شناسهٔ خبر: 67223762 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

میزگرد جلیلی/ انضباط مالی باید در اولویت دولت باشد

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: رئیس جمهور باید انضباط مالی را در اولویت خود قرار دهد. همچنین باید اقتصاد مولد شکل گرفته و نباید رفاه و معیشت و زندگی روزانه مردم مورد غفلت قرار بگیرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم، سعید جلیلی نامزد انتخابات ریاست جمهوری در میزگرد اقتصادی سیما که امشب با حضور مجید کریمی و وحید عزیزی به‌عنوان مشاوران وی برگزار شد، طی سخنانی ضمن تبریک عید قربان بیان کرد: بنده در برنامه های متعدد تا الان رئوس مطالب اقتصادی‌ام را مطرح کرده‌ام. یکی از مباحث مهمی که به نظر ما در ایام انتخابات مطرح می‌شود و مردم درباره آن می‌پرسند این است که کاندیداها باید برنامه‌های خود را برای حل مسائل و مشکلات کشور ارائه کنند.

جلیلی اظهار داشت: بارها گفتم که شعار یک کاندیدا باید عصاره برنامه او برای کشور باشد. بسیاری از افراد درباره موضوعات مختلف نظر می‌دهند و راهکارهای متعددی وجود دارد اما چرا این‌ها انجام نشده است. باید نقش رئیس جمهور در حل مسائل و اولویت‌ها مشخص باشد.

وی گفت: ما در شعارمان می‌گوییم که یک جهان فرصت وجود دارد و کشور ظرفیت‌ها و فرصت‌های متعددی دارد و در اقتصاد هم این فرصت‌ها متعدد و بسیار است. ما در کشورمان ظرفیت‌های متعددی از جمله نیروی انسانی خوب را داریم اما لازمه این ظرفیت‌ها یک ایران جهش است که نیازمند برنامه‌ای مدون است البته نه برنامه‌ای شب امتحانی. یکی از فرصت‌های مناسب این است که دولت چهاردهم کار خود را همزمان با برنامه هفتم توسعه آغاز می‌کند.

نامزد انتخابات بیان کرد: ما باور داریم که این وقتی شدنی می‌شود که هر ایرانی یک نقشه معین را ایفا نماید و دولت نیز بستر مناسب را برای این نقش آفرینی مهیا کند. باید منابع و مصارف در اقتصاد تناسب داشته باشد. مقاطعی بوده که منابع ما افزایش یافته اما این منابع باید انضباط لازم را داشته باشد. اگر منابع هرز برود و منضبط نباشد مشکلی را حل نمی‌کند.

جلیلی خاطر نشان کرد: رئیس جمهور باید انضباط مالی را در اولویت خود قرار دهد. همچنین باید اقتصاد مولد شکل گرفته و نباید رفاه و معیشت و زندگی روزانه مردم مورد غفلت قرار بگیرد.

وی در پاسخ به سوالی درباره برنامه‌ی خود برای حفظ و ارتقای ارزش پول ملی عنوان کرد: اگر از حفظ ارزش پول ملی سخن می‌گوییم اولین لازمه‌اش، حاکمیت دلار است و داخل کشور باید ساز و کار جدی برای حکمرانی ریال داشته باشیم که اقتضائات لازم خود را خواهد داشت. یکی از این راه‌ها این است که سامانه‌ها باید تکمیل شده و به هم بپیوندد تا شفافیت را به شکلی ایجاد کند که تراکنش‌های کلان بانکی شفاف شود. ما چند سامانه جدی از جمله سامانه مودیان، سامانه املاک، سامانه تجارت هست که باید به هم بپیوندد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری خاطر نشان کرد: همچنین کسری بودجه به ارزش پول ملی لطمه وارد می‌کند و رشد نقدینگی نیز مشکل آفرین خواهد بود. یکی از برنامه‌های بنده که به آقای رئیسی هم ابتدای دولت گفتم این بود که باید ارزآوری دنبال شود. دولت برای ارزآوری باید یک برنامه جدی داشته باشد، این ارزآوری چگونه عملیاتی می‌شود. یکی از مباحث جدی ما این است که باید اگر ارزآوری را در اولویت قرار می‌دهیم باید این به ماموریت برای تک تک دستگاه‌ها تبدیل شود تا ایفای نقش کنند.

