شناسهٔ خبر: 67245952 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

معصومه ابتکار : بعد از سه دهه به اصلاح‌طلبان این فرصت داده شد که با کاندیدای اختصاصی خود وارد انتخابات شوند/ افزایش مشارکت، امید به انتخاب پزشکیان را بیشتر می‌کند

صاحب‌خبر -
معصومه ابتکار : بعد از سه دهه به اصلاح‌طلبان این فرصت داده شد که با کاندیدای اختصاصی خود وارد انتخابات شوند/ افزایش مشارکت، امید به انتخاب پزشکیان را بیشتر می‌کند
خبرگزاری آریا - معصومه ابتکار توضیح داد: در مسایل محیط زیست هم تعارض گفتمانی و هم تعارض منافع داریم. شخصی مثل پزشکیان می‌تواند در برابر تعارض گفتمانی یک اجماع و همگرایی را شکل دهد و در بحث تعارض منافع هم شجاعت، حق طلبی و حمایتش از مظلوم و ایستادگی در برابر هرگونه فساد این ظرفیت را ایجاد می‌کند که در برابر تعارض گفتمانی بایستد.

معاون سابق رئیس جمهور با اشاره به اینکه افزایش مشارکت، امید به انتخاب پزشکیان را بیشتر می‌کند، گفت: بعد از سه دهه به اصلاح‌طلبان این فرصت داده شد که با کاندیدای اختصاصی خود وارد میدان انتخابات شوند.
معصومه ابتکار، معاون سابق رئیس جمهور و رئیس سابق سازمان حفاظت محیط زیست درباره حضور مسعود پزشکیان به‌عنوان کاندیدای اختصاصی اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست جمهوری و تاثیر این انتخاب بر حوزه محیط زیست کشور بیان کرد: انتخابات در یک شرایط فوق العاده‌ای در حال برگزاری است. این شرایط باعث شده است که فرصت‌ها خیلی کم باشد.
وی افزود: با شهادت رئیس جمهور و همراهانش فضایی در کشور ایجاد شده است که باید برای آینده گام جدی برداشت. بحث انتخابات یک فرصت برای تحول کشور است.
ابتکار گفت: بعد از نزدیک به سه دهه اصلاح طلب‌ها این فرصت را پیدا کردند که بتوانند کاندیدای اختصاصی خودشان را معرفی کنند و یک رقابت نسبی آن هم باز به صورتی که عادلانه نیست، شکل بگیرد. این انتخابات پنج به یک است؛ اما یک فرصتی پیش آمده است و یک فرد متخصص بدون رانت، با توانمندی خود و با تلاش، کوشش و پاکدستی به میدان بیاید. پزشکیان با رویکرد صادقانه خودش و با یک نگاه کاملا علمی آمده است و خود را برای کاندیداتوری معرفی کرده است.
رئیس سابق سازمان حفاظت محیط زیست بیان کرد: دکتر پزشکیان فرد متفاوتی است و با تمام کسانی که در این عرصه آمده‌اند فرق دارد. این تفاوت را مردم حس می‌کنند و می‌بینند؛ هر چند کماکان دلخوری مردم به خاطر اتفاقاتی که در دوره‌های قبل رخ داده و مسایل و مشکلاتی که هست، وجود دارد. کماکان انتخابات به اعتمادسازی مجدد پیوند خورده است و اگر این اعتمادسازی توسط جریان حامیان دکتر پزشکیان رخ دهد، بخش زیادی از مردم یک پیوند مجددی با حاکمیت برقرار خواهند کرد.
ابتکار توضیح داد: اگر بشود و بتوانند مردم را اغنا کنند، استدلال و رویکرد ارائه دهند، نگاه تخصصی و کارشناسی و نگاه دقیق به مسایل مردم، مطالبات و خواسته‌های مردم اگر تاثیر بگذارد، امید هست که در این انتخابات مشارکت افزایش یابد و بتواند یک فرد متفاوت روی کار بیاید.
وی اضافه کرد: این فرد متفاوت می‌تواند یک تاثیر روی روندهای ناپایدار کنونی به سمت ثبات و پایداری بیشتر داشته باشد؛ ضمن آنکه همدلی و اجماع‌سازی ملی را با یک گفتمانی که همه را در بر بگیرد، افزایش دهد و بتواند شکاف‌های قومیتی، جنسیتی و نسلی را در جامعه ایران کم کند که این اتفاق خیلی بزرگی برای ایران خواهد بود و به کشور کمک خواهد کرد.
