شناسهٔ خبر: 67245487 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: سلامت نیوز | لینک خبر

پشه‌ای که روزها نیش می‌زند

نزدیک به 8سال است که سیستم مراقبت کشور پشه آئدس را رهگیری می‌کند؛ دلیلش هم سابقه وجود بیماران مبتلا به تب دنگی ناشی از نیش همین پشه در همسایه‌های شرقی و غربی و حاشیه خلیج‌فارس است؛ پشه‌ای که البته در برخی استان‌های ایران هم وجود دارد اما تاکنون منجر به بروز بیماری‌ نشده است و بیماران مبتلای ایرانی به‌دلیل سفر به امارات، عراق و پاکستان تب دنگی را سوغات آورده‌اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری، حالا شرایط فرق کرده؛ وزارت بهداشتی‌ها از شناسایی 2بیمار محلی مبتلا به تب دنگی در هرمزگان خبر می‌دهند و این یعنی هشدار وجود پشه آلوده داخل کشور از 1395 تا 26اردیبهشت امسال 123بیمار مبتلا به تب دنگی در کشور شناسایی شده‌اند؛ اما این آمار تنها در یک‌ماه اخیر (تا 26خرداد) 92مورد بوده است. به همین دلیل اقدامات بهداشتی و سمپاشی در استان‌های زیستگاه پشه شروع شده و کیت‌های تشخیص سریع هم اوایل هفته جاری وارد کشور شد. تا نگرانی برای مقابله با این پشه و بیماری ناشی از آن نداشته باشیم و فقط نکات وزارت بهداشت را مدنظر قرار دهیم.



تقسیم‌بندی کشور برای تب دنگی


حسین فرشیدی، معاون بهداشت وزارت بهداشت، در گفت‌وگو با همشهری درباره برنامه‌ریزی مقابله با این بیماری از 3استراتژی در استان‌های مختلف خبر می‌دهد و می‌گوید: «استان‌ها به 3دسته تقسیم شده‌اند، 1- استان‌هایی که هم بیمار دارند و هم پشه آئدس، 2- استان‌هایی که فقط پشه دارند و بیمار ندارند، 3- استان‌هایی که نه پشه دارند و نه بیمار؛ چون حتی اگر بیمار به این مناطق سفر کند، انتقال بیماری صورت نمی‌گیرد.

دراین‌باره باید آگاهی‌ مردم افزایش یابد تا بدانند کدام مناطق زیستگاه پشه آئدس است (بوشهر، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، گیلان، مازندران و گلستان). این مسئله به‌ویژه در استانی مثل هرمزگان که بیمار بومی شناسایی شده است، اهمیت زیادی دارد و گزش پشه می‌تواند منجر به بروز بیماری شود.»



مراقب نیش روزانه باشید


برخلاف پشه مالاریا که شب‌ها می‌گزد، پشه آئدس در هوای روشن نیش می‌زند. از زمان گزش تا بروز علائم هم حدود 2هفته زمان می‌برد. به همین دلیل مردم باید توجه داشته باشند که در مناطق آلوده درصورت گزش‌های روزانه نسبت به بروز بیماری حساسیت بیشتری داشته باشند.


پشه‌ای که روزها نیش می‌زند

برچسب‌ها:

نظر شما