جلیلی با یادآوری نقشه دانشگاه‌ها و اهمیت نقش آفرینی در عرصه موضوعات کشوری خاطرنشان کرد: آیا نمی‌توان دانشگاه را مامور کرد تا برای ارزآوری اقداماتی را انجام دهند. مثلاً وزارت گردشگری در این زمینه باید ماموریت تعیین شده داشته باشد تا منجر به ارزآوری شود.

وی افزود: نمی‌شود که به صورت کلی صحبت کنیم و کار عملی هم در این زمینه انجام نگیرد. اما بحث دیگر این است که دولت علاوه بر تعیین ماموریت، نقش تنظیم‌گری است و امروز یک مشکل دارد که در زمینه ارز دارای مشکل هستیم. مثلاً برخی معاملات مجاز در بستر غیر رسمی است و این یک واقعه است و باید یک بستر فراهم شود که در بستر رسمی صورت پذیرد. دولت همان هفته ابتدایی آغاز به کار خود می‌تواند حکم این موضوع را صادر کند تا کشف قیمت درباره نرخ ارز صورت بگیرد.

نامزد انتخابات عنوان کرد: ما بودجه ارزی روشن نداریم که هزینه‌ها به چه صورت و با چه اولویتی انجام می‌شود.

جلیلی در ادامه خاطر نشان کرد: بنده در این روزها گفتم که ما در دولت سایه یک تشکیلات نیست بلکه یک گفتمان است و و گفته‌ایم که هرکس دل در گرو کشور دارد کمک کند تا کار کشور پیش برود و اگر مشکلی وجود دارد آن را تصحیح کند. بنده در این سال‌ها گفتم که هر کسی می‌تواند در دولت سایه مشارکت داشته باشد و باید گفت هر دانشگاه یک دولت سایه باشد. هر دولتی که منتخب مردم باشد باید یک دولت سایه داشته باشیم و او را تقویت و یاری کنیم.

وی بیان کرد: مادر دولت آقای روحانی که رقیب همدیگر هم بودیم وظیفه خود می‌دانستیم که دولت او را کمک کنیم. در دولت آقای رئیسی هم همینطور است و ایشان موارد پیشنهادی را استقبال و دستور پیگیری صادر می‌کردند. 12 طرح موضوع مهم را به دولت شهید رئیسی ارائه کردیم و ایشان یک دستور خوب ابلاغ فرمودند تا موضوع دنبال شود.

نامزد انتخابات خاطر نشان کرد: در این صورت است که یک نشاط اجتماعی شکل می‌گیرد و خود دولت‌ها هم استقبال خواهند کرد تا مشکلات کشور با نیروی بیشتری حل شود. رساله‌ها و پایان‌نامه‌های دانشگاهیان می‌تواند به همین موضوعات برسد. ما حدود 50 جلسه در یک بحث کشاورزی با نگاه‌های مختلف داشتیم که در آن زمینه به جمع‌بندی هم رسیدیم بدون آنکه هزینه‌ای مصرف شود.

جلیلی گفت: تدبیر این است که باید از تجارب و نگاه‌ها استفاده شود؛ به عنوان مثال بنده درباره برنامه هفتم توسعه برنامه‌های پیش و پس از انقلاب را مطالعه کردم. رئیس جمهور باید به برنامه اشراف داشته باشد تا بتواند تصمیم قاطع را اتخاذ کند.

وی خاطر نشان کرد: باید برای تبدیل فرصت‌ها به جهش‌ها برنامه عملیاتی داشته باشیم. باید بتوانیم از تجارب کشورها در این موضوعات استفاده کرده و آن را درباره کشور خود بومی کنیم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: برای اینکه چگونه به اهداف برسیم ممکن است راه‌های مختلفی باشد و گفتم که 4 اولویت دارم که باید آن را قویاً دنبال کنم. به خوبی می‌دانیم که بازار باید پیش بینی پذیر باشد و در این صورت نباید تصمیمات ساعتی داشته باشیم.

