شناسهٔ خبر: 67220843 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

بسته اخبار انتخاباتی ایمنا؛

۱۱ روز تا انتخابات؛‌ توصیه و تلاش برای اجماع/هشدار نسبت نظرسنجی‌های کاذب

یازده روز مانده به انتخابات ریاست جمهوری و با جدی شدن تبلیغات و فعالیت ستادهای انتخاباتی شش کاندیدای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری،‌ تلاش ها برای ایجاد اجماع میان اصولگرایان شدت گرفته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا، با مرور اخبار انتخاباتی یکشنبه - بیست و هفتم خرداد ۱۴۰۳ می‌خوانیم:

صبح امروز سومین نشست هیات‌های اجرایی انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران با حضور احمد وحیدی وزیر کشور برگزار شد.

ستاد انتخابات کشور هم اعلام کرد: مردم می‌توانند سوالات خود را در شناسۀ شهروند خبرنگار @Shahrvandyjc و یا به شمارۀ ۳۰۰۰۰۱۱۱ ارسال کنند. مهلت ارسال سوال تا ساعت ۱۴ هر روز است.

لازم به ذکر است که برنامۀ «گفت‌وگوی ویژۀ خبری» برای ۶ نامزد ساعت ۲۲ از شبکۀ خبر پخش می‌شود.

۱۱ روز تا انتخابات؛‌ توصیه و تلاش برای اجماع/هشدار نسبت نظرسنجی‌های کاذب

در پاسخ به درخواست مردم، هیئات مذهبی و تشکل‌های مردمی برگزار کننده جشن عظیم غدیر و به منظور بهره‌مندی مردم از مشاهده آخرین مناظره و شرکت در این جشن پرشکوه، در اطلاعیه شماره ۴ ستاد انتخابات صداوسیما اعلام شد: ساعت برگزاری مناظره پنجم تغییر کرد.

بر این اساس و به پیشنهاد ستاد انتخابات رسانه ملی و موافقت کمیسیون بررسی تبلیغات، مناظره پنجم بین نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در روز سه شنبه ۵ تیر، از ساعت ۱۲.۳۰ تا ۱۶ پخش خواهد شد.

امروز همچنین مسئول برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در خارج از کشور درنشست خبری با اعلام اینکه ۳۴۴ صندوق اخذ رای تا به این لحظه در خارج از کشور داریم، گفت که در خارج از کشور، داشتن شناسنامه یا گذرنامه معتبر برای اخذ رای کفایت می کند.

دادستان کل کشور هم با تاکید بر اینکه قانون باید سرلوحه سخنان، رفتار و اعمال نامزدها و هواداران آنان باشد، خاطرنشان کرد: لازمه یک رقابت سالم انتخاباتی، پایبندی نامزدها و حامیان آنان به اجرای قانون، با محوریت پاسداری از ارزش های اسلامی- انقلابی برای حفظ وحدت ملی و در نهایت سربلندی ایران اسلامی در منطقه و جهان است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد موحدی‌آزاد افزود: با هتاکان، هنجارشکنان و اخلالگران در امنیت روانی در هر سطحی قاطعانه برخورد می‌شود. ضروری است تا تمامی نامزدها به بیان شایستگی‌های خود پرداخته و از تخریب رقیب و بیان مطالب غیرمستند، وعده‌های نشدنی و سخنان بی پایه چه در فضای حقیقی و چه در فضای مجازی اجتناب کنند.

با توجه به به حواشی مناظره‌های نامزدهای انتخاباتی، رئیس سازمان صداوسیما گفت: برنامه و محورهای مناظرات انتخاباتی به گونه‌ای طراحی شده که امکان ورود به حواشی و بداخلاقی‌های انتخاباتی به حداقل برسد.

رئیس پلیس فتا فراجا نیز نسبت به انتشار نظرسنجی های کاذب هشدار داد و گفت: انتشار نظرسنجی‌ها و یا نظرسازی کاذب که از مجاری غیررسمی انعکاس پیدا می‌کند و مبدا آن مشخص نیست، در خصوص انتخابات و نامزدهای انتخاباتی جرم است.

برنامۀ تبلیغاتی امروز- شنبه نامزدهای انتخابات عبارت است از:

برنامه «میزگرد سیاسی» با حضور قالیباف، ساعت ۱۴:۳۰ شبکه ۳ ️

برنامه «مستند یک» با حضور پورمحمدی، ساعت ۱۶:۳۰ شبکه یک

برنامه «مستند یک» با حضور قاضی‌زاده هاشمی، ساعت ۱۷ شبکه یک ️

برنامه «میزگرد فرهنگی» با حضور زاکانی، ساعت ۱۹ شبکه ۲ ️

برنامه «بدون تعارف» با حضور پزