شناسهٔ خبر: 67229501 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

میانگین بارش‌های کشور پس از ۴ سال کم بارشی، نرمال شد

زهره آقاجانی

رییس سازمان هواشناسی گفت: تا امروز کمتر از یک میلیمتر نسبت به بارش‌های بلندمدت کمبود داریم و بعد از ۴ سال کم بارشی، میانگین بارش کشور به نرمال بلند مدت رسید.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، سحر تاج بخش مسلمان رئیس سازمان هواشناسی کشور، گفت: بر اساس داده‌های موجود استان‌های خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و یزد بیش از ۳۰% بارش بلند مدت خود را در سال آبی جاری تا کنون (از مهر تا ۲۶ خرداد ۱۴۰۳) کسب کردند و در استان‌های اردبیل، اصفهان، ایلام، خراسان شمالی، خوزستان، قم، کردستان، کرمانشاه، گلستان و مازندران هم بین دو تا ۲۹% بیش از نرمال باران گزارش شده است.

وی در ادامه تاکید کرد: با این وجود همچنان استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، البرز، بوشهر، تهران، چهارمحال و بختیاری، خراسان رضوی، زنجان، سمنان، فارس، قزوین، کرمان، کهکیلویه و بویراحمد، گیلان، مرکزی و هرمزگان بین یک تا ۳۰ درصد بارش کمتر از نرمال دریافت کردند و بیشترین کمبود بارش مربوط به استان‌های تهران، قزوین و سمنان است.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: نکته حائز اهمیت اینکه بارش‌ها عمدتاً از نوع سیلابی و با تمرکز در بازه‌های کوتاه مدت زمانی کوتاه مدت است که نه تنها موید افزایش رخدادهای حدی ناشی از پیامدهای تغییر اقلیم است بلکه می‌تواند تلفات و خسارات بیشتری برای کشور و زیرساخت‌های آن داشته باشد.

رئیس سازمان هواشناسی کشور گفت: بنابراین از یک سو ضرورت تقویت زیرساخت‌های فرسوده، لایروبی رودخانه‌ها، سازگاری بیشتر با اکوسیستم‌های موجود و حفظ پایداری سرمایه‌های زیست محیطی با هدف افزایش تاب‌آوری آنها در برابر مخاطرات جوی و اقلیمی بدیهی است، از سوی دیگر باید حتماً توجه داشت که علیرغم بارش‌های مناسب امسال، به سبب کم بارشی چهار سال گذشته و عدم جمع‌آوری بهینه آب‌های شیرین به ویژه در پایین دست، همچنان در کشور، مدیریت مصرف آب باید در دستور کار مردم و مسئولین قرار داشته باشد.

تاج بخش مسلمان در پایان تصریح کرد: ضمن اینکه بر توسعه زیرساخت‌های جمع‌آوری آب در پایین دست با شیوه‌های سنتی و همچنین روش‌های به روز دنیا، با توجه به تغییر نوع بارش‌ها در کشور، توصیه مؤکد می‌شود.

نظر شما