جلیلی خاطر نشان کرد: مجموعه‌ای از بحث‌ها سیاست خارجی وجود دارد و باید صحنه و میدان شناخته شود. اینجاست که فرصت‌ها و تهدیدها وجود دارد. با بسیاری از کشورهای جهان فرصت داریم که باید طبق آن روابط را گسترش دهیم و کار اقتصادی داشته باشیم. نباید تجربه را از صفر شروع کنیم؛ در سال 92 این کار را کرد و دیدیم که طرف مقابل از توافق خارج شد و تحریم‌ها را افزایش داد و شرایط را برای کشور سخت کرد. بعضاً می‌گفتند که ترامپ آمد و این وضعیت رقم خورد اما دیدیم بایدن که آمد تحریم را لغو نکرد.

وی گفت: رئیس جمهور باید بداند در چه نقطه و مختصاتی وجود دارد. بنده با 35 سال تجربه کار سیاست خارجه می‌گویم که امروز فرصت‌های متعددی برای کشور ما در عرصه داخلی و جهانی وجود دارد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری خاطر نشان کرد: تعریف من از فساد این است که منابع کشور نباید هرز برود. ما در نفت‌مان بین 2 الی 4 درصد پرتی و ضایع داریم و اگر حساب کنیم این ضایعات حدود چند میلیارد دلار می‌شود. همین مسئله باید جلوگیری شود و در سال چند میلیارد دلار ارزآوری خواهد داشت.

جلیلی در ادامه در پاسخ به سوالی درخصوص برنامه عملیاتی خود برای اجرای اولویت‌های اقتصادی‌اش تصریح کرد: باید دید که تهدیدها چیست و و شهید سلیمانی تاکید داشت که چگونه باید تهدیدها را تبدیل به فرصت کرد. باید بدانیم که ضعف با ضعف مرتفع نمی‌شود بلکه باید تهدیدها را به صفر برسانیم. باید توجه داشت برای رفع تهدیدها بتوانیم فرصت‌ها را بشناسیم و با برنامه برای رفع آن بکوشیم.

وی گفت: باید برای حرکت در این مسیر نقشه داشته باشیم و با حرف‌های کلی نمی‌توان به این هدف دست یافت و باید مشخص شود که هر قدم را با چه ویژگی‌هایی برداریم. اینکه باید یک تیم هماهنگ به کارگیری شود مورد تاکید بنده هم هست که برای موفقیت در اقتصاد باید مجموعه‌ها و وزارتخانه‌ها موفق عمل کنند. رئیس جمهور باید بر کار و تیمش اشراف داشته باشد تا هر کس به صورت جزیره‌ای حرکت نکند. وزرا نباید خود را از یکدیگر جدا بدانند بلکه باید در یک مجموعه ذیل یک برنامه با هدف مشخص حرکت کنند. همچنین سازوکارها باید اصلاح شود تا بتوان هماهنگ عمل کرد. در کشور 52 شورای قانونی داریم که تصمیم اقتصادی می‌گیرند و سپس متوجه شدیم 64 شورا داریم که ارتباط ارگانیک هم با هم ندارند. رئیس جمهور نباید اجازه دهد که تصمیم‌ها با سیاست‌های مختلف گرفته شود.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: اتفاقاً وقتی می‌گوییم دولت سایه یک گفتمان است یعنی باید ظرفیت‌های کشور در این زمینه به میدان بیاید تا هر زمانی موضوعی پیش آمد مورد بررسی قرار بگیرد.

جلیلی گفت: امروزه بسیاری وقتی سخن از رشد 8 درصدی می‌شود می‌گویند فلان قدر سرمایه می‌خواهد و بدون آن شدنی نیست. بنده می‌گویم برای افزایش بهره‌وری سرمایه یک بخش است و بخش دیگر ارتقای فناوری است. در این صورت است که با مدیریت یعنی همان اهلیت می‌توان به رشد دست یافت و البته نیروی انسانی هم باید مد نظر باشد. متاسفانه برخی دوستان به این موارد اشاره نمی‌کنند و این موارد را مد نظر ندارند.

