شناسهٔ خبر: 67245729 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: عصر ایران | لینک خبر

بهترین درجه برای کولر گازی در زمستان و تابستان

در این مطلب، تنظیم بهترین دمای کولر گازی در تابستان و زمستان همراه با چند نکته درباره‌ی صرفه‌جویی در مصرف انرژی و کاهش قبض برق آورده شده است.

صاحب‌خبر -

خانه‌ای با دمای بسیار گرم یا بسیار سرد به‌اندازه‌ی کافی مطلوب نیست. تنظیم مناسب دما، بخشی اساسی از محیط زندگی را تشکیل می‌دهد؛ ازین‌رو، باید کولر گازی را به‌گونه‌ای تنظیم کنیم تا خانه به مکانی راحت و آرامش‌بخش در زمستان و تابستان تبدیل شود.

در مقاله‌ی پیش‌رو، با بهترین تنظیمات دمایی برای کولر گازی در فصل‌های زمستان و تابستان آشنا خواهیم شد.

تنظیم بهترین درجه کولر گازی و اسپلیت در تابستان

به گزارش زومیت، دمای ایدئال برای خانه در تابستان تا حد زیادی به ترجیح افراد بستگی دارد. برخی دمای گرم دوست دارند؛ در‌حالی‌که برخی دیگر ترجیح می‌دهند دما واقعاً کم و خنک باشد. با افزایش دما، بسیاری از افراد به این نتیجه می‌رسند که پنکه و حتی کولر آبی، آنطور که باید محیط را خنک نمی‌کند و کولر گازی بهترین راه برای خنک‌کردن خانه است.

بهتر است تنها زمانی از کولر گازی استفاده کنید که دما از ۲۶ درجه فراتر می‌رود و ترموستات را بیش از ۵ تا ۶ درجه کمتر از دمای بیرون تنظیم کنید. بهترین درجه برای کولر گازی در تابستان می‌تواند بین ۲۰ تا ۲۵ درجه باشد. در موج گرما، بهتر است آن را در محدوده‌ی دمای ۲۶ تا ۲۷ درجه تنظیم کنید.

تنظیم بهترین درجه‌ی کولر گازی در زمستان

کولر گازی با قابلیت چرخه‌ی معکوس (Reverse Cycle) خانه‌ی شما را در زمستان گرم و در تابستان خنک می‌کند. اگرچه واقعاً نمی‌توانید از این مدل‌ها به‌عنوان جایگزینی برای شوفاژ در تمام شرایط استفاده کنید، اگر دما خیلی کم نباشد، می‌توانند گرمای کافی برای حفظ سطح خاصی از آسایش گرمایی را تولید کنند. بهترین درجه برای کولر گازی در زمستان بین ۱۹ تا ۲۱ درجه توصیه شده است.

آیا دمای کولر گازی باید در طول روز و شب یکسان باشد؟

به‌طور‌کلی، دمای شب سردتر از دمای روز است؛ بنابراین، باید تنظیمات ترموستات خود را با‌توجه‌به زمان روز یا شب تنظیم کنید. با‌این‌حال، خوابیدن با کولر روشن همیشه توصیه نمی‌شود.

تنظیم کولر گازی روی دمای نامناسب، چه ریسک‌هایی دارد؟

اگر به‌طور مداوم کولر گازی را روی دمای نامناسبی تنظیم کنید، می‌تواند مشکلات و خطراتی از جمله افزایش هزینه‌ی قبض برق و خطر شوک حرارتی را به‌دنبال داشته باشد.

هزینه‌ی زیاد قبض برق

برای کاهش حداقلی هوای خانه، باید ترموستات را در دماهای پایین‌تر تنظیم کنید که به پرداخت هزینه‌های بیشتری در قبض برق منجر می‌شود. با افزایش دما از ۲۲ به ۲۶ درجه، می‌توانید مصرف انرژی خود را به نصف برسانید و در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنید.

فراموش نکنید که شرایط هر خانه‌ای متفاوت است و عواملی مانند اندازه‌ی اتاق، عایق‌بندی، قرارگرفتن درمعرض نور خورشید و میزان رطوبت نیز می‌توانند بر دمای ایدئال برای کولرهای گازی تاثیر بگذارند.

خطر شوک حرارتی

اگر بدن شما به‌طور ناگهانی درمعرض اختلاف دمای زیاد قرار گیرد، درمعرض شوک حرارتی (Thermal Shock) قرار خواهید گرفت؛ به‌همین‌دلیل، بهتر است تفاوت زیادی بین دمای داخل خانه و دمای بیرون وجود نداشته باشد.

