاوه‌ی ویژگی‌های شخصی او، ترکیب جدیدی را ساخته است که خاصِ خود پزشکیان است.

مسعود پزشکیان با حضورش در جامعه و میتینگ‌های انتخاباتی و تبلیغاتی، کنشگری در تلویزیون، روبه‌رو شدن با مردم و رسانه، خودش را به مردم معرفی خواهد کرد و به شخصه دغدغه‌ای دراین‌باره که لازم باشد او را به جامعه معرفی کنیم ندارم.

این برداشت اشتباه که او را به بزرگانی در گذشته‌ی تاریخ سیاسی ایران، کاملا شبیه بدانند، برطرف خواهد شد و به تدریج جامعه او را همان‌طور که است، خواهد شناخت. جامعه شاید او را عمیق، دقیق و وسیع نشناسد، ولی هرقدر رویارویی‌ها بیشتر شود، این شناخت هم افزایش پیدا می‌کند؛ البته همین حالا هم بذر و جوانه‌های این معرفی وجود دارد.

ویژگی‌های منحصربه‌فرد پزشکیان

جامعه با دیدن پزشکیان در رسانه، با کاراکتر جدیدی روبه‌رو می‌شود که می‌تواند با او ارتباط برقرار کند. او با کلام دلنشین مردمی‌اش با مردم ارتباط برقرار می‌کند و از طرقی شخصی است که مدارج علمی و نخبگی را در رشته‌ی پزشکی طی کرده است.

پزشکیان به اصولی اعتقاد دارد که برایش حکم راهنما را دارند و حاضر نیست از آنها عدول کند. او عدالت را با تمام وجود فهمیده است و حاضر نیست از آن عبور کند.

او عرصه‌ی سیاست را می‌شناسد و می‌فهمد و برای پیشبُرد پروژه‌ی سیاست‌ورزی خودش باید با بدنه‌ی جامعه (طبقه‌ی پایین) و لایه‌های بالای دولتی تعامل کند تا شرایطی را ایجاد کند که مثمر ثمر باشد.

نگاه و کاراکتر پزشکیان، صداقت و مجموعه‌ی ویژگی‌های او حتی در فرصت کم به مردم شناسانده خواهد شد. درست است که از شخصیت‌هایی که قبولشان داشته، تاثیر گرفته اما پزشکیان، پزشکیان است و ترکیب ویژگی‌های شخصی‌اش او را یونیک کرده است.

انصاف نیوز: نظر شما درباره‌ی مصادره‌ی پزشکیان توسط عده‌ای یا جریانی چیست؟

باقری: مصادره‌‌ها مخصوصا در فضای سیاسی و کمپین‌های سیاسی و انتخاباتی که طیف‌های مختلف از کاندیداها حمایت می‌کنند، مرسوم است. به‌هرحال این طیف‌ها از نظر فکری و عقیدتی تفاوت‌هایی دارند. طبیعی است که افراد مختلف بخواهند کاندیدایی را از زاویه‌ی دید خودشان به جامعه معرفی کنند؛ طوری‌که به نگاه خودشان نزدیک باشد.

این موضوع درباره‌ی کاندیداهایی که طیف حامیانشان متنوع‌تر است، بیشتر اتفاق میفتد. چنین چیزی راجع‌به آقای خاتمی در سال ۷۶ یا آقای موسوی در سال ۸۸ پیش آمد و این‌طور بود که از اصولگرا تا اصلاح‌طلب از او حمایت می‌کردند.

به نظرم درباره‌ی آقای پزشکیان هم عیبی ندارد که دیگران بخواهند او را از زاویه‌ی دید خودشان ببینند. پزشکیان، زبان و بیان خودش را دارد و مردم هم پزشکیان واقعی را از رهگذر صحبت‌ها، مواضع و اکت سیاسی و انتخاباتی او خواهند شناخت. 

انتهای پیام

نظر شما