شناسهٔ خبر: 67221420 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: تحلیل بازار | لینک خبر

انواع تجهیزات حفاظتی چشم و صورت؛ عینک ایمنی، شیلد و ماسک

طبق آمار نشان داده شده، جراحات شغلی وخیم در ناحیه چشم و صورت در محیط‌های کاری پرخطر سالیانه ۹۰۰۰۰۰ مورد برآورد شده است.

صاحب‌خبر -

طبق آمار نشان داده شده، جراحات شغلی وخیم در ناحیه چشم و صورت در محیط‌های کاری پرخطر سالیانه ۹۰۰۰۰۰ مورد برآورد شده است. مهم‌ترین و حساس‌ترین عضو بدن که باید از هرگونه آسیبی مصون بماند چشم است. تحقیقات نشان داده که ۶۰ درصد افرادی که حین کار آسیب می‌بینند از تجهیزات محافظتی استفاده نکرده‌اند.

استفاده از وسایل حفاظت از چشم و صورت مثل عینک ایمنی، شیلد صورت و ماسک‌ در محیط‌های پرخطر الزامی است. کارفرمایان موظف به تهیه این تجهیزات حفاظتی برای کارگران خود و همچنین کارگران نیز موظف به استفاده صحیح و اصولی از این شیلدها هستند.

شغل‌های نیازمند به تجهیزات حفاظتی چشم و صورت

کارگرانی که مشاغل پرخطری مثل ریخته‌گری، جوشکاری، تراشکاری، سنگ سمباده، کوبیدن چکش، محیط‌های کاری پر گردوغبار، دستگاه‌های پنوماتیک، محیط‌های دارای گاز، دود و مایعات مضر، فضاهای اسیدی و سوزاننده دارند در معرض آسیب‌هایی در ناحیه چشم و صورت هستند، به همین دلیل استفاده از تجهیزات حفاظتی چشم و صورت مانند عینک ایمنی، شیلد و ماسک صورت الزامی است.

انواع تجهیزات حفاظتی چشم و صورت؛ عینک ایمنی، شیلد و ماسک

شرایط تجهیزات حفاظتی چشم و صورت

به دلیل اهمیت استفاده صحیح و اصولی، تجهیزات حفاظتی بایستی دارای شرایط زیر باشد:

  • توانایی حفاظت کامل و کافی در برابر خطرات را داشته باشد.
  • هنگام استفاده از این تجهیزات به طور صحیح، از راحتی قابل توجهی برخوردار باشد.
  • قرار گرفتن اصولی آن‌ها بر روی چشم‌ها به‌صورتی که در میدان دید فرد اختلال ایجاد نکند.
  • هنگام استفاده از این تجهیزات اختلالی برای دیگر تجهیزات از جمله حفاظت‌های گوشی ایجاد نکند.
  • دوام بالایی داشته باشند و به‌ راحتی قابل تمیز و ضدعفونی کردن باشند.
  • همیشه در حالت تمیز و آماده در جهت استفاده نگه‌داری شود.

انواع حفاظ چشم و صورت

از مهم‌ترین و حیاتی‌ترین قسمت‌های بدن چشم است که ما باید آن را به وسیله انواع شیلدهای محافظ صورت و چشم از خطرات احتمالی موجود در محیط کار دور نگه داریم. برخی از این محافظ‌ها عبارتند از عینک‌های ایمنی، شیلدهای صورت، گاگل‌ها؛ عینک‌های فنجانی، ماسک‌ها و هلمت‌های جوشکاری و... که می‌توانند از ناحیه چشم و صورت محافظت کنند. این محافظ‌های چشم و صورت در انواع مختلفی تولید شده‌اند که با توجه به شدت خطر و محیط کاری فرد قابل استفاده است‌.

عینک‌های ایمنی

گستره وسیعی از محافظ‌های چشم که با لنزهای مخصوص خود با توجه به درجه کدورت، برای محافظت از چشم کارگران در برابر درخشندگی استفاده می‌شوند، عینک‌های ایمنی هستند. از برخی عینک‌های ایمنی با لنزهای پلاستیکی و شیشه‌ای سخت برای محافظت از چشم در برابر خطرات ناشی از اصابت اجسام بهره می‌برند. اگر در محیطی کار می‌کنید که ریسک اصابت ذرات در آن بالا است، استفاده از عینک ایمنی معمولی مناسب نیست. چارچوب‌ عینک‌های ایمنی متفاوت از چارچوب عینک‌های معمولی است. انواع عینک‌های ایمنی شامل موارد زیر هستند.

