شناسهٔ خبر: 67233117 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

در اولین مناظره تلویزیونی داوطلبان ریاست جمهوری؛

زاکانی: حاکمیت مردم سالاری دینی در عرصه اقتصاد را بپذیریم

نفیسه عبدالهی

علیرضا زاکانی در اولین مناظره تلویزیونی گفت: حاکمیت مردم سالاری دینی در عرصه اقتصاد را بپذیریم و با تکیه بر مردم کارها را پیش ببریم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، «علیرضا زاکانی» کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری برای جضور در اولین مناظره انتخاباتی خود در رسانه ملی وارد صداو سیما شد.

پس از برگزاری مراسم استقبال، در مراسم قرعه کشی، صندلی شماره ۵ به علیرضا زاکانی اختصاص یافت.

بر اساس این گزارش، پس از انجام قرعه کشی مناظرات انتخاباتی و مستقر شدن نامزدهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، پس از اذان مغرب و اقامه نماز، اولین مناظره انتخاباتی آغاز شد و اقامه نماز به صورت زنده نمایش داده شد.

هر نامزد در هر مرحله ۸ دقیقه فرصت پاسخگویی دارد که در مجموع ۲۴ دقیقه وقت به او اختصاص می‌یابد و در پایان، ۶ دقیقه وقت برای جمع‌بندی به او خواهند داد. اگر نامزدها از ۸ دقیقه وقت خود در زمان مقرر استفاده نکنند، این وقت‌ها به زمان جمع‌بندی آنها اضافه نخواهد شد.
در این مناظره میکروفون نامزدها قطع نخواهد شد و مجری از آنها درخواست کرد تا در زمان مقرر پاسخ بگویند.

سوالات بخش اول مناظره با محوریت برنامه هفتم توسعه و رشد اقتصادی به شرح زیر مطرح شد:
داوود دانش جعفری به همزمانی دولت چهاردهم و اجرای برنامه هفتم توسعه اشاره کرد و گفت این شرایط خاصی است، آیا دولت شما همه آن‌چه را که در برنامه هفتم پیش‌بینی شده است را قبول دارد و یا فکر می‌کنید باید برخی از آن اصلاح شود؟

طهماسب مظاهری پرسید برای تحقق رشد ۸ درصدی برنامه شما برای جلب سرمایه‌گذاری خارجی در چهارچوب قانون مجلس و مجمع تشخیص مصلحت نظام چیست؟

سیدحمید پورمحمدی پرسید برای بهبود فضای کسب و کار در سطح جهان به عنوان رئیس جمهور چه اقدام و برنامه‌ای دارید؟

محمود نجفی عرب رئیس اتاق بازرگانی نیز پرسید: برنامه‌های اقتصادی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری برای ثبات در اقتصاد کشور و اینکه برنامه‌ریزی مشخص در حوزه‌های فعالیت‌های خود داشته باشند، چیست؟ زیرا امروز واقعاً با مشکل مواجه هستیم وتورم، نرخ ارز و خیلی از متغیرهای اقتصاد کلان هر روز در حال تغییر است. لذا لزوماً در خصوص ثبات بخشی اقتصاد کلان کشور برنامه مدون خودشان را اعلام کند.

حاکمیت مردم سالاری دینی در عرصه اقتصاد را بپذیریم

بر اساس این گزارش، علیرضا زاکانی در پاسخ به سوالات بخش اول مناظره، اظهار داشت: بنده یک پزشک هستم. پزشک اگر تشخیص غلط دهد نسخه غلط می پیچد. مشکل اقتصادی ایران تحریم آمریکا نیست بلکه تجویزهای اقتصادی آمریکا است.

وی ادامه داد: جهش تولید با حرکت به سمت تولید محصول محور و دانش بنیان و با ارزش افزوده بالا را پیگیری کنیم.

زاکانی تصریح کرد: حاکمیت مردم سالاری دینی در عرصه اقتصاد را بپذیریم و با تکیه بر مردم کارها را پیش ببریم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: خلق ثروت را در دستورکار قرار دهیم. مردم ریالی درآمد کسب می‌کنند اما دلاری هزینه می‌کنند.

باید بازگشت به قدرت پول ملی و استقلال کشور را حفظ کرد

زاکانی افزود: بنده برای تحول در اقتصاد در ۴محور اساسی برای ارتقا شاخص عدالت و پیشرفت برای استفاده از همه فرصت‌های جهانی، داخلی و منطقه‌ای قائلم که باید تاکید بر استقلال اقتصادی و ثبات بخشی به استقلال کشور براساس دلار زدایی از اقتصاد و تکیه بر پول ملی و افزایش قدرت پول ملی کنیم.

