شناسهٔ خبر: 67226174 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صراط‌نیوز | لینک خبر

رای میلیونی سهامداران؛

سهامداران بورس به کدام کاندیدا رای می‌دهند؟

کارشناس بازار سرمایه معتقد است؛ برای اینکه پیش‌بینی کنیم وضعیت بورس در آینده بهبود پیدا خواهد کرد یا خیر، باید به وعده‌های کاندیدا‌ها نگاه کنیم. آنچه تا به امروز مشخص شده، سعید جلیلی در خصوص بورس و بازار سرمایه صحبتی نکرده و برنامه مشخصی ندارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش صراط به نقل از تابناک، بورس تهران امروز هم با ریزش همراه بود تا برای سومین روز پیاپی، قرمز پوش باقی بماند.

روند نزولی شاخص کل بورس به‌گونه‌ای است که از ابتدای اردیبهشت‌ماه تا به امروز، نماگر کل بازار سهام بیش از ۲۴۰ هزار واحد ریزش داشته است و با ثبت بازدهی منفی ۱۰.۵ درصدی، درب خروج را به سهام‌داران خرد و کم‌تجربه نشان داده است.

روز‌های منفی و ناامیدکننده بازار سرمایه در شرایطی است که شش نامزد ریاست‌جمهوری در فضای تبلیغاتی و وعده وعید‌های اقتصادی خود، برای جذب آرای میلیون‌ها سهام‌دار بورس تلاش می‌کنند. برخی از سیاست‌های گذشته بورسی دولت انتقاد می‌کنند و برخی نیز ارائه راهکار‌های حمایتی را برنامه‌های خود گنجانده‌اند.همایون دارابی کارشناس بورس و فعال بازار سرمایه در خصوص دلایل و چرایی بازدهی منفی بورس در دو - سه سال اخیر و وعده‌های بورسی نامزد‌های انتخابات ریاست‌جمهوری در این ایام، به خبرنگار اقتصادی تابناک گفت: اولاً باید در نظر داشت که خروج بورس از بازدهی منفی ارتباط مستقیمی با اصلاح وضعیت اقتصادی و بهبود فضای کسب‌وکار بنگاه‌ها دارد؛ چراکه بورس آیینه واقعی بخش اقتصاد است. ثانیاً؛ اصلاح چند عامل نظیر نرخ بهره بالا، قیمت‌گذاری دستوری و نرخ ارز رانتی و پایین که به زیان بازار سرمایه در این مدت بوده است، باید موردتوجه مسئولان قرار گیرد.از سوی دیگر، امروزه در اقتصاد کشورمان با یک سری ناترازی‌ها و رفتار‌های متفاوت با بازار‌های دنیا مواجه هستیم.

به‌عنوان‌مثال؛ بر خلاف تمام کشور‌های دنیا که صادرات را تشویق می‌کنند، در کشور ما صادرکننده را وادار به فروش ارز صادراتی به نرخ غیرواقعی، کرده و در مقابل از واردکننده حمایت می‌کنیم. بیشتر بخوانید:  پزشکیان برای بورس شمشیرش را از رو بست! دارابی افزود: تنبیه سرمایه‌گذار مولد هم از دیگر اتفاقات عجیبی است که در اقتصاد ایران شاهد هستیم. یعنی کسی که در سهام و ایجاد شرکت‌ها سرمایه‌گذاری می‌کند، بازدهی کمتری نسبت به کسی که در بانک سپرده‌گذاری کرده، دریافت می‌کند. به بیان دیگر؛ بازدهی سرمایه‌گذاری واقعی در کشورمان به دلایل متعدد بسیار پایینتر است و در مقابل بازار‌های دلالی و غیرمولد، از معافیت مالیاتی برخوردارند و بازدهی خوبی هم دارند. سبد رای میلیونی سهامداران در این شرایط برای اینکه انتظار داشته باشیم و پیش‌بینی کنیم که وضعیت بازار سرمایه بهبود پیدا خواهد کرد یا خیر، باید به وعده‌های کاندیدا‌ها نگاه کنیم. آنچه تا به امروز مشخص شده است، سعید جلیلی در خصوص بورس و بازار سرمایه صحبتی نکرده است. مسعود پزشکیان هم در خصوص راهکار حمایت از بورس، به کارشناسان ارجاع می‌دهد و خودش نظر مشخصی در این زمینه ندارند. اما محمدباقر قالیباف برای بورس برنامه مدونی تدوین کرده است و عملاً بیان دقیقی درباره مشکلات بازار سرمایه دارد؛ بنابراین معتقدم قالیباف شناخت بیشتر و قوی‌تری نسبت به بازار سهام دارد و اگر این برنامه‌ها شامل حال سهام‌داران عدالت هم شود، سبد رأی بالایی از سمت سهام‌داران بورس را به همراه خواهد داشت.کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: باید منتظر مناظره‌ها باشیم تا ببینیم کاندیدا‌ها در این برنامه در خصوص بازار سرمایه چه خواهند گفت؛ هرچند معتقدم قالیباف در این زمینه از سایر نامزد‌ها جلوتر است. نگاه بورسی‌ها به مناظره‌ها وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه مهمترین پرسش بورسی از کاندیدا‌ها در مناظره‌ها چیست؛ اظهار داشت: مهمترین سؤالی که باید از نامزد‌ها پرسید، این است که برای تحقق شعار سال چه برنام‌های دارند؟ یعنی وقتی قرار است جهش تولید با مشارکت مردم داشته باشیم، این جهش تولید باید به مفهوم وضعیت بهتر بنگاه‌ها باشد و مشارکت مردم هم از طریق بازار سرمایه انجام شود؛ بنابراین یک سؤال بورسی مهم و کلیدی این است که برنامه شما به‌عنوان نامزد ریاست‌جمهوری برای تحقق شعار سال (جهش تولید با مشارکت مردم) چیست؟ در نتیجه معتقدم کاندیدایی که برنامه بهتری برای این سؤال داشته باشد، می‌تواند موفقتر باشد.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه موضوع واگذاری مدیریت خودروسازان دولتی به بخش خصوصی هم از جمله مسائلی است که بر بازار سرمایه تأثیرگذار است. صنعت خودرو در کشورمان پس از صنعت نفت، پراشتغال‌ترین صنعت کشور است و وضعیت خوبی هم دارد و رونق آن می‌تواند نقش مهمی در ایجاد اشتغال و رشد اقتصادی کشور داشته باشد. 

نظر شما