شناسهٔ خبر: 67242437 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: سرپوش | لینک خبر

بین الملل

پوتین: روسیه از کره‌شمالی در برابر غرب حمایت می‌کند/ نگرانی آمریکا از تعمیق روابط کره شمالی و روسیه 

ولادیمیر پوتین در آستانه سفر به کره‌شمالی، از پیونگ‌یانگ بابت حمایت‌ها و دوستی‌اش قدردانی کرده و قول داد که به این کشور در تلاش‌هایش برای استقلال کمک کند. پوتین همچنین مخالفتش را با تحریم‌های کره‌شمالی اعلام کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، سفر ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه به کره‌شمالی امروز (سه‌شنبه) انجام می‌شود و این نخستین سفر او به این کشور از سال ۲۰۰۰ است.

پوتین پیش از سفرش در مقاله‌ای برای روزنامه «رودونگ سینمون» چاپ کره‌شمالی نوشت که از پیونگ‌یانگ بابت حمایت‌ها و دوستی‌اش قدردانی می‌کند.

ولادیمیر پوتین در این مقاله نوشت: «روسیه به طور مداوم از کره‌شمالی و مردم قهرمان این کشور در مبارزه با دشمن خائن، خطرناک و متجاوز، در مبارزه برای استقلال، هویت و حق انتخاب آزادانه مسیر توسعه حمایت کرده و خواهد کرد.»

رئیس‌جمهور روسیه از کره‌شمالی برای «حمایت بی‌دریغ» از عملیات روس‌ها علیه اوکراین، همبستگی بین‌المللی و «تمایل به دفاع از اولویت‌ها و دیدگاه‌های مشترک خود» در سازمان ملل تشکر کرد.

پوتین همچنین پیونگ‌یانگ را حامی متعهد و همفکر روسیه توصیف کرد که آماده مقابله با جاه‌طلبی غرب‌جمعی برای جلوگیری از ظهور نظم جهانی چند قطبی مبتنی بر عدالت، احترام متقابل به حاکمیت و توجه به منافع یکدیگر است. وی همچنین خاطرنشان کرد: «نظم مبتنی بر قوانین که ایالات متحده در تلاش است به جهان تحمیل کند، چیزی بیش از یک دیکتاتوری نو استعماری جهانی نیست که بر استانداردهای دوگانه متکی است.»

به گزارش راشا تودی، رئیس‌جمهور روسیه حتی پس از سال‌ها «فشار اقتصادی، تحریک‌آمیز، باج‌خواهی و تهدید نظامی» از سوی آمریکا، از مردم کره‌شمالی‌ به خاطر «دفاع مؤثر از منافعشان» تعریف کرد.

پوتین همچنین در ادامه مطلب خود در روزنامه رودونگ سینمون متعهد شد که یک سیستم تسویه حساب‌ جایگزین با کره‌شمالی ایجاد می‌کند که تحت کنترل کشورهای غربی نباشد، چون مسکو و پیونگ‌یانگ به دنبال ارتقای روابط دوجانبه به سطح بالاتر هستند و افزود: «روسیه و کره‌شمالی سیستم‌های جایگزینی را برای تجارت و تسویه حساب‌های متقابل ایجاد خواهند کرد که از سوی کشورهای غربی تحت فشار نیست و مشترکا با اقدامات محدودکننده غیر مشروع آنها مخالفت خواهند کرد.»

وی ادامه داد، روسیه در حال برنامه‌ریزی برای ایجاد یک ساختار امنیتی «برابر و غیر قابل تقسیم» در اوراسیا است اما جزئیات دیگری را فاش نکرد.

رئیس‌جمهور روسیه که می‌خواهد پس از ۲۴ سال به کره‌شمالی برود، گفت، مسکو مبادلات و همکاری با کره‌شمالی را در زمینه‌هایی مانند آموزش، گردشگری و فرهنگ افزایش خواهد داد. پوتین همچنین از کره‌شمالی به دلیل حمایت از جنگ روسیه در اوکراین قدردانی و از تلاش کره‌شمالی برای دفاع از حاکمیت خود در برابر «دشمن حیله‌گر، خطرناک و متجاوز» حمایت کرد.

به گزارش کرملین، «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه، «دنیس مانتوروف» معاون اول نخست‌وزیر، «آندری بلوسوف» وزیر دفاع، «میخائیل موراشکو» وزیر بهداشت، «رومن استاروویت» وزیر حمل و نقل، «یوری بوریسوف» رئیس روس‌کوسموس و «اولگ بلوزیوروف» رئیس راه‌آهن روسیه قرار است پوتین را در این سفر که امروز انجام می‌شود و تا چهارشنبه ادامه دارد، پوتین را همراهی می‌کنند. پوتین پس از آن راهی ویتنام می‌شود.

سخنگوی کرملین دوشنبه اعلام کرد ولادیمیر پوتین از ۱۸ تا ۱۹ ژوئن (سه‌شنبه تا چهارشنبه همین هفته) در سفری دوستانه به کره‌شمالی سفر خواهد کرد. دیمیتری پسکوف همچنین گفت، ولادیمیر پوتین در روزهای ۱۹ تا ۲۰ ژوئن (چهارشنبه و پنج‌شنبه همین هفته) به ویتنام سفر می‌کند.

پسکوف در رابطه با سفر پوتین به ویتنام گفت، برنامه‌ریزی شده است تا وضعیت و چشم‌اندازهای توسعه بیشتر مشارکت استراتژیک جامع بین روسیه و ویتنام در زمینه‌های تجاری، اقتصادی، علمی، فناوری و بشردوستانه و همچنین تبادل‌نظر در مورد موضوعات جاری در دستور کار بین‌المللی و منطقه‌ای مورد بحث قرار گیرد. در پی این مذاکرات، بیانیه مشترک و تعدادی اسناد دوجانبه امضا خواهد شد.

نگرانی آمریکا از تعمیق روابط کره شمالی و روسیه

سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا در نشست خبری گفت: «آمریکا به شدت نگران تعمیق روابط بین روسیه و کره شمالی است.»

به گزارش ایسنا، جان کربی، سختگوی شورای امنیت ملی آمریکا گفت: «ما نگران سفر امروز (سه شنبه) ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به کره شمالی نیستیم. چیزی که ما نگران آن هستیم تعمیق روابط بین این ۲ کشور است. تعامل متقابل در اینجا می‌تواند بر امنیت شبه جزیره کره هم تاثیر بگذارد.»

به نقل از خبرگزاری آناتولی، وی خاطرنشان کرد: «ما به صورت کاملا جدی اوضاع را رصد می‌کنیم.»

تحلیلگران مدعی‌اند پوتین به دنبال تسلیحات در کره شمالی است چون به دلیل تحریم‌های غرب به سختی می‌تواند قطعات را برای مسکو به دست آورد.

کرملین اعلام کرده که پوتین از امروز به دعوت کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، یک سفر ۲ روزه به کره شمالی خواهد داشت. پوتین پس از کره شمالی، در یک سفر ۲ روزه نیز راهی ویتنام خواهد شد.

نظر شما