وی عنوان کرد: بزرگترین ناترازی اقتصادی در کشور دخل و خرج است و تا زمانی که مشکل حل نشود اساساً امکان حل موضوع اقتصادی وجود ندارد.

وی گفت: از سال ۶۹ که نسخه تأمین ساختاری اقتصاد کشور را ارائه کردند به دنبال رها سازی قیمت‌ها و تضعیف دولت، رها سازی نرخ ارز و سرکوب دستمزدها بودند. باید بازگشت به قدرت پول ملی و استقلال کشور را حفظ کرد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: در حوزه تولید توجه به عدم خام فروشی و ایجاد زمینه ارائه محصول نهایی با ارزش افزوده بالا مدنظر است.

زاکانی یادآور شد: برای مشارکت مردم هم مبتنی بر قانون اساسی امکانی باید فراهم شود. با تکیه بر فناوری می‌توان مردم را در مشارکت و اقتصاد وارد کرد.

امروز مردم اطلاعات آمار کافی دارند

زاکانی در ادامه عنوان کرد: اصل ۴۴ قانون را انجام دادیم اما اختصاصی سازی کردیم نه خصوصی سازی. وی با اشاره به خلق ثروت و توزیع عادلانه، ادامه داد: در گذشته در این‌باره مسیر غلطی طی شده است.

وی تصریح کرد: آقای قالیباف در مورد نقدینگی صحبت کردند که ۲۶ برابر شده است. اصل نقدینگی مفید است و مهم این است که نقدینگی سرگردان نشود و جای خاص برای آن تنظیم و سرمایه گذاری شود. میزان نسبت نقدینگی و تولید ناخالصی داخلی در چین بیش از ۲۰۰ برابر، میانگین دنیا ۱۴۰ برابر و در ایران ۷۵ درصد است لذا نقدینگی به ذات بعد نیست.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: آقای پزشکیان نکات کلی را بیان کردند و همه چیز را به همدیگر گره زدند و در انتها گفتند نمی‌توانیم. متعجبم چطور ایشان نامزد انتخابات ریاست جمهوری شده‌اند.

زاکانی عنوان کرد: امروز مردم اطلاعات آمار کافی دارند. ترکیه جز ناتو است. اف ای تی اف در مرکزیت قرار دارد. طی ۲۰ سال گذشته تا امروز ۲۵۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری داشته است.

وی عنوان کرد: در شهرداری تهران به چین رفتیم و ۱۳ میلیارد یورو قرارداد نوشتیم. قریب ۲ میلیارد یورو قرارداد نوشتیم بیش از ۳۴۰ میلیارد یورو ضمانت نامه گرفتم.

زاکانی گفت: توجه به موضوع نیروی انسانی و سرمایه در کنار آموزش از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی گفت: آقای پورمحمدی نکاتی را گفتند که در بخش دیگری عرض می‌کنم که اصلاً راه را اشتباه رفته‌اند. با اینگونه مسائل نمی‌توان حکومت داری و دولت‌داری کرد.

دولت باید چالاک، فکور، حامی، تسهیل‌گر و مکمل باشد

زاکانی در ادامه این مناظره عنوان کرد: امام راحل حکم شرعی دارند و آن این‌که که آن جایی که مردم می‌توانند کار کنند حرام است دولت ورود کند. ما یادمان رفته است که به اصل خودمان بازگردیم. در حال حاضر دولت، رقیب و مقابل مردم است. دولت باید چالاک، فکور، حامی، تسهیل‌گر و مکمل باشد. همه این ویژگی‌ها دولتی را ایجاد می‌کند که مقتدر است و مقابل مردم نیست لذا نیازمند متناسب سازی دولت هستیم.

وی گفت: آقای قالیباف گفتند نقدینگی دستوری نیست که با قانون به زیرمجموعه‌ها برود. مگر نقدینگی دست ماست؟ لذا اینجا قانون گذاری درست نیست.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به مردمی کردن اقتصاد، تصریح کرد: بخش خصوصی را باید باور کرد. موتور محرکه اقتصاد باید بخش خصوصی باشد و آحاد مردم بویژه طبقات محروم باید مشارکت داشته باشند. تعاونی‌ها باید مورد دقت قرار گیرند.

وی گفت: مطابق اصل ۴۳ قانون باید بستر کار برای مردم فراهم شود. فناوری‌ها می‌توانند برای ما کارکرد حدی داشته باشند.

