شناسهٔ خبر: 67237346 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: فردا | لینک خبر

مصرف برق استندبای را برای صرفه جویی در برق و پول کاهش دهید | آیا از برق کشیدن دستگاه واقعا باعث صرفه جویی می‌شود؟

شاید بسیار از افراد ندانند که بابت دستگاه‌هایی که بلااستفاده یک گوشه مانده اند، پول پرداخت می‌کنند.

صاحب‌خبر -

احتمال زیادی وجود دارد که دستگاه‌های شما، حتی وقتی که خیلی از آنها استفاده نمی‌کنید، باعث افزایش قبض برق شما شوند. دستگاه‌های خانگی متعدد مرسومی مانند تلویزیون، رایانه، چاپگر، قهوه ساز و حتی مسواک برقی، تنها با متصل ماندن به برق، می‌توانند برای شما هزینه تراشی کنند.

برقی که این دستگاه‌های استفاده می‌کنند آن هم وقتی که از آنها استفاده نمی‌شود، برق استندبای نام دارد اما به نام‌های دیگری مانند بار فانتوم، بار سایه، جریان برق بدون استفاده یا حتی برق ومپایر، نامیده می‌شود. این استفاده مدام از برق، مبلغ قبض برق ماهانه را بالاتر می‌برد.

یک راه‌کار ساده آن است که وقتی از این دستگاه‌ها استفاده نمیکنیم، آنها را از برق بکشیم. طبق برآورد وزارت انرژی آمریکا، از برق کشیدن این دستگاه‌ها، باعث صرفه جویی سالانه ۱۰۰ دلار در هزینه خانوار معمولی می‌شود.

آیا از برق کشیدن دستگاه واقعا باعث صرفه جویی در هزینه می‌شود؟

ممکن است غیر منطقی به نظر برسد که لوازم خانگی خود را از برق بکشید. به هر حال، آنها خاموش هستند، پس چرا برق مصرف می‌کنند؟ واقعیت این است که لوازم خانگی حتی زمانی که خاموش هستند اما همچنان به برق متصل هستند در واقع هنوز هم از برق استفاده می‌کنند. چه دستگاه خاموش باشد و چه در حالت آماده به کار. برخی از بدترین متخلفان عبارتند از:

دستگاهی که در قالب چراغ‌ها یا نمایشگرهای دیگری که نشان می‌دهند دستگاه خاموش است، ممکن است همچنان برق مصرف کند.

رایانه‌های رومیزی که به جای خاموش شدن، در حالت خواب قرار گرفته اند.

شارژرهایی که حتی اگر دستگاه وصل نباشد همچنان برق مصرف می‌کنند.

مدیا پلیرهایی که دائما برق مصرف می‌کنند، به‌ خصوص آنهایی که ممکن است برای دریافت به‌روزرسانی‌ها، در پس‌زمینه فعال باشند.

تلفن‌های مجهز به نمایشگر که وقتی فعال نیستند مانند تلفن‌های بی‌سیم، اطلاعات نمایش می‌دهند.

لوازم خانگی هوشمند جدید مانند یخچال، ماشین لباسشویی و خشک‌کن که دارای نمایشگر همیشه روشن، اتصال به اینترنت و کنترل‌های الکترونیکی هستند.

مصرف برق استندبای را برای صرفه جویی در برق و پول کاهش دهید

بسیاری از افراد اگر بدانند برق استندبای، تا چه حد باعث افزایش مصرف برق می‌شود، ‌ ممکن است شوکه شوند. طبق اعلام وزارت انرژی آمریکا، برق استندبای، پنج تا ۱۰ درصد از مصرف انرژی مسکونی را تشکیل می‌دهد.

میزان صرفه جویی شما می‌تواند به تعداد دستگاه‌هایی که استفاده می‌کنید و عادات شما با آنها بستگی داشته باشد. به عنوان مثال، یک آزمایش آموزشی در دانشگاه ایالتی کلرادو نشان داد یک دستگاه ترکیبی رادیو/سی دی پلیر/نوار کاست، چه در حال استفاده باشد چه نباشد، به طور مداوم چهار وات برق استفاده می‌کند. جدا کردن آن از پریز در زمانی که از آن استفاده نمی‌شود، ۱۰۰ برابر در مصرف برق در طول عمر دستگاه صرفه جویی خواهد کرد.

بر اساس گزارش سی‌نت، مطالعه‌ای که توسط«شورای دفاع از منابع طبیعی» منتشر شد، نشان داد که کاهش بار دستگاه‌های همیشه روشن باعث صرفه‌جویی سالانه هشت میلیارد دلاری مصرف‌کنندگان و اجتناب از مصرف ۶۴ میلیارد کیلووات ساعت برق در سال می‌شود. همچنین دارای مزایای زیست محیطی مانند جلوگیری از آلودگی ۴۴ میلیون تنی دی اکسید کربن است. این نهاد غیرانتفاعی، هزینه دستگاه‌های همیشه روشن را به طور متوسط ‌تا ۱۶۵ دلار برای هر خانواده در سال تخمین زده است. / ایسنا

 

نظر شما