شناسهٔ خبر: 67231800 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فرارو | لینک خبر

نقشه فعالیت هواداران نامزد‌ها در توییتر فارسی

مهم‌ترین ویژگی فضای انتخاباتی توییتر فارسی آن است که دیگر دو قطبی‌ای مشاهده نمی‌شود و فضای توییتر (X) تحت تأثیر ۳ دیدگاه مجزا به پیش می‌رود.

صاحب‌خبر -

داده‌های توییتر نشان می‌دهد که روز ۲۷ خرداد که یک روز پیش از برگزاری اولین مناظره انتخاباتی است، بیش از ۴۶ هزار توییت با حدود ۶۰ هزار ریتوییت و ۴۱۴ هزار لایک راجع به انتخابات و نامزد‌های انتخاباتی منتشر شده است.

به گزارش کانال تلگرامی «تحلیل و پایش شبکه‌های اجتماعی»، بیش از ۲ هفته است که انتخابات ریاست‌جمهوری به مهم‌ترین موضوع توییتر فارسی تبدیل شده و فضای آنلاین تحت تأثیر آن، روزانه تغییر می‌کند. داده‌های توییتر نشان می‌دهد که روز ۲۷ خرداد که یک روز پیش از برگزاری اولین مناظره انتخاباتی است، بیش از ۴۶ هزار توییت با حدود ۶۰ هزار ریتوییت و ۴۱۴ هزار لایک راجع به انتخابات و نامزد‌های انتخاباتی منتشر شده است.

مهم‌ترین ویژگی فضای انتخاباتی توییتر فارسی آن است که دیگر دو قطبی‌ای مشاهده نمی‌شود و فضای توییتر (X) تحت تأثیر ۳ دیدگاه مجزا به پیش می‌رود.

حامیان «سعید جلیلی» که توأمان علیه «محمدباقر قالیباف «و «مسعود پزشکیان» نیز فعالیت می‌کنند، جو غالب با اختصاص یک‌سوم از شبکه (۳۳٪)، اکثریت نسبی فعال در فضای توییتر را به دست گرفته‌اند.

در سوی دیگر، کاربران میانه‌رو و اصلاح‌طلب که در حمایت از «پزشکیان» و نقد «قالیباف» و «جلیلی» فعالیت می‌کنند، ۲۷٪ از شبکه را به خود اختصاص داده‌اند که البته اختلاف زیادی با سهم فعالان جلیلی ندارد. در مقابل، حامیان «قالیباف» که توأمان مورد نقد دو گروه دیگرند، فقط ۱۰ درصد از شبکه به خود اختصاص داده‌اند.

نکته مهم، اما میزان فعالیت کاربران برانداز و مخالفان جمهوری اسلامی است. داده‌ها نشان می‌دهد که این کاربران درمجموع ۲۵٪ از شبکه را به خود اختصاص داده‌اند و محتوای آن‌ها عمدتاً به تحریم انتخابات و نقد «مسعود پزشکیان» اختصاص دارد.

فعالیت بخش کمی از کاربران نزدیک به جریان انقلابی و اصولگرا نیز عمدتاً متمرکز بر مشارکت در انتخابات است که فقط ۵٪ از شبکه را به خود اختصاص داده و به دلیل جدا بودن از سایر بخش‌ها، عملاً تأثیری بر فضای توییتر فارسی ندارد.

نقشه فعالیت هواداران نامزد‌ها در توییتر فارسی / پزشکیان، آماج حملات تندرو‌های داخلی و ربات‌های خارجی //

نقش ربات‌ها

البته در این میان، از اقدامات سازماندهی‌شده و نقش ربات‌ها نیز نباید غافل شد. همان‌طور که در نمودار می‌بینید، نسبت لایک به ریتوییت در توییت‌های حامیان سعید جلیلی بسیار کمتر از سایر خوشه‌هاست و این موضوع، بیانگر فشردگی و سازمان‌دهی درونی این جریان است. به بیان ساده‌تر، سازمان‌دهی درون خوشه حامیان سعید جلیلی به‌مراتب بیشتر از سایر خوشه‌هاست و آن‌ها عملیات سایبری هماهنگ‌شده‌ای را در دست اجرا دارند.

شایان ذکر است بیشترین حضور کاربران ایرانی در شبکه‌های اجتماعی بین‌المللی به‌ترتیب در اینستاگرام، تلگرام و توییتر فارسی است.