زاکانی افزود: فاجعه‌ای که در دهه ۹۰ توسط دولت روحانی اتفاق افتاد شرایط را به سمتی برد که سال ۱۴۰۰، صد و یک درصد رشد نقدینگی داشتیم که در دولت رئیسی این به ۲۳ درصد رسید. این یک افتخار برای دولت رئیسی بود.

وی با طرح این سوال که چرا دقت نمی‌کنیم و با مردم می‌جنگند؟ گفت: یک عده با فساد اقتصادی سفره مردم را تنگ‌تر می‌کنند. در دو سال گذشته بیش از ۱۳۰ هزار میلیارد تومان امکانات خودمان را در شهرداری تهران بازگرداندیم.

وی با اشاره به تحریم‌های اعمال شده، عنوان کرد: تحریم را باید در داخل کشور خنثی کرد و دیپلماسی اساس و بنیان آن را هم تغییر دهد. تا وقتی تحریم را خنثی نکردیم واکسن ندادند اما وقتی واکسن را ساختیم دیدند تحریم بی اثر است. اگر دنبال رفع تحریم هستیم به توانمندی داخلی تکیه کنیم.

زاکانی یادآور شد: علم اقتصاد در مورد درستی و غلط سیاست‌ها ساکت است و درستی این امر با سیاستمدار است.

باید راه را برای مردم باز کنیم و شفافیت ونظارت مردم بر خودمان را بپذیریم

زاکانی گفت: می‌توانیم قانون برنامه را اجرا کنیم و اگر هم اشکالی داشته باشد می‌توان از طریق قانون اصلاح کنیم. در مجلس هفتم برنامه چهارم که مجلس ششم تصویب کرده بود، بند الف ماده ۳ آن آزادسازی قیمت‌ها در حوزه انرژی مبتنی بر دلاریزه کردن آن داشت. ما قانون را اصلاح کردیم و از به انفجار کشیدن کشور ممانعت کردیم.

وی افزود: ما هم قائل به حوزه کارشناسی هستیم. کارشناس هستیم و کارشناسان حمایت‌مان می‌کنند. اما علاوه بر کارشناس، خودمان یک سیاست‌مدار هم هستیم.

وی گفت: فرمایشات آقای پزشکیان به مانند این است که بگوییم سلامت چیز خوبی است. در حالی که به‌عنوان پزشک، باید به پیشگیری از بیماری و مواجه با بیماری نیز توجه کنیم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: در هفته اول در شهرداری برای ۱۲۰۰ حساب انضباط مالی ایجاد کردیم. سال ۱۴۰۰ شهرداری را در هفته اول از چالش مالی خارج کردیم.

شما دیپلماسی التماسی را هم تجربه کردید، این راه حل نیست

وی عنوان کرد: با فساد برخورد کردیم. ناکارآمدی را از بین بردیم. طرف مردم ایستادیم.

زاکانی تصریح کرد: باید راه را برای مردم باز کنیم و شفافیت ونظارت مردم بر خودمان را بپذیریم. سال اول ۳۴۶ هزار نفر شرکت کردند. سال دوم یک میلیون ۳۵۲ هزار نفر شرکت کردند.

وی بیان کرد: کاری که در دولت شهید رئیسی انجام شد ناظر به صدور آسان مجوزها و حرکت در مسیر راه انداختن پروژه‌های خوابیده و ایجاد زمینه حضور مردم در اقتصاد و جمع‌سپاری‌های مالی، امکان بزرگی بود.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: در جمع سپاری‌های مالی ۹ هزار میلیارد پروژه ناتمام داریم لذا می‌توانیم مردم را مشارکت دهیم.

وی با اشاره به سیاست خارجی، عنوان کرد: آقای پورمحمدی، ما اگر دست‌مان را به پایمان نگیریم دشمن به ما رحم نمی‌کند. دیپلماسی منزلت طلب موقعی موفق است که داخل کشور بتوانیم مشکل مردم را حل کنیم. میدان وقتی موفق بود، دیپلماسی می‌تواند روی دیگر سکه باشد. وگرنه شما دیپلماسی التماسی را هم تجربه کردید. این راه حل نیست.

موضوع بخش سوم مناظره، پس از استراحت ۱۵ دقیقه‌ای، مهار تورم است.

