شناسهٔ خبر: 67240186 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

شرط کاخ سفید برای عضویت اوکراین در ناتو

سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید گفت اگر اوکراین بخواهد عضو ناتو شود، در وهله اول باید در جنگ با روسیه «پیروز شود.»

صاحب‌خبر -

 «جان کربی» سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید طی یک جلسه توجیهی خطاب به خبرنگاران گفت: «رئیس‌جمهور جو بایدن معتقد است که عضویت ناتو در آینده برای اوکراین رقم خواهد خورد اما پیش از عضویت، اقدامات زیادی هستند که باید انجام شوند.»

راشا تودی به نقل از این مقام آمریکایی گزارش کرد: «موضع واشنگتن قطعا مشخص است. اوکراین اول باید در جنگ پیروز شود تا عضویت ناتو را دریافت کند.»

جان کربی در ادامه گفت: «اوکراینی‌ها اول باید در جنگ پیروز شوند و ما هر کاری انجام می‌دهیم تا اطمینان حاصل کنیم گه آنها قادر به انجام این کار هستند. هنگامی که جنگ به پایان برسد، آنها همچنان مرز طولانی با روسیه و تهدیدات امنیتی خواهند داشت.»

کربی با اشاره به کمک‌های نظامی آمریکا به اوکراین افزود که واشنگتن به ساخت پایگاه صنعتی نظامی اوکراین کمک خواهد کرد اگرچه «فساد همچنان یک نگرانی محسوب می‌شود.»

روسیه بارها صراحتا اعلام کرده که گسترش ناتو به سمت این کشور را «تهدید وجودی» برای خود می‌داند و «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه، هدف کی‌یف را جهت عضویت در ناتو – ائتلاف تحت رهبری ایالات متحده – دلیل اصلی برای ادامه جنگ قلمداد می‌کند.

ابتدای این هفته «کنفرانس صلح اوکراین» با حضور بیش از ۹۰ کشور در سوئیس برگزار شد؛ کنفرانسی که روسیه در آن حضور نداشت و از طرفی چنین کنفرانسی را هم «پوچ» تلقی کرده بود. ابتدا روز یکشنبه پیش‌نویس بیانیه نهایی کنفرانس صلح اوکراین توسط خبرگزاری رویترز مشاهده و منتشر شد و این پیش‌نویس عملیات نظامی روسیه در اوکراین را به عنوان «جنگ» تلقی کرد؛ مساله‌ای که روسیه آن را رد می‌کند. اما پایان همان روز کشورهای گروه بریکس و چندین کشور دیگر بیانیه مشترک این کنفرانس را امضا نکردند.

شرط کاخ سفید برای عضویت اوکراین در ناتو

نظر شما