شناسهٔ خبر: 67239305 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

مدیرکل شیلات گیلان:

نگاه به اقتصاد دریاپایه نباید متکی به بهره وری باشد

رشت- مدیرکل شیلات گیلان با تاکید بر لزوم توجه به بازسازی ذخایر ماهیان در غرب استان گفت: نگاه به اقتصاد دریاپایه صرفاً نباید متکی به بهره وری باشد.

صاحب‌خبر -

کوروش خلیلی در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: بازسازی ذخایر ماهیان استخوانی و خاویاری جزو وظایف ذاتی و مهم شیلات است و شیلات گیلان هم این مساله را با جدیت دنبال می‌کند.

مدیرکل شیلات گیلان با اشاره به اقدامات مؤثر در حوزه حفظ و بازسازی ژنتیکی آبزیان در این استان بیان کرد: گیلان نقش پر رنگی را در رهاسازی انواع بچه ماهیان و آبزیان داشته و از مراکز مهم حفظ و بازسازی ذخایر به شمار می‌رود.

خلیلی با بیان اینکه بر اساس تعهدات سازمانی در حوزه بازسازی ذخایر اقدام می‌شود، گفت: در سال جاری ملزم به تولید و رهاسازی بیش از ۱۵۰ میلیون قطعه انواع بچه ماهیان استخوانی و هاویاری هستیم.

وی با بیان اینکه سفیدرود تأمین کننده اصلی مولدین ماهی سفید است، افزود: با توجه به شرایط ماهی سفید و این گونه ماهیان و بازگشت به خانه آنها، تراکم این ماهیان در سفیدرود ایجاد می‌شود.

مدیرکل شیلات گیلان با اشاره به مشارکت ضعیف مردمی در بازسازی ذخایر در رودخانه‌های غرب استان اضافه کرد: عدم مشارکت مردمی فعال در رودخانه‌های غرب گیلان در راستای بازسازی ذخایر ماهیان چالش برانگیز است.

به گفته خلیلی مشارکت فعال مردم و مسؤولان شرق گیلان در بازسازی ذخایر ماهیان سبب شد تا بچه ماهی همان منطقه در رودخانه‌ها رهاسازی شود.

وی با بیان اینکه عدم مشارکت مردمی در بازسازی ذخایر ماهیان به اقتصاد دریا محور منطقه تأثیر می‌گذارد، افزود: میانگین صید پره های صیادی در غرب گیلان ۱۰ تن بوده و این در حالی است که در سایر مناطق به بیش از ۵۰ تن می‌رسد.

مدیرکل شیلات گیلان با بیان اینکه با تخریب زیستگاه طبیعی نمی‌توان به اقتصاد پایدار درحوزه دریا رسید، گفت: نگاه به اقتصاد دریاپایه صرفاً نباید متکی بر بهره وری باشد بلکه باید با تقویت بازسازی ذخایر ماهیان استخوانی و خاویاری به اقتصاد پایدار رسید.

خلیلی با بیان اینکه بهره برداری از آبزیان باید توأم با پایداری و تداوم باشد، اضافه کرد: بهره کشی کوتاه مدت و روزانه از دریا و رودخانه‌ها در صنعت صیادی به بن‌بست می‌رسد باید برای آیندگان هم برنامه ریزی کرد.

نظر شما