شناسهٔ خبر: 67240315 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

بانک های خصوصی برای خانه دار شدن مردم پای کار بیایند

محمدحسین سیف اللهی مقدم

نماینده حوزه انتخابیه سراب و مهربان در مجلس شورای اسلامی به بیان توضیحاتی درباره علت عدم تمکین سیستم بانکی به پرداخت تسهیلات ساخت و خرید مسکن برای رونق جهش تولید مسکن در کشور پرداخت.

صاحب‌خبر -

مجید نصیرپور سردهائی، نماینده حوزه انتخابیه سراب و مهربان در مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار مهر درباره علت عدم تمکین سیستم بانکی به پرداخت تسهیلات ساخت و خرید مسکن گفت: مسکن در تمام دنیا یک موضوع با اهمیت است و یکی از شاخص‌هایی که برای خانوارها تولید امنیت می‌کند داشتن مسکن دلخواه است.

نصیرپور ادامه داد: در اقتصادهایی که ثبات دارند و با تورم رو به رو نیستند خرید مسکن برای مردم هیچ وقت یک اولویت نیست. در کشورهای توسعه یافته که با تورم روز افزون مواجه نیستند خیلی معضل مسکن وجود ندارد و مردم مجبور نیستند بخش عمده‌ای از درآمد خود را صرف تأمین هزینه‌های مسکن کنند.

نماینده حوزه انتخابیه سراب و مهربان در مجلس افزود: در کشور ما داشتن مسکن برای تمام خانوارها یک اولویت است و در کشور ما مردم از رهگذر تأمین مسکن برای خودشان به نوعی در هزینه‌ها صرفه جویی می‌کنند و هم امنیت روانی خانواده خود را تأمین می‌کنند.

به گفته این نماینده مجلس؛ مسکن در ایران به یک معضل جدی تبدیل شده است و مردم هیچ گاه نمی‌توانند این مشکل را حل کنند زیرا همیشه تورم از درآمد خانوارها جلو تر و این فاصله خیلی نجومی است.

این نماینده مجلس دوازدهم توضیح داد: طبیعتاً در این شرایط تورمی مردم باید بخش عمده‌ای از درآمد خود را برای تأمین مسکن بگذارد که این مسئله به یک چالش جدی کشور تبدیل شده است. هر چند با طرح‌هایی مثل مسکن مهر و مسکن ملی و انواع و اقسام این مسکن سازی ها می‌توانیم تلاش کنیم که مشکل مسکن را حل کنیم.

نصیرپور با بیان اینکه در قوانین بودجه و همچنین سایر قوانین بانک‌ها مکلف شده اند که تسهیلات برای ساخت و خرید مسکن اعطا شود افزود: در قانون جهش تولید مسکن بانک‌ها مکلف شده اند ۲۰ درصد از اعتبارات خود را صرف اعطای تسهیلات ساخت و خرید مسکن کنند ولی در این زمینه عملکرد مناسبی را به جز در چند بانک شاهد نبودیم.

وی با اشاره به اینکه در اعطای تسهیلات ساخت و خرید مسکن عمدتاً بانک‌های خصوصی عملکرد مناسبی ندارند گفت: اکثر بانک‌های خصوصی ما به سمت ورشکستگی رفته اند زیرا تسهیلاتی را پرداخت می‌کنند که بعضاً برگشت مناسبی ندارد و باعث می‌شود در اعتباراتشان به مشکل برخورد کنند در صورتی که اگر تسهیلات ساخت و خرید مسکن اعطا شود، عمدتاً برگشت ۱۰۰ درصدی دارند.

این نماینده مجلس بیان کرد: بانک‌های خصوصی عمدتاً معتقدند که تسهیلات ساخت و خرید مسکن اقتصادی و سود ده نیست و برگشت آنها هم سالیان طولانی زمان می‌برد. مجلس برای ملزم کردن بانک‌ها به اعطای تسهیلات ساخت و خرید مسکن در برنامه هفتم توسعه مصوب کرد که اعتبار بانک‌ها مستنکف از اجرای قانون کاهش پیدا کند و در مقابل به سایر بانک‌هایی که در این حوزه عملکرد مناسبی داشته اند پرداخت شود.

نصیرپور ادامه داد: کاهش قدرت وام‌دهی بانک‌های متخلف در پرداخت تسهیلات ساخت مسکن یک نوع اقدام تنبیهی مناسب است تا بانک‌ها ملزم شوند به تکالیف خود عمل کنند و تسهیلات ساخت و خرید مسکن را پرداخت کنند. باید توجه داشته باشیم که حل معضل مسکن در کشور بدون تأمین مالی بانک‌ها امکان پذیر نیست و دولت بعدی باید به این مسئله اهتمام جدی داشته باشد و عملکرد بانک‌ها در این حوزه را همیشه زیر تیغ نظارتی خود قرار دهد.

نظر شما