شناسهٔ خبر: 67229700 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

آخرین اخبارانتخابات 1403؛ آغاز مناظره های انتخاباتی از امشب/دیدار نامزدهای ریاست جمهوری با رئیس مجلس خبرگان رهبری/ جبلی: در صورت تخلف انتخاباتی در مناظره ها کمیسیون ورود می کند/ آیت الله علم الهدی: کاندیداها بگویند چگونه می خواهند تحریم ها را حل کنند/حجت الاسلام والمسلمین سعیدی: نامزدهای ریاست جمهوری باید برای معیشت و امنیت مردم برنامه داشته باشند/تاجیک: گزینه نهایی به سمت آقای قالیباف و پزشکیان می‌رود

صاحب‌خبر -

شفقنا- مناظره‌های نامزدهای چهاردهمین دوره ریاست جمهوری از امروز دوشنبه ۲۸ خردادماه آغاز و از شبکه‌های یک، سلامت و جام جم سیما به صورت زنده پخش می‌شود. در این میان اظهارات نامزدهای انتخاباتی همچنان از بحث های داغ محافل رسانه ای و جامعه سیاسی است.

در ادامه به بازتاب مهم ترین اخبار حوره انتخابات و تحلیلگران سیاسی می پردازیم:

دیدار نامزدهای ریاست جمهوری با رئیس مجلس خبرگان رهبری

صبح امروز (دوشنبه) همزمان با عید سعید قربان مسعود پزشکیان، حجت الاسلام مصطفی پورمحمدی، سعید جلیلی، علیرضا زاکانی، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی و محمدباقر قالیباف ۶ نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران با آیت الله محمدعلی موحدی کرمانی، رئیس مجلس خبرگان رهبری دیدار و گفتگو کردند.

آغاز مناظره‌های انتخاباتی از امشب ۲۸ خرداد

مناظره های نامزدهای انتخابات با حضور ۶ کاندیدای این دوره از انتخابات در روزهای دوشنبه ۲۸ خردادماه، پنج شنبه ۳۱ خرداد ماه، جمعه ۱ تیرماه ، دوشنبه ۴ تیر ماه و سه شنبه ۵ تیر ماه برگزار می شود.

آیت الله علم الهدی: کاندیداها بگویند چگونه می خواهند تحریم ها را حل کنند

آیت الله سید احمد علم‌الهدی در خطبه سیاسی نماز عید سعید قربان گفت: «اینها که شعار می دهند و می گویند ما تحریم ها را برطرف می کنیم، باید از آن ها سؤال کرد چطور می خواهند تحریم ها را حل کنند؟ با دورزدن تحریم ها، ارتباط با همسایگان و تقویت اقتصاد مقاومتی یا با همان افتضاحی که برجام برای ملت به وجود آورد؟»

حجت الاسلام والمسلمین سعیدی: نامزدهای ریاست جمهوری باید برای معیشت و امنیت مردم برنامه داشته باشند

خطیب نماز عید قربان قم گفت: نامزدهای ریاست جمهوری که این روزها روی معیشت و امنیت مردم تأکید می کنند کار درست و الهی را انجام می دهند و باید برای این دو مقوله برنامه داشته باشند.

جبلی: در صورت تخلف انتخاباتی در مناظره ها کمیسیون ورود می کند

پیمان جبلی، رییس سازمان صدا و سیما در گفت وگو با شفقنا درباره تمهیدات در نظر گرفته شده برای رعایت اخلاق انتخاباتی در مناظره ها بیان کرد: به منظور رعایت اخلاق انتخاباتی پیشنهاداتی به کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات دادیم و خواستیم کمیسیون دخالت صریح تر و روشن تری در جریان برگزاری مناظره ها داشته باشد که شامل ورود مستقیم کمیسیون در صورت مشاهده تخلف یا تذکر یا به عبارتی حتی ورود به روند برگزاری مناظره بود که این موضوع در جلسه کمیسیون بررسی شد.

تاجیک: گزینه نهایی به سمت آقای قالیباف و پزشکیان می‌رود

محمدرضا تاجیک به جماران می گوید:« به نظر من گزینه نهایی به سمت آقای قالیباف و پزشکیان می‌رود. بقیه شوخی هستند؛ آمده‌اند بازی در صحنۀ خویش کنند و از صحنه روند. آقای جلیلی یک رأی خاص و ثابتی دارد که با آن امکان پیروزی، دست‌کم در مرحله نخست را ندارد. در مرحله دوم اگر کسی در برابر ایشان بایستد، امکان پیروزی‌اش بالاست، چراکه رأی منفی ایشان بالاست.»

ذاکر: در مناظرات باید آمار دقیق داده شود

سید سلمان ذاکر در گفت‌‌وگو با خبرنگار ایلنا، گفت: از نظر من اولاً در مناظرات باید آمار دقیق داده شود، منطق حاکم باشد و از آن طرف هم به واقعیت‌ها و برنامه‌ها فکر کنند، نه این‌که در گذشته بمانند. ما باید ببینیم نامزدها برنامه‌هایشان برای آینده چیست؟ اگر بخواهند آن غرض خودشان (در گذشته ماندن) را خالی کنند و یا عوض یک موضوعی که قبلا بوده است را در بیاورند و یا با موضوعات جناحی، سیاسی و حزبی وارد شوند، این خطرناک است.

یک کارشناس اقتصادی: پیروزی «پزشکیان» فروش نفت را تسهیل می‌کند

سید کمال سیدعلی در گفتگو با خبرگزاری ایلنا گفت:  اگر از نیروهای نخبه استفاده نشود، ظرفیت خوبی که در بخش سرمایه انسانی داریم را از دست می‌دهیم. البته شرایط بسیار سختی بر کشور حاکم شده و اقای پزشکیان هم صادقانه عنوان کرده که بهبود شرایط فعلی زمان بر است اما معتقدم در صورت حضور آقای پزشکیان به شرط تغییر رویکرد سیاست‌های خارجی،‌ در یک سال اول دولت پزشکیان فشار بین‌المللی در فروش نفت کاهش پیدا می‌کند با کاهش فشارهای تحریمی آثار آن را در کنترل تورم خواهیم دید.

متقی:«احتمال انصراف 3 تن از نامزدها پس از پایان مناظرات وجود دارد»

ابراهیم متقی رئیس دانشکده علوم سیاسی دانشگاه تهران به تسنیم گفت: معتقدم جنگ همه علیه همه نخواهد بود و مجموعه اصولگرا یک توافقی با هم خواهند داشت و حداقل دو نفر و حداکثر سه نفر آن‌ها از فضای بعد از مناظره‌ها جدا می‌شوند و در نتیجه فضای قطبی شده در دو مرحله به وجود می‌آید.

ایمانی: احتمال به دور دوم رفتن انتخابات را کم نمی‌دانم

ناصر ایمانی تحلیلگر سیاسی به تسنیم می گوید: احتمال به دور دوم رفتن انتخابات را بنده کم نمی‌دانم، اما بستگی به این دارد که کنار کشیدن‌ها از صحنه انتخابات به چه شکل انجام شود. عمده مسئله سر آقای جلیلی است. اگر آقای جلیلی بخواهد کنار بکشد یا آقای قالیباف کیفیت کنار کشیدنشان به نظر بنده بیشتر می‌تواند جواب را روشن کند که انتخابات به دور دوم می‌رود یا نه.

برچسب‌ها:

نظر شما