شناسهٔ خبر: 67246719 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

افزایش ۲۰درصدی سرعت اینترنت کشور طی ۶ ماه

رییس سازمان تنظیم مقررات با اشاره به سنجش‌های سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و آمار داشبوردهای عمومی جهانی از افزایش حداقل ۲۰درصدی سرعت اینترنت ثابت و همراه از نیمه دوم آذرماه سال گذشته تا نیمه اول خرداد ماه امسال در کشور خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، امیر لاجوردی قائم‌مقام وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در امور ارتباطات و رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با بیان اینکه این سازمان به‌عنوان رگولاتور این حوزه به‌طور دقیق نسبت به رصد و بررسی کیفیت شبکه اقدام کرده که برای شفافیت و استحضار مردم آن را در آدرس netsanjplus.ir/mobile-trends در دسترس عمومی قرار داده است، گفت: بر اساس آمار و نتایج ثبت‌شده، میانگین سرعت اینترنت اپراتور همراه اول از نیمه آذرماه سال گذشته تا نیمه اول خرداد امسال از 11،42 به 13،84 مگابیت برثانیه و در اپراتور ایرانسل از 10،95 به 12،64 مگابیت برثانیه رسیده است.

وی افزود: به‌عبارتی تا 15 خردادماه سرعت اینترنت همراه اول 21،3 درصد و ایرانسل 15،4 درصد رشد پیدا کرده است.

لاجوردی با اشاره به آمار به‌ثبت‌رسیده در داشبوردهای جهانی سنجش سرعت اینترنت در دنیا نیز خاطرنشان کرد: بر اساس آمار اعلامی مجموعه اُکلا به‌عنوان یکی از مراجع بین‌المللی در سایت اسپیدتست، میانه سرعت اینترنت در بخش ثابت و همراه از دی ماه سال گذشته تاکنون حدود 20 درصد افزایش داشته است.

وی اضافه کرد: بر اساس آمار اعلام‌شده از سوی این مرجع، میانه سرعت اینترنت همراه در نیمه نخست ماه جاری 37،36 مگابیت اعلام شده است درحالی که در نیمه دوم آذر سال گذشته سرعت این بخش 31،29 مگابیت بوده است که نشان می‌دهد سرعت اینترنت همراه 19،4 درصد در این مدت افزایش پیدا کرده است.

رییس سازمان تنظیم مقررات در مورد سرعت اینترنت ثابت تصریح کرد: بر اساس اعلام آمارهای مجموعه اُکلا، میانه سرعت اینترنت ثابت در کشور در نیمه نخست ماه جاری 15،28 مگابیت برثانیه اعلام شده است که در نیمه دوم آذر ماه گذشته 12،62 مگابیت برثانیه بوده است که یعنی در این مدت 21 درصد سرعت اینترنت ثابت زیاد شده است.

لاجوردی با یادآوری تعهد اپراتورها در اوایل دی ماه سال گذشته مبنی بر افزایش 30درصدی سرعت اینترنت تا ابتدای تیرماه امسال گفت: روند افزایشی سرعت اینترنت اپراتورهای همراه به‌گونه‌ای است که پیش‌بینی می‌شود در تاریخ اعلام‌شده سرعت اینترنت به تعهدی که اپراتورهای این حوزه داده‌اند نزدیک می‌شود و با برنامه‌هایی که به‌خصوص در احداث سایت 5G در دست اجراست سرعت اینترنت با رشد قابل‌قبولی همراه است.

وی در ادامه در مورد برنامه‌های توسعه‌ای در دست اقدام تصریح کرد: در ابتدای دولت سیزدهم تعداد سایت‌های 5G از 10 سایت با افزایش 200برابری، امروز به نزدیک 2 هزار سایت رسیده است که مطابق برنامه‌ریزی تا پایان سال تعداد آنها به بیش از 5 هزار سایت می‌رسد.

قائم‌مقام وزیر در امور ارتباطات همچنین در مورد افزایش سرعت اینترنت ثابت نیز اظهار کرد: بعد از وقفه طولانی که در توسعه ارتباطات ثابت با آن روبه‌رو بودیم، خوشبختانه طرح ملی فیبر نوری منازل و کسب‌وکارها با اعطای پروانه به 10 اپراتور ارتباطی برنامه‌ریزی و اجرا شد که تا امروز نزدیک به 8 میلیون خانوار تحت پوشش فیبر نوری قرار گرفته‌اند و تا پایان سال این میزان از 14 میلیون پوشش می‌گذرد.

لاجوردی، ایجاد زیرساخت ارتباطی فیبر نوری در شهرهای کشور را بسیار راهبردی و مهم عنوان کرد و توضیح داد: با ایجاد چنین زیرساختی بعد از سال‌ها شاهد تحول قابل‌توجهی در ارتباطات ثابت خواهیم بود و اثرات آن در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی نمایان می‌شود.

انتهای پیام/+

نظر شما