شناسهٔ خبر: 67242658 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: سرپوش | لینک خبر

سرپوش فوتبالی

نه رویاها تمام می‌شوند نه رونالدو 

آخرین بازی دور اول مرحله گروهی را امشب، پرتغال برابر جمهوری چک در ورزشگاه لایپزیگ برگزار می‌کند. پرتغال را یکی از مدعیان قهرمانی دانسته‌اند اما صعود از گروه F که ترکیه و گرجستان نیز در آن حضور دارند، برای حریف دستاورد قابل توجهی محسوب می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرآنلاین؛ پرتغال قهرمان یورو ۲۰۱۶ شد و سه بار هم تا نیمه‌نهایی این رقابت‌ها پیش رفته اما در جام ملت‌های اروپای قبلی به جمع هشت تیم هم نرسید. این تیم تا یک‌چهارم نهایی جام جهانی ۲۰۲۲ هم رفت و بعد سکان هدایتشان به دست روبرتو مارتینس سپرده شد و زیر نظر این مربی اسپانیایی نشانه‌های مثبتی دیده می‌شود.

فرانسه، انگلیس و آلمان را سه مدعی قهرمانی یورو ۲۰۲۴ می‌دانند اما باید پرتغال را هم در این مجموعه حساب کرد به خاطر استعداد و تجربه‌ای که در تیم پرستاره‌شان وجود دارد.

سلسائو در حالی کارش را در یورو آغاز می‌کند که در آخرین بازی تدارکاتی ۳ بر صفر جمهوری ایرلند را برده و و کریستیانو رونالدوی همیشه باانگیزه در آن بازی دبل کرد. تیم روبرتو مارتینس که از چهار بازی آخرش دو تا را باخته، شانس اول صدرنشینی در گروه است و به ترتیب دوم و ششم تیر با ترکیه و گرجستان دیدار می‌کند و بلافاصله بعد از آن مرحله حذفی آغاز می‌شود.

جمهوری چک هم در آخرین دیدار تدارکاتی خود ۲۱ خرداد ۲ بر یک مقدونیه شمالی را برده. تیم ایوان هاسک پنج بازی آخرش از جمله دیدار پایانی مرحله مقدماتی مقابل مولداوی را برده است. جمهوری چک در یورو ۱۹۹۶ نایب قهرمان شد و در یورو ۲۰۰۴ تا نیمه‌نهایی پیش رفت ضمن اینکه در دو تا از سه تورنمنت اخیر از جمله یوروی قبلی تا یک‌چهارم نهایی بالا رفته است.

این تیم که در سال ۱۹۷۶ با عنوان چکسلواکی قهرمان اروپا شده، می‌تواند در این تابستان هم شگفتی خلق کند بعد از صعود قابل قبولی که در مقدماتی داشتند و با ۱۵ امتیاز از هشت بازی بالاتر از لهستان قرار گرفتند.

جمهوری چک از پنج بازی آخرش با پرتغال چهار تا را باخته از جمله شکست ۴ بر صفر در دیدار دو تیم در لیگ ملت‌های اروپا در شهریور دو سال قبل.

 

تورنمنت رکوردها

مارتینس باید برای این بازی تصمیمات بزرگی بگیرد. بعضی بازیکنان بزرگ باید روی نیمکت قرار بگیرند اما رونالدوی ۳۹ ساله فرمانده تیم است و می‌خواهد به آمار ۱۳۰ گل ملی خود اضافه کند. او در این تورنمنت به دنبال رکوردهاست؛ او تنها کسی می‌شود که برای ششمین بار در یورو بازی می‌کند ضمن اینکه می‌تواند مسن‌ترین گلزن تاریخ این رقابت‌ها لقب بگیرد. پپه هم در بازی امشب ۴۱ سال و ۱۱۳ روز دارد و با بازی احتمالی در قلب دفاع مسن‌ترین بازیکن تاریخ یورو می‌شود.

پاتریک شیک هم نفر اول گلزنی جمهوری چک است و با ۱۹ گل ملی در تیم فعلی نفر اول محسوب می‌شود. مهاجم ۲۸ ساله بایرلورکوزن در یورو ۲۰۲۰ با پنج گل‌زده به همراه رونالدو جایزه بهترین گلزن جام را به دست آورد.

ترکیب احتمالی

پرتغال: کاستا؛ کانسلو، پپه، دیاز، مندز؛ پالینیا، ویتینیا، فرناندز؛ لیائو، رونالدو، برناردو سیلوا

جمهوری چک: استانک؛ هولس، هراناچ، کرایچی؛ کوفال، سوچک، پروود، باراک، یوراسک؛ کوچتا، شیک

۱

نظر شما