رئیس جمهور اسبق یک مجموعه مخروبه‌ای را تحویل داد که از هنر شهید بزرگوار بود که بتواند این را سامان دهد

زاکانی گفت: باید شفاف صحبت کنیم تا مردم بتوانند نظرات ما را متوجه شوند و بتوانند انتخاب کنند. در مورد ترکیه که صحبت کردم، ترکیه عضو WTO است و در طول ۵ سال ۶۰۰ درصد از ارزش پول آن افت کرده است و تورم ۷۰ درصد را تجربه می‌کند.

وی با اشاره به افزایش نرخ ارز و انتظارات تورمی، ادامه داد: بانک‌ها عامل اصلی هستند و در کنار بانک دولت هم نیز هست. چون از دولت شهید رئیسی بیان شد جا دارد اعلام‌کنم که سال ۹۲، دولت وقت ۲۰۵ همت بدهی به صندوق بازنشستگی داشت. سال ۱۴۰۰ که دولت را تحویل داد ۱۲۹۹ همت بدهی داشت، یعنی یک مجموعه مخروبه‌ای را تحویل داد که از هنر شهید بزرگوار بود که بتواند این را سامان دهد.

صرفه جویی کنید و اعتبار طلا بگیرید و می‌توان اینگونه مردم را در اقتصاد شریک کرد

وی افزود: سه هفته پیش ۲۰۳ هزار مسکن را در تهران آغاز کردیم. اگر می‌خواهیم مردم مشارکت سیاسی داشته باشند و پای انقلاب بایستند باید مردم را در اقتصاد شریک کنیم. معتقدیم اعتبار طلا را به جای یارانه به مردم ارائه دهیم.
علاوه بر اینکه باید افزایش تولید صورت گیرد و به سمت بستن درها به سمت خام فروشی برویم، مصرف باید بهینه باشد. برای شریک شدن مردم، باید اعتبار طلا را به جای یارانه داد. یارانه مردم در حوزه انرژی بدون تغییر قیمت انرژی صورت می‌گیرد. معادل قیمت طلای روز در حساب سرپرست خانواده به اندازه سهم خانواده از انرژی شارژ می‌شود و این اعتبار دور از تلاطم تورم است. امکان فروش اعتباری آن در بازار است. به قیمت دلار گره نمی‌خورد. در پایان هر ماه میزان معادله قابلیت خرید اعتباری دارد.

زاکانی گفت: صرفه جویی کنید و اعتبار طلا بگیرید و می‌توان اینگونه مردم را در اقتصاد شریک کرد.

کارآمدی جمع بین توانمندی و پاکی است

زاکانی در ادامه این مناظره عنوان کرد: اساساً باید سمت پول ملی و ارزش بالای آن رفت.

وی افزود: سال ۹۹ موضوع بورس که پیش آمد، دو هزار همت قیمت ارزش‌گذاری آن بود. ۱۰۰ همت با ناشی‌گری وارد شد و دولت وقت این جنبه غیر حرفه‌ای را تبلیغ کرد و یک حباب ۶۰ برابری ایجاد کرد و مردم را به خاک سیاه نشاند.

وی گفت: آقای پزشکیان می‌گویند افراد ناکارآمد را محاکمه کنیم. ما موافقیم. معلوم است که باید چه کسانی را محاکمه کنیم. این افراد از خارج نیامده بودند از داخل ایران بودن. البته در ستاد ایشان هم هستند. ایشان باید این مجوزها را دهد و سراغ این افراد رفت. واقع امر این است که کارآمدی جمع بین توانمندی و پاکی است و اگر این دو را باهم نبینیم دچار مشکل می‌شویم.

اگر در کشور تدبیر درست باشد می‌توان به بهترین نحو تهدیدات را به فرصت تبدیل کرد

زاکانی گفت: کارشناسی خوب است اما واگذاری کار توسط یک مسؤول و رئیس جمهور به یک کارشناس و بی دقتی در امورات آن کارشناس می‌تواند فاجعه بارآورد. بنزین صبح جمعه یادمان نرفته است. همچنین روزی ۷۰۰ نفر در دولت روحانی بخاطر کرونا از بین می‌رفتند که اگر یکسال دیگر ادامه یافت تعدادشان از شهدای جنگ بیشتر می‌شد.

وی یادآور شد: نه تنها کار را واگذار کردند به کارشناس، خود آقای پزشکیان در جریان‌اند می‌شود تقلب کنکور سال ۸۲ که عده‌ای سوالات را خریداری کردند. سپس حق همه پزشکان را تضییع کردند و می‌خواستند با جان مردم بازی کنند که مجلس جلویشان ایستاد.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری افزود: اگر در کشور تدبیر درست باشد می‌توان به بهترین نحو تهدیدات را به فرصت تبدیل کرد.

