شناسهٔ خبر: 67245680 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تحلیل بازار | لینک خبر

وزیر جهاد کشاورزی مطرح کرد

صنعت شیلات، اولویت نخست سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی کشور

وزیر جهاد کشاورزی گفت: با فراهم شدن پایه و اساس جهش تولید در آبزی‌پروری، اولویت نخست این وزارتخانه جذب سرمایه‌گذار، تسهیل‌گری صدور مجوزها و ایجاد جهش تولید در صید و صیادی و آبزی‌پروری است.

صاحب‌خبر -

به گزارش بازار، محمدعلی نیکبخت در جلسه صبح امروز امنیت غذایی که با حضور معاونان، مسوولان و مدیران کل شیلات و روسای استانی به صورت وبیناری برگزار شد، افزود: ماهی‌دار کردن همه منابع آبی داخلی استان‌ها و آب‌بندهای بخش کشاورزی با هماهنگی استانداری‌ها و سازمان‌های فعال، کمک بسیار موثری در تامین پروتئین مورد نیاز مردم همان استان خواهد داشت.

وی حفظ امنیت غذایی را رکن اساسی موفقیت در عرصه سیاست‌های اجرایی دانست و تاکید کرد: ملتی که در تامین غذا وابسته باشد، قادر نخواهد بود امنیت‌های سیاسی و اقتصادی خود را حفظ کند.

نیکبخت با تاکید بر ضرورت حفظ دستاوردهای دولت سیزدهم و توجه به جهش تولید و جلب مشارکت حداکثری مردم در این عرصه، افزود: همه زیربخش‌های وزارت جهاد کشاورزی باید برای هدف اول بودن توسعه شیلات، حرکت جهادی انجام دهند. در استان‌ها نیز مسوول مستقیم این حرکت جهادی، رئیس سازمان‌ جهاد کشاورزی است که باید با هماهنگی سایر سازمان‌های درون استانی و نظارت سازمان شیلات، این هدف مهم را پیش ببرد.

وی با اشاره به مستند قانونی تغییر کاربری اراضی برای سایر فعالیت‌های بخش کشاورزی افزود: در جایی که تولید فعالیت زیرمجموعه بخش کشاورزی متوقف نشود، تغییر کاربری محسوب نمی‌شود.

وزیر جهاد کشاورزی به مدیرعامل بانک کشاورزی که در این جلسه حضور داشت نیز تاکید کرد: بانک کشاورزی با ایجاد خط اعتباری مناسب و هماهنگی مدیران شعب باید اولویت نخست سرمایه‌گذاری را، شیلات قرار دهد.

نیکبخت با تاکید بر این مسأله که مدیران جهاد کشاورزی باید با شناسایی همه ظرفیت‌های موجود شهرستان‌های تابعه برای بهره‌برداری از استخرهای دو منظوره، متقاضیان پرورش ماهی را فوراً به بانک معرفی کنند، گفت: در این زمینه برای خانواده‌های روستایی هم کمیته امداد همکاری لازم را اعمال خواهد کرد.

در این جلسه تازه‌ترین گزارش سازمان شیلات درباره فعالیت‌های صنعت شیلات ارائه شد که براساس آن، هم‌اکنون در کشور ۴۲۸ هزار و ۲۹۴ حلقه چاه کشاورزی دارای مجوز فعال است که تاکنون ۷۵ هزار و ۲۵۱ چاه برای ایجاد استخرهای دومنظوره پرورش ماهی، مناسب تشخیص داده شده است.

بنابر این گزارش، پرورش ماهی در ۱۱ هزار و ۷۰۱ استخر دومنظوره انجام می‌شود که در سال گذشته بالغ بر ۸۱ هزار و ۶۲۴ تن ماهی از آنها برداشت شد و این رقم برای سال جاری به ۱۰۰ هزار تن می‌رسد.

پرورش ماهیان سردابی نیز در سال گذشته، با رشد بیش از ۱۰۰ درصد به ۲۳۱ هزار و ۸۳۶ تن رسید. همچنین تولید ماهیان گرمابی با تحقق هدف سال، بالغ بر ۲۵۲ هزار تن عمدتاً در آب‌بندهای استان‌های مازندران، گیلان و خوزستان تولید شد که این رقم در سال جاری به ۲۸۸ هزار تن خواهد رسید.

نظر شما