وی عنوان کرد: برخی فناوری‌ها به صورتی است که اگر مورد توجه قرار نگیرد دچار عقب ماندگی خواهیم شد؛ هوش مصنوعی یکی از همین عرصه‌هاست که باید مورد دقت و تاکید باشد.

نامزد انتخابات بیان کرد: بارها گفتم که نباید کشور را معطل چند کشور معطل نگه داریم و بلکه باید سرمایه را جذب کشور کنیم. امروز بسیاری از کشورها آماده سرمایه‌گذاری هستند و ما باید برای آن برنامه داشته باشیم. البته موضوع دیگر منابع مردمی ماست که باید مد نظر قرار بگیرد. باید بتوانیم بستری امن را مد نظر بگیریم که مردم منابع خود را به آن آورده و سود آن به جیب جامعه و همچنین کشور برود. اگر وضعیت نسبی ما نفت و گاز است نباید این نفت را خام بفروشیم بلکه باید زنجیره تولید را اضافه کنیم. به ارزآوری و ایجاد اشتغال کمک می‌کند و نیروهای ما مورد استفاده قرار می‌گیرند. در این صورت است که به جای اینکه نفت بفروشیم، نیاز است که نفت هم بخریم و تبدیل به فرآورده کنیم.

جلیلی در پاسخ به سوالی درخصوص جایگاه بانک مرکزی خاطر نشان کرد: برخی می‌گویند بانک مرکزی استقلال داشته باشد یا نه بلکه مهم است این دستگاه اقتدار داشته باشد. بنده معتقدم که لازم است با قانون جدید بانک مرکزی، رئیس جمهور باید نظارت داشته باشد تا این وظایف به خوبی اجرا شود. گاهی اوقات دیده می‌شود که تخلفات عدیده وجود دارد؛ مثلاً وقتی یک بانک خلق پول بی‌رویه دارد باید بانک مرکزی در این زمینه ورود کند. یک بانک خصوصی اضافه برداشت شدیدی داشته و باید چه دستگاهی ورود کند؟

وی بیان کرد: اگر درباره بانک‌ها سخن می‌گوییم باید بدانیم بانک درباره خلق پول صورت می‌گیرد نباید برای دولت تعیین تکلیف کند. بانک باید در راستای سیاست‌های نظام رفتار کند؛ همچنین بانک‌ها باید تخصصی شوند و امروزه بانک‌ها وارد هر موضوعی می‌شوند. باید کار ویژه هر بانک تعیین شود. خلق پولی که انجام می‌گیرد، باید اقدامات دولت در راستای منافع کشور باشد. چه کسی باید برای حل این مسائل وارد شود؟ رئیس جمهور باید نظارت و پیگیری کند که آیا بانک مرکزی وظیفه خود را درست انجام می‌دهد یا نه.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به این سوال که اگر رییس‌جمهور شوید آیا به بانک مرکزی دستور می‌دهید که برای کسری بودجه، پول چاپ نکند؟ گفت: بانک مرکزی وظایف خود را دارد و خلق پول موجب کسری بودجه می‌شود. این موضوع ویژه است و یک ضرورت است. بعضاً دولت‌ها به‌جای ارزآوری و فعال کردن تولید، خلق پول می‌کنند و این حتماً غلط است؛ البته در چند موارد خاص که باید اجازه گرفته شود، امکان‌پذیر است.

کریمی مشاور جلیلی نیز در این برنامه بیان کرد: بعضاً گفته می‌شد که آقای جلیلی برنامه‌ای برای بازار سرمایه ندارد، باید گفت سال 99 وقتی پول مردم در این موضوع در حال از بین رفتن بود رئیس جمهور وقت نامه نوشتند و تحذیر دادند. برنامه ایشان طبق برنامه هفتم در این زمینه موجود است.

جلیلی هم‌چنین درباره حادثه معدن شازند اراک خاطر نشان کرد: اگر از یک جهان فرصت سخن این یک شعار نیست و یک برنامه است و باید هر ایرانی مشارکت داده شود تا بتواند نقش آفرینی کند و دولت هم باید زمینه نقش آفرینی را مهیا کند. رئیس جمهور باید بداند چه هدفی دارد و به موقع تصمیم گیری کرده و عمل نماید.

انتهای پیام/

 

نظر شما