شناسهٔ خبر: 67243622 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: عصر ایران | لینک خبر

پشت پرده حمایت از سگ های قاتل در اینستاگرام

دیگر همه ایران فیلم غم‌انگیز و وحشتناک حمله سگ به امیرحسین، کودک ۵ساله دزفولی و ضحی دختربچه ۹ساله اهل نکا مازندران را دیده‌اند و ۳ کودک دیگری که در مشهد، تبریز و همدان جان خود را به‌خاطر حمله سگ‌های هار از دست داده‌اند، اما هم‌زمان اینفلوئنسرهای اینستاگرامی غذا دادن به سگ‌های ولگرد را تبلیغ می‌کنند.

صاحب‌خبر -
شاید بتوان ماه جاری ـ خرداد ـ را به‌عنوان سیاه‌ترین ماه از ابتدای سال در پرونده سگ‌های ولگرد معرفی کرد. از ابتدای این ماه تاکنون ۵کودک به علت حمله سگ‌های هار جان خود را از دست داده‌اند.
 
به گزارش همشهری،  ضحی، کودک ۹ساله اهل نکا مازندران در ۵خرداد، حسین، کودک ۷ساله همدانی در ۱۲خرداد، یک کودک ۱۰ساله مشهدی در ۲۲خرداد و ۲ کودک ۵ساله، یکی در دزفول و یکی در تبریز، ۲۱و ۲۵خرداد از کسانی بودند که طعمه سگ‌های وحشی شدند که در شهر پرسه می‌زنند؛ کودکانی که توانایی دفاع از خود در برابر سگ را ندارند.

درآمد دلاری با سگ‌های ولگرد

یکی از نیرو‌های فعال در اکیپ جمع‌آوری سگ‌های ولگرد می‌گوید: «برخی از افراد که کمپ می‌زنند و سگ‌ها را جمع می‌کنند، حامی‌نما هستند. آن‌ها فیلم و عکس از این سگ‌ها می‌گیرند و در فضای مجازی پخش می‌کنند و به اسم عقیم‌سازی و ایجاد کمپ برای این سگ‌ها از ایرانیان خارج از کشور به دلار پول می‌گیرند.»

ژست حیوان‌دوستی با غذا دادن به سگ‌ها

حمایت از سگ‌های ولگرد و غذا دادن به آن‌ها تبدیل به محتوای پرتکرار در شبکه‌های اجتماعی شده است. اتفاقا در همین چند روز که خبر حمله سگ‌ها به کودکان و مرگ آن‌ها به‌صورت گسترده منتشر شد، چند اینفلوئنسر ایرانی فیلم‌هایی منتشر کردند که در آن مشغول غذا دادن به سگ‌های ولگرد کوچه و خیابان هستند و وقتی از طرف دنبال‌کنندگان خود مورد انتقاد قرار گرفتند که چرا به این سگ‌ها غذا می‌دهید درحالی‌که همین روز‌ها جان چند کودک را گرفته‌اند، گفتند که از این اخبار اطلاعی نداشته‌اند.
 
فیلم و تصویر غذارسانی به گله سگ‌ها و پهن کردن سفره‌های پر از گوشت برای این حیوانات تنها بخش کوچکی از تبلیغات حامی‌نما‌ها در فضای مجازی است که دیگران را تشویق به غذادادن به حیوانات ولگرد می‌کند.

۱۰هزار دلار جریمه غذا دادن به سگ‌ها

هلند که به‌عنوان یک کشور بدون سگ ولگرد در جهان شناخته می‌شود با اجرای یک برنامه سراسری و متکی بر بودجه دولتی توانست برای همیشه این مشکل را رفع کند.
 
برخی کشور‌ها نیز مسیر یوتانایز مرگ آرام را انتخاب کرده‌اند و با استناد به آمار نیویورک‌تایمز باید گفت که آماری بالغ بر ۱۳/۵ میلیون حیوان نظیر سگ در دهه ۷۰ میلادی هر ساله اصطلاحاً یوتانایز می‌شدند. این آمار در سال ۲۰۱۸ حدود یک میلیون در سال بود.
 
کانادا جزو کشور‌هایی است که جریمه‌های سنگین برای غذارسانی به حیوانات وحشی ازجمله سگ‌های ولگرد تعیین کرده است. به‌عنوان مثال در یکی از ایالت‌های کانادا غذا دادن به حیوانات وحشی برای بار اول بیش از ۱۰ هزار دلار جریمه دارد و این رقم در شرایط خاص به مرز ۲۵هزار دلار کانادا هم می‌رسد.

نظر شما