ابتکار بیان کرد: فکر می‌کنم با همین درایت بوده است که صلاحیت این کاندیدا تایید شده و اجازه دادند که به میدان بیاید.
توجه به توسعه پایدار در برنامه‌های پزشکیان
رئیس سابق سازمان حفاظت محیط زیست درباره تاثیر انتخاب پزشکیان بر حوزه محیط زیست گفت: پزشکیان در موضع‌گیری‌هایی که در این چند روز در حوزه محیط زیست دارد، خیلی به صراحت از مسایل محیط زیست صحبت می‌کند.
وی افزود: این نامزد انتخابات ریاست جمهوری به توییت یک خبرنگار حوزه محیط زیست جواب داد. این اقدام خیلی قشنگ بود که به یک خبرنگار محیط زیست پاسخ دادند و تایید کردند که بحث توسعه پایدار، توجه به محیط زیست و مقابله با تخریب‌ها جزء برنامه‌هایش است
ابتکار اضافه کرد: موضع‌گیری‌هایی که در برنامه‌های مختلف داشت و صحبت‌هایی که درباره توجه به محیط زیست به خاطر تهدیدات تمدنی که برای ایران دارد، یا به خاطر سلامت مردم و آسیب‌هایی که به سلامت می‌زند، نشان می‌دهد که وی به مسایل نگاه کارشناسی دارد.
رئیس سابق سازمان حفاظت محیط زیست گفت: البته من در دولت خاتمی با وی در دولت همکار بودم و می‌دیدم که او در همه مسایل نگاهش کارشناسی و تخصصی است. این خیلی ارزشمند است که فرد خودش را عالم به همه چیز نداند و فضای ذهنی‌اش را باز کند و نظر دیگران را هم در نظر بگیرد.
وی ادامه داد: اگرکارشناسان جمع‌بندی داشتند ولو اینکه با نظر خودش متفاوت باشد، به آن عمل کند. این اتفاق خیلی مهمی در سطح سیاستگزاری کلان کشور خواهد بود.
ابتکار توضیح داد: در مسایل محیط زیست هم تعارض گفتمانی و هم تعارض منافع داریم. شخصی مثل پزشکیان می‌تواند در برابر تعارض گفتمانی یک اجماع و همگرایی را شکل دهد و در بحث تعارض منافع هم شجاعت، حق طلبی و حمایتش از مظلوم و ایستادگی در برابر هرگونه فساد این ظرفیت را ایجاد می‌کند که در برابر تعارض گفتمانی بایستد.
وی ادامه داد: به نظر من پزشکیان می‌تواند سوء استفاده‌هایی که یک عده‌ای در مسایل مختلف از زمین‌خواری و جنگل‌خواری گرفته تا بحث شکار بی‌رویه و مسایل مربوط به آلودگی‌ها و تخریب‌هایی که در اثر فعالیت‌هایی غیر از معدنی یا حتی فعالیت‌های معدنی بدون ضابطه صورت می‌گیرد یا برداشت‌های بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی یا تخریب‌هایی که در اثر استفاده نادرست از منابع آب در تالاب‌ها اتفاق می‌افتد؛ و کلا ساماندهی بحث مدیریت توسعه پایدار را با توجه به نگاه تخصص‌گرایی که دارد، خیلی خوب پیش ببرد.
نباید انتظار معجزه داشت
رئیس سابق سازمان حفاظت محیط زیست توضیح داد: ساماندهی مسایل کار سختی است. نباید انتظار معجزه داشته باشیم پزشکیان هم اعلام کرده است که نمی‌تواند همه مسایل را حل کند.
وی اضافه کرد: در حال حاضر تعارضات نسبت به دوره آقای خاتمی و دوره اول آقای روحانی خیلی زیاد شده است؛ زیرا هر یک از مسایل در هر دوره رها می‌شود و سیاست‌ها تغییر می‌کند. یکباره آن رویکردهای نظارتی و انضباطی و حتی گفتمانی که در گذشته بوده است، رها می‌شود.