زاکانی تصریح کرد: قریب ۸۱ همت بدهی قطعی ما به بانک‌ها طی ۲۰ سال گذشته بود که سال گذشته ۳۳ همت آن‌را تسویه کردیم و مابقی را امسال تسویه خواهیم‌کرد. در موضوع درآمد سال ۱۴۰۱، ۳۳ درصد به بودجه پایه سال ۱۴۰۰ اضافه کردیم. در طول گذشته شهرداری چنین چیزی نبود.

هرکسی می‌خواهد سکان کار را بر عهده بگیرد باید تکلیف خود را با تهدیداتی که در اقتصاد وجود دارد، روشن کند

زاکانی در بخش پایانی اظهارات خود، گفت: معتقدم برای اینکه کار کشور به سمت خیر و صلاح پیش رود نیازمند کار کارشناسی و دقیق است. نیازمند مدیری هستیم‌که هم دارای دانش، تجربه و سلامت باشد و هم توانایی کار داشته باشد وگرنه کلاه سر او می‌گذارند.

وی افزود: هرکسی می‌خواهد سکان کار را بر عهده بگیرد باید تکلیف خود را با تهدیداتی که در اقتصاد وجود دارد، روشن کند. سرمایه‌هایی که در کشور است را چطور می‌تواند گره از زندگی مردم باز کند.
بنابراین باید بسته ارائه دهد. زیرساخت‌های کشور نیاز به یک تحول دارد.

وی افزود: تحریم ظالمانه است اما تا زمانیکه خودمان تحریم‌ها را خنثی نکنیم کسی به ما رحم نمی‌کند.
می‌خواستن بنزین را تحریم کنند ستاره خلیج فارس مانع شد.

زاکانی ادامه داد: به دنبال ارتقا عدالت و پیشرفت هستم. در این راستا ۴ سرفصل تحولی ارائه کردم. یکی اقتصاد مستقل از ارز و بر پایه تقویت ارزش پول ملی است.

وی گفت: نکته دیگر اینکه خام فروشی نکنیم. این مسئله تحریم پذیر نیست.

وی نکته سوم را حاکمیت مردم در اقتصاد دانست و افزود: نکته دیگر توزیع ثروتی است که خلق می‌شود. بگذاریم‌مردم ثروتمند شوند.

زاکانی گفت: وقتی کار در تهران شروع کردیم مشکلات متعددی داشتیم. می‌گفتند تا سر ماه بیشتر نمی‌توانید کار کنید اما کارها انجام شد. تخلف هم نکردیم.

خوشحال می‌شوم آقای پزشکیان راجع به فساد از من سوال کند

کاندید انتخابات ریاست جمهوری افزود: خوشحال می‌شوم آقای پزشکیان راجع به فساد از من سوال کند.

زاکانی اظهار کرد: یارانه‌ها را مبتنی بر اعتبار طلا تنظیم می‌کنیم که دستخوش تورم نشود.

وی یادآور شد: در مناظرات قبل توهین‌های جدی به شهید رئیسی می‌شد. بله می‌شود اتهام زد و کشور را ناکارآمد معرفی کرد و مسیری را رفت مه مردم ناامید شوند. اما شهید ما مذاکره را تعطیل نکرد. چک برجام را نقد کرد. مردم ما الان اگر بخواهند به دهه ۹۰ برگردند سکته می‌کنند. ما مسیری را داریم که می‌توان در بهترین نحوی خط این شهید را طی کرد و پیشرفت و آبادانی را به همراه آورد.

آن‌چه انتظار است این‌که بحث‌ها را جدی کنیم و با یکدیگر تعارف نکنیم

بعد از پایان مناظره، زاکانی در جمع خبرنگاران در مورد نحوه برگزاری مناظره افزود:
از همه شما تشکر می‌کنم. امید دارم ماحصل این صحبت‌ها فضا را روشن کند که می‌شود گره از زندگی مردم باز کرد و کشور را در مسیر پیشرفت قرار داد.

وی ادامه داد: آن‌چه انتظار است این‌که بحث‌ها را جدی کنیم و با یکدیگر تعارف نکنیم.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری افزود: بنده هم سعی کردم در حوزه اقتصاد ۴ سرفصل را مطرح کنم که در آن ایجاد استقلال در اقتصاد کشور، جلوگیری از خام فروشی و مشارکت مردم و توزیع ثروت خلق شده بود.

نظر شما