شناسهٔ خبر: 67241691 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: حوزه | لینک خبر

نظر برخی از مراجع تقلید درباره انتخابات و شرکت در آن

حوزه/ شرکت در انتخابات نظام جمهوری اسلامی برای افراد واجد شرایط، یک وظیفه شرعی، اسلامی و الهی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری حوزه، با توجه به آغاز تبلیغات کاندیداهای چهاردهمین دوره ریاست جمهوری و تاکیدات فراوان بر جلب مشارکت حداکثری و حضور پرشور مردم در پای صندوق های رأی، خبرگزاری حوزه مروری بر دیدگاه ها، نظرات و تاکیدات برخی از مراجع معظم تقلید پیرامون شرکت در انتخابات از جمله نظر آیات عظام امام خمینی(ره) رهبر کبیر انقلاب، حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب، آیت الله العظمی مکارم شیرازی، آیت الله العظمی سبحانی، آیت الله العظمی نوری همدانی، آیت الله العظمی شبیری زنجانی، آیت الله العظمی وحید خراسانی، آیت الله العظمی جوادی آملی و آیت الله العظمی مظاهری کرده که در انتخابات‌های متعدد علاوه بر این که خودشان در پای صندوق های رأی حضور پیدا کرده اند به برگزاری انتخابات، حضور حداکثری و انتخاب فرد اصلح تاکید کرده و بعضا شرکت در آن را لازم، وظیفه ای شرعی، اسلامی و الهی دانسته اند که بیانات این بزرگان را در ادامه می خوانید:

حضرت امام خمینی(ره):

وصیت من به ملت شریف آن است که در تمام انتخاب، چه انتخابات رئیس جمهور و چه نمایندگان مجلس شورای اسلامی و چه انتخابات خبرگان … در صحنه باشند و اشخاصی که انتخاب می کنند روی ضوابطی باشد که اعتبار می شود، … مراجع و علمای بزرگ تا طبقه بازاری و کشاورز و کارگر و کارمند، همه و همه مسئول سرنوشت کشور و اسلام می باشند؛ چه در نسل حاضر و چه در نسل های آتیه؛ و چه بسا که در بعض مقاطع، عدم حضور و مسامحه، گناهی باشد که در رأس گناهان کبیره است.

نظر برخی از مراجع تقلید درباره انتخابات و شرکت در آن

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای:

ـ شرکت در انتخابات نظام جمهوری اسلامی برای افراد واجد شرایط، یک وظیفه شرعی، اسلامی و الهی است.

ـ مسأله‌ی مهمّی در مقابل مردم ماست که آن، مسأله‌ی انتخابات ریاست جمهوری است. من از همه‌ی ملت ایران تقاضا می‌کنم که با روشن‌بینی و هوشمندی و تیزبینی خود به این مسأله به صورت یک مسأله‌ی ملّی و تاریخی نگاه کنند و آن را دست کم نگیرند. البته در شروع انتخابات، بخصوص در تبلیغات، هر کسی و هر جمعیتی گزینه‌ای دارند؛ کسی را می‌خواهند انتخاب کنند و او را بر دیگران ترجیح می‌دهند. این جا، جای خطرناکی است و میدانی است برای این‌که خدای نکرده صفات بد در انسان بروز پیدا کند. این، خطری در راه انتخابات است که یک تجربه‌ی بزرگ محسوب میشود. همه با همّت؛ اما با حسن خلق و روشن‌بینی و امید و روی خوش و دل خوش با این قضیه مواجه شوند؛ آرای زیادی را در صندوق‌ها بریزند و رئیس جمهور را با رأی بالایی ان‌شاءاللَّه انتخاب کنند تا دولت و رئیس جمهور آینده، دستشان باز باشد و بتوانند با پشتوانه‌ی عظیم آرای ملّت، کشور را بسازند و دیگرانی که در بیرون از مرزها همیشه منتظرند تا نقص کوچکی در ملت ما ببینند و آن را چند برابر بزرگ کنند، آنها هم از این‌که بتوانند این کار را انجام دهند، مأیوس شوند.

ـ در انتخابات مردم سعی کنند صالح‌ترین را انتخاب کنند. آن کسانی که نامزد ریاست جمهوری می‌شوند و در شورای نگهبان صلاحیت آنها زیر ذره بین قرار می‌گیرد و شورای نگهبان صلاحیت آنها را اعلام می‌کند، اینها همه‌شان صالحند. اما مهم این است که شما در بین این افراد صالح، بگردید و صالح‌ترین را پیدا کنید. این جا جائی نیست که من و شما بتوانیم به حداقل اکتفاء کنیم؛ دنبال حداکثر باشید؛ بهترین را انتخاب کنید.