ابتکار گفت: یک دوره‌ای، در سطح یک استان مدیر محیط زیست می‌تواند خیلی قوی عمل کند و اثر بگذارد و همه اعضای شورای برنامه‌ریزی استان را مجاب کند اما یک موقع چنین جایگاه و قدرت تصمیم‌گیری ندارد و اتفاقاتی آنجا رخ می‌دهد که بعدا جمع کردن این مسایل خیلی سخت است.
وی افزود: گرفتاری که ابتدای دوره روحانی داشتیم این بود که با کمال ناباوری دیدیم تمام کارهایی که در هشت سال دولت خاتمی برای محیط زیست رخ داده بود؛ یا متوقف شده بود یا دور برگردان زده شده بود یا اصلا اثری از طرح‌ها و برنامه‌ها نبود.
رئیس سابق سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: این شرایط صدمه و لطمه‌ای به روند برنامه‌های محیط زیستی کشور زد که اصلا غیر قابل محاسبه است. همین باعث شد که ما در سال 92 یک جوری همه مسایل را از ابتدا آغاز کنیم.
وی اضافه کرد: مثلا 170 و خورده‌ای طرح مشمول ارزیابی زیست محیطی بزرگ داشتیم که ارزیابی برای آنها انجام نشده بود و بضی از آنها 10 یا 40 یا حتی 80 درصد پیشرفت فیزیکی داشت. کارشناسان می‌گفتند که اگر ارزیابی محیط زیستی انجام شود، خیلی از این طرح‌ها رد می‌شود.
ابتکار گفت: ما با یک گره واقعا باز نشدنی در سال 92 در برابر این طرح‌ها مواجه بودیم.
وی درباره اینکه آیا در حال حاضر هم با چنین وضعیت بغرنجی روبرو خواهیم بود، یادآور شد: از این مشکلات خواهیم داشت اما سازمان محیط زیست در طی این سال‌ها توانمندی‌هایی پیدا کرده است که قابل بازگشت نیست. مثلا ما اکنون در بحث پایش هوشمند یک توانمندی‌هایی داریم و زیرساخت‌هایش در سال 93 و 94 پایه‌گذاری خوبی شد. بعدا بعضی‌ها ادامه یافت ولی در یک زمینه‌هایی متاسفانه خیلی عقب گرد و آسیب داریم. این رویه فقط شامل حال سازمان نیست. شاید سازمان محیط زیست نسبت به دستگاه‌های دیگر در مسایل جدی‌تر وارد شده است.
گام برداشتن در مسیر درست
رئیس سابق سازمان حفاظت محیط زیست بیان کرد: در حال حاضر برنامه‌های محیط زیست و این سازمان محلی از اعراب برای دستگاه‌های دیگر ندارد زیرا نگاه کلان باید اعمال شود. امیدواریم با حضور دکتر پزشکیان چنین رویکردی در کشور شکل بگیرد و یک اجماعی ایجاد شود.
وی افزود: امیدواریم پزشکیان با کمک قوانین، مشارکت مردم و همکاری همه اقشار شامل جوانان، هنرمندان، متخصصان، صاحب نظران، تشکل‌ها و سازمان‌های مردم نهاد در گام اول پیروزی کامل در انتخابات بدست بیاورد و در گام دوم این برنامه‌ها را به یاری خدا پیش ببرد.
رئیس سابق سازمان حفاظت محیط زیست انتخاب پزشکیان را یک گام به سمت جلو دانست و افزود: با انتخاب پزشکیان حتما یک گام به سمت جلو حرکت می‌کنیم و یک جهت درستی در حرکت اتخاذ کرده‌ایم.
وی ادامه داد: این خیلی مهم است که در برنامه‌های محیط زیست پیشرفت کنیم و برنامه‌های توسعه پایدار را داشته باشیم. در مرحله بعد اینکه ما بدانیم که جهتمان درست است، اهمیت دارد. این خیلی مهم است که اطمینان داشته باشیم سمت و سوی گام‌هایمان و مسیری که برای آن تلاش می‌کنیم، درست باشد.
ابتکار گفت: باید حقوق نسل‌های آینده را در نظر بگیریم. باید حقی که برای نسل‌های آینده در نظر می‌گیریم، در برنامه‌هایمان دیده شود.

نظر شما