شناسهٔ خبر: 67221365 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

حمله به شمال؛ دو راهی بازدارندگی و هراس از توان حزب‌الله

درگیری رژیم صهیونیستی با حزب الله لبنان به نقاط حساس رسیده است و حالا فراتر از تصور صهیونیست‌ها است، تا بدان جا که بین مقامات نظامی و سیاسی درخصوص اقدام علیه لبنان اختلاف جدی وجود دارد و هراس از حزب الله به یک مسئله نگران کننده تبدیل شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، حزب‌الله لبنان از فردای عملیات «طوفان الاقصی» حملات حمایتی خود را علیه رژیم صهیونیستی در شمال فلسطین اشغالی آغاز کرد. نگاهی به روند حرکتی حملات حزب‌الله نشان می‌دهد، مقاومت اسلامی لبنان به مرور بر میزان حملات خود از حیث تعداد و کیفیت افزوده است. در شرایط حاضر هم تعداد حملات حزب‌الله افزایش یافته و هم اینکه آنها با موشک‌های نقطه زن خود همچون الماس هر نقطه‌ای را هدف قرار می‌دهند. همین توسعه کمی و کیفی حملات حزب‌الله موجب شده، رژیم صهیونیستی در دوره اخیر، ادبیات حمله به حزب‌الله را بیشتر از گذشته به کار ببرد.

 

 وضعیت کنونی جبهه شمالی 

مقامات رژیم صهیونیستی طی سه ماه اخیر و از زمانی که تصمیم به حمله به منطقه رفح گرفتند، همواره در ادبیات خود، حمله به حزب‌الله لبنان را امری قطعی توصیف کرده‌اند. برخی از مقامات رژیم صهیونیستی حتی مدعی شده‌اند سرنوشت جنوب لبنان نیز همانند غزه و چه بسا بدتر از آن خواهد بود.

اواخر هفته گذشته، رژیم صهیونیستی یکی از فرماندهان حزب‌الله به نام «ابوطالب» را ترور کرد. ترور «ابوطالب» موجب شد، حزب‌الله در پاسخ به این اقدام رژیم صهیونیستی در یک روز قریب 300 موشک و پهپاد به سمت سرزمین‌های اشغالی شلیک کند. ویژگی متفاوت این حمله این بود که به عمق 35 تا 40 کیلومتری فلسطین اشغالی، تا نزدیکی حیفا انجام شد. در این حمله بود که کارخانه صنایع نظامی «پلاسان» هدف قرار گرفت و تصاویر آن نیز توسط حزب الله منتشر شد.

 

 اختلاف بین مقامات نظامی و سیاسی 

پس از حمله‌ای که حزب‌الله به عمق 35 تا 40 کیلومتری شمال فلسطین اشغالی انجام داد، بین مقامات سیاسی و نظامی رژیم صهیونیستی نوعی اختلاف ایجاد شد. در این بین «یوآو گالانت» وزیر جنگ و «نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی در وضعیت کنونی مخالف حمله ارتش اسرائیل به حزب‌الله هستند. با آنکه دلیل این امر چندان شفاف بیان نمی­‌شود اما به نظر می‌رسد دلیل اصلی این مسئله، جلوگیری از درگیری در دو جبهه به طور همزمان است.

این مسئله در راهبرد نظامی رژیم صهیونیستی مطرح شده است که آنها نباید در چند جبهه وارد جنگ همه‌جانبه و بزرگ شوند. در حال حاضر آنها در نوار غزه درگیر یک جنگ همه‌جانبه شده‌اند. اما درگیری رژیم‌صهیونیستی با حزب‌الله یک درگیری محسوب می‌شود. ورود به جنگ همه‌جانبه، تبعات جدی و متعددی به همراه خواهد داشت که مقامات سیاسی رژیم صهیونیستی از آن اجتناب می‌کنند.

ممکن است پس از پایان جنگ در نوار غزه مقامات سیاسی رژیم صهیونیستی تصمیم بگیرند وارد یک جنگ تمام‌عیار در شمال شوند اما در حال حاضر این سیاست را دنبال نمی‌کنند. با این شرایط، اختلاف در حال تشدید است؛ چرا که مقامات نظامی به دنبال پاسخ جدی به حزب‌الله در شمال هستند تا بازدارندگی در مرزهای شمالی سرزمین‌های اشغالی را حفظ کنند.

 

 تمدید قرار داد هتل شهرک‌نشینان شمال 

در کنار تمام این مسائل، تعدادی از رسانه‌های صهیونیستی این موضوع را فاش کرده‌اند که کابینه رژیم صهیونیستی در حال تمدید قرارداد با هتل‌های میزبان شهرک نشینان آواره شده از شهرک‌های مرزهای شمالی است. این رسانه‌ها ابراز می‌دارند، قرارداد با هتل‌ها، تا 3 هفته دیگر به اتمام می‌رسد و کابینه نتانیاهو از همین حالا به دنبال آن است تا این قراردادها را تا ژوئن 2025 تمدید کند.

جدا از اینکه آیا این تمدید یک ساله می‌تواند به معنای استمرار جنگ در غزه باشد؛ این معنا از آن بر می‌آید که رژیم صهیونیستی به این اطمینان رسیده است که تا یک‌سال آینده، شمال فلسطین‌ اشغالی برای سکونت شهرک‌نشینان آن منطقه مهیا نخواهد بود.

 

 اذعان به قدرت حزب الله 

نکته مهمتری که رسانه‌های رژیم صهیونیستی را به خود مشغول داشته، قدرت حزب‌الله در اداره جنگ است. این رسانه‌ها به این نکته اذعان می‌کنند که نه تنها ترور فرماندهان مقاومت اسلامی لبنان چیزی از توان حزب‌الله نکاسته، بلکه در مقام عمل حملات بزرگتری را با خود به همراه داشته است. حال ژنرال‌های ارتش اسرائیل می‌دانند حملات حزب‌الله هم دقیق، هم سریع و هم وسیع است و عملیات های مزبور به عمق 40 کیلومتری فلسطین اشغالی و اهداف حیاتی و استراتژیک مثل شرکت صنایع دفاعی «پلاسان» رسیده است. علاوه بر این حزب‌الله بر عملیات‌های هدفمند خود اشراف دقیق دارد و می‌تواند اهداف مهم را با بالاترین دقت هدف قرار دهد.

 

با مرور داده‌های فوق الذکر، آنچه در خصوص تشدید درگیری در شمال می‌توان به آن رسید، از این قرار است که رژیم صهیونیستی در حال حاضر توان مقابله با حزب‌الله را ندارد. ضرب شستی که حزب‌الله به آنها نشان داده، به نوعی صهیونیست‌ها را دست کم در مقطع کنونی از حمله منصرف کرده است. نکته مهمتر این است که آنها حالا از تبعات اقدامات بعدی خود نیز هراس دارند. ترور یک فرمانده حزب‌الله در شمال سرزمین‌های اشغالی، هم حملات حزب‌الله را گسترش داد، و هم باعث ارتقای کیفی عملیات‌ها شد. همین مسئله این هراس را ایجاد کرده است که درگیری با حزب‌الله در مقطع کنونی می‌تواند بحران را برای آنها وخیم‌تر کند.

انتهای پیام/

 

 

نظر شما