ـ در انتخاباتِ بسیار مهمِ پیش‌رو، در درجه اول افزایش مشارکت مهم است؛‌ بنابراین لازم‌ست در محیط‌های کاری دانشجویی و خانوادگی، در این زمینه هر چه ممکن است تلاش کرد.

ـ برای انتخاب خوب، ببینید چه کسی به ملاک‌های انقلاب نزدیک‌تر است و توانایی کار در جهت این ملاک‌ها را دارد.

نظر برخی از مراجع تقلید درباره انتخابات و شرکت در آن

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی:

ـ مسأله مهم در انتخابات انتخاب اصلح است

ـ مردم باید با حضور در صحنه انتخابات، امید دشمنان را به یأس تبدیل و آنها را ناکام کنند.

ـ همان‌طور که حفظ جان، مال، ناموس، دین و کشور واجب است و باید این‌ها را حفظ کنیم، رأی دادن نیز که مقدمه حفظ این موارد است، واجب است. به‌عبارت دیگر، مقدمه واجب نیز واجب است.

نظر برخی از مراجع تقلید درباره انتخابات و شرکت در آن

حضرت آیت‌الله جعفر سبحانی:

ـ برای ایجاد انقلاب زحمات بسیاری کشیده شده است و شرکت در انتخابات از جمله اقداماتی است که نقش مهمی در حفظ و تداوم انقلاب اسلامی دارد.

ـ شرکت در انتخابات وظیفه شرعی و دینی است، همه باید اختلاف‌ها را کنار بگذارند و در انتخابات شرکت کنند.

ـ سرنوشت نظام اسلامی و کشور بستگی دارد که در انتخابات شرکت کنیم و به افراد متدین و ملتزم به اسلام و قوانین و توانا بر اداره کشور رأی دهیم. وا... العالم.

نظر برخی از مراجع تقلید درباره انتخابات و شرکت در آن

حضرت آیت‌الله نوری همدانی:

ـ مردم باید در انتخابات حضور حداکثری داشته باشند و واجب است که همه شرکت کنند چون به سرنوشت انسان مربوط است و انسان نباید بی تفاوت باشد، جهاد امروز این است که مردم در صحنه حاضر باشند و در انتخابات شرکت کنند و نشان دهند که به نظام علاقه مند هستند.

ـ مردم باید با حضور پرشور در انتخابات ضمن ابراز وفاداری به نظام اسلامی و آرمان‌های والای آن، توطئه‌های دشمنان را نقش بر آب و موجبات تقویت و اعتلای بیش از پیش نظام مقدس اسلامی را فراهم کنند.

ـ همان‌گونه که کرارا بیان شده است، شرکت در انتخابات و انتخاب اصلح، امری لازم و واجب است.

ـ حضور در این انتخابات واجب است و همه باید شرکت کنند؛ چرا که تکلیفی است که بر عهده ماست و امیدواریم همه مردم اعم از زن، مرد، پیر و جوان به عنوان یک جهاد در انتخابات شرکت کنند.

نظر برخی از مراجع تقلید درباره انتخابات و شرکت در آن

حضرت آیت‌الله شبیری زنجانی:

(درجواب استفتائی که از حکم شرکت در انتخابات از معظم له سوال شده بود فرمودند:)

موارد مختلف است. در جایی که حیات مذهب حق متوقف بر شرکت باشد یا عدم شرکت موجب مفاسد عظیم تر در مجتمع گردد شرکت کردن لازم است.

نظر برخی از مراجع تقلید درباره انتخابات و شرکت در آن

حضرت آیت‌الله جوادی‌آملی:

ـ تقویت نظام اسلامی با شرکت در انتخابات و مانند آن، لازم است،

نظر برخی از مراجع تقلید درباره انتخابات و شرکت در آن

حضرت آیت الله وحید خراسانی:
به طورکلی، تضعیف نظام جمهوری اسلامی ایران حرام است. و هرکاری که انجام آن باعث تضعیف نظام شود، لازم است ترک شود و هر کاری که ترک آن باعث تضعیف نظام شود، لازم است انجام داده شود.

حضرت آیت‌الله مظاهری:

انتخابات، مایه تضمین جمهوری اسلامی است و از این جهت دشمنان انقلاب و جمهوری اسلامی همواره درصدد هستند تا این امتیاز ملّی و اسلامی را کم‌رنگ و بی‌رونق نمایند؛ اما ملت بزرگوار، همواره با حضور در صحنه، آنان را ناامید ساخته‌اند.

نظر برخی از مراجع تقلید درباره انتخابات و شرکت در آن

نظر شما