پیشنهاد می‌کنیم که اختلاف را در محدوده‌ی ۶ درجه نگه دارید؛ اگرچه برخی از متخصصان بر این عقیده‌اند که حداکثر اختلاف باید ۸ درجه باشد.

آیا کولر گازی برای کیفیت خواب خطر دارد؟

باتوجه به گرمای هوا در تابستان، روشن نگه‌داشتن کولر گازی در شب می‌تواند به شما کمک کند تا خنک بمانید و خواب راحت‌تری داشته باشید. با‌این‌حال، قبل از اینکه شب را با اسپلیت بگذرانید، مطمئن شوید که دستگاه شما روی دمای مناسب تنظیم شده است و هوا مستقیماً به‌سمت شما نمی‌وزد.

چنانچه نکات ذکرشده رعایت نشود، سلامتی شما تحت‌تأثیر قرار می‌گیرد؛ برای مثال، در دمای بسیار کم ممکن است گلودرد بگیرید و سرما بخورید. علاوه‌بر تنظیمات ترموستات، معیار دیگری که باید در نظر بگیرید میزان سروصدای کولر است. به این نکته هنگام خرید کولر گازی باید توجه کنید؛ زیرا کولر پرسروصدا باعث می‌شود راحت نخوابید.

نکته‌ای درباره‌ی استفاده عمومی از کولر گازی

سرویس کولر گازی: تعمیر صحیح و پاک‌سازی نه‌تنها به افزایش طول عمر کولر گازی شما کمک می‌کند؛ بلکه به شما اجازه می‌دهد هوای سالم‌تری را تنفس کنید.

اگر می‌خواهید از خطرهای احتمالی مربوط به سلامتی اجتناب کنید و آسیب کولر خود را تاحد امکان کاهش دهید، تعمیر و پاک‌سازی بسیار مهم است. درصورت رعایت‌نکردن این موضوع، این احتمال وجود دارد که با مشکلاتی مانند نشت آب از کولر گازی و انتشار بوی بد از کولر گازی مواجه شوید.

نکاتی برای مصرف انرژی در کولر گازی

با رعایت برخی نکات مهم می‌توانید تاحد امکان در مصرف انرژی کولر گازی صرفه‌جویی کنید. این اقدامات نه‌تنها به کاهش هزینه‌های انرژی کمک می‌کنند، بلکه در حفظ محیط زیست نیز نقش موثری دارند.

ورود هوای تازه

ورود هوای تازه بخش مهمی از حفظ هوای سالم در خانه است. با بازکردن پنجره‌های خانه، می‌توانید هوای داخل خانه را تازه کنید که از رطوبت و غلظت زیاد دی‌اکسید‌کربن جلوگیری می‌کند.

برای اینکه کولر گازی نتیجه‌بخش باشد، نباید درها و پنجره‌ها را حین روشن‌بودن باز کنید؛ زیرا اگر این کار را انجام دهید، تهویه‌ی هوا مؤثر نخواهد بود. اگر هوای گرم‌تر از بیرون وارد اتاق شود، کولر دیگر نمی‌تواند به‌خوبی هوا را خنک کند.

علاوه‌بر موارد فوق، اگر گرما وارد محیط شود، نیاز به کم‌کردن ترموستات برای جبران آن را احساس خواهید کرد که به مصرف انرژی بیشتر و صرف هزینه‌ی بیشتر منجر خواهد شد. فراموش نکنید که وقتی کولر گازی دارید، هنوز‌هم می‌توانید هوای خانه را تازه کنید؛ اما این دو مرحله باید جداگانه انجام شوند. اگر می‌خواهید در مصرف انرژی و هزینه صرفه‌جویی کنید، همیشه قبل از تهویه‌ی اتاق، کولر را خاموش کنید.

برای اینکه تمام فصول و در روز و شب در خانه لذت ببرید، مطمئن شوید نکات گفته‌شده را رعایت کرده‌اید. با نگه‌داشتن اختلاف متوسط بین دمای خانه و دمای بیرون و سرویس منظم و بستن پنجره‌ها در زمان روشن‌بودن کولر، بهترین نتیجه را خواهید گرفت و در‌نهایت آرامش و راحتی می‌توانید استراحت کنید.

نظر شما