شناسهٔ خبر: 67242248 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

شرط قبولی حج،پذیریش ولایت امیرالمومنین(ع)

حجت الاسلام مهدوی با اشاره به وجود ۲ شرط «صحت» و «قبولی» برای سنجیدن اعمال حج، گفت: شرط قبولی و پذیرفته شدن حج در درگاه الهی، ولایت امیرالمومنین علی (ع) است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم ،حجت الاسلام والمسلمین مهدوی با اشاره به پایان اعمال حج ، اظهار دارد که برای سنجیدن اعمال حج 2 شرط «صحت» و «قبولی» در نظر گرفته می شود؛ در صحت حج، اعمال باید منطبق با همان احکامی که مرجع تقلید هر حاجی گفته است، باشد اما شرط قبولی و پذیرفته شدن حج در درگاه الهی، «ولایت» است.
وی ادامه داد: در روایت ها نیز مکرر آمده است و اهل تسنن نیز از پیامبر اکرم (ص) نقل می کنند که ایشان فرمودند که یا علی اگر کسی 1000 سال عمر کند، هر روز را روزه بگیرد، شبها هم نخوابد و عبادت انجام دهد و در نهایت بین صفا و مروه به شهادت برسد، اما شما را ولی خودش قرار ندهد یا دوست نداشته باشد شما ولی او باشید، خداوند او را راهی آتش جهنم می کند.

حجت الاسلام مهدوی با بیان اینکه روایت مذکور به آیه 40 تا 46 سوره مدثر اشاره دارد، تصریح کرد: ترجمه ظاهری این آیات نیز این است که بهشتی ها از افراد جهنم سوال می کنند چطور جهنمی شدید و آنها چند علت را بیان می کنند و یکی از آنها این است که نمازگزار نبودیم یا به تعبیر دیگر تابع اهل بیت (ع) نبودیم.

وی در ادامه گفت: بعد از اینکه اعمال حجاج صحیح بود و قبول شد، ان شاءالله آن را تا قیامت نگهدارند و مراقب باشند تا با انجام برخی کارها آنها را از بین نبرند و در اصطلاح قرآنی دچار هبط اعمال نشوند؛ به عنوان مثال اگر کسی مشرک شود، اعمال گذشته اش هبط می شود و به تعبیر قرآن دیگر توشه ای با خود نیاورده که بخواهند آن را در ترازوی اعمال بسنجند.
حجت الاسلام مهدی افزود: عصبانیت نیز جزو کارهایی است که بخشی از اعمال را از بین می برد، از این رو خواهشم این است که همه افراد به ویژه در منزل که ترس از آبرو رفتن نداریم، بیشتر دقت کنیم. ما در مکه صبر بر مشکلات را یاد گرفته ایم و با سختی و پیاده روی های طولانی در گرمای هوا، اعمال حج را انجام دادیم بنابراین خوب است که یاد بگیریم و ثواب آنها را برای کل عمرمان حفظ کنیم.
وی ادامه داد: در روایتی آمده است اهل قبور آرزو دارند که ای کاش آنچه را در کل دنیا وجود دارد مالک بودند و همه را در راه خدا می دادند تا ثواب یک حج در نامه اعمالشان نوشته می شد. طبق روایت دیگری، تا 4 ماه نور حج بر پیشانی حاجی باقی است و این نور وجود دارد مگر اینکه تعمد به گناه کند بنابراین گناه یکی از آسیب های جدی است و اکنون که از همه گناهان آمرزیده شده اید، تلاش کنید تا نور حج دروجودتان باقی بماند.

نظر شما