  • عینک جوشکاری
  • عینک سنگ‌زنی
  • عینک آزمایشگاهی

شیلدهای صورت

شیلدهای‌ صورت از صفحات نیمه‌ شفاف مشبک و توری تشکیل شده‌اند که از طریق گیره‌ها و بندها به سر افراد متصل می‌شوند و تمام ناحیه صورت را می‌پوشاند. در اکثر محیط‌های کاری پرخطر، تهدیدات چشمی می‌توانند هم زمان به صورت نیز آسیب بزنند. مشاغلی که در آنها ذرات پرتاب می‌شوند و تشعشعات زیان‌آور و فلزات مذاب وجود دارد مثل جوش‌کاری، ریخته‌گری و سندبلاست نیازمند استفاده از شیلدهای صورت به همراه عینک‌های ایمنی و گاگل‌ها هستند.

گاگل‌ها؛ عینک‌های فنجانی

از عینک‌های فنجانی که به گاگل نیز معروف هستند در مشاغل پرخطری که احتمال پاشش مواد شیمیایی، مواد مذاب و حرارت بالا و تشعشعات مختلف وجود دارد استفاده می‌شود. مشاغلی مانند سنگ‌زنی، خرد کردن، پرچ کردن، ذوب فلزات و براده برداری، کوره کاری و... از گاگل‌ها استفاده می‌کنند. گاگل‌ها با توجه به کاربرد و شرایط مختلف، انواع متفاوتی دارند که شامل فنجانی، قابل انعطاف، اسفنج‌دار، ریخته‌گری، جوشکاری و قلم‌زنی می‌شوند. به دلیل اینکه استفاده از گاگل‌ها ارتباط چشم با هوای بیرون را قطع می‌کند منافذی برای تهویه در این تجهیزات بکار رفته است‌؛ اما این عینک‌ها به دلیل وجود منافذ باز برای همه محیط‌ها مناسب نیستند و در مکان‌های کاری که دارای گازها و بخارات سمی زیادی هستند، استفاده از این گاگل‌ها پیشنهاد نمی‌شود.

ماسک‌ها و هلمت‌های جوشکاری

هلمت‌ها و ماسک‌های صورت برای محافظت از ناحیه چشم و صورت در برابر تشعشعات مرئی و ماورای بنفش، جرقه‌ها و فلزات مذاب که هنگام جوشکاری پرتاب می‌شود کاربرد دارد. پنجره هلمت ممکن است ثابت یا بالا رونده باشد. هلمت‌های از نوع بالا رونده دارای یک لنز رنگی در بخش جلویی هستند که برای محافظت از تشعشعات مضر کاربرد دارند؛ همچنین از لنز ثابت در پشت لنز اولی استفاده می‌شود که می‌تواند برای محافظت در برابر اصابت اجسام و ذرات کارآمد باشد. در بعضی اوقات کاربر می‌تواند لنز جلویی که متحرک است را بالا زده و از لنز پشت استفاده کند.

خرید انواع تجهیزات حفاظتی چشم و صورت از ایران سیفتی

فروشگاه ایران سیفتی به عنوان یکی از بهترین مراکز تأمین تجهیزات ایمنی، انواع تجهیزات حفاظتی چشم و صورت را با بالاترین کیفیت و استانداردهای بین‌المللی عرضه می‌کند. در این فروشگاه می‌توانید مجموعه‌ای کامل از عینک‌های ایمنی، شیلدهای صورت و ماسک‌های حفاظتی را برای حفاظت در برابر خطرات مختلف محیط کار پیدا کنید. جهت خرید تجهیزات حفاظت فردی از ایران سیفتی به وب‌سایت https://iransafetyeqp.ir/ مراجعه کنید و یا با شماره‌ ۰۹۱۲۶۴۳۲۶۷۷ تماس بگیرید.

انواع تجهیزات حفاظتی چشم و صورت؛ عینک ایمنی، شیلد و ماسک

سخن پایانی

تجهیزات حفاظتی چشم و صورت، از جمله عینک‌های ایمنی، شیلدهای محافظ صورت و ماسک‌ها، نقش حیاتی در حفظ سلامت و ایمنی کارکنان در محیط‌های کاری ایفا می‌کنند. هر یک از این‌ها برای محافظت در برابر خطرات خاصی طراحی شده‌اند؛ عینک‌های ایمنی از چشم‌ها در برابر ضربات و ذرات معلق، شیلدهای صورت از کل صورت در برابر پرتاب مواد و اشعه‌های مضر محافظت می‌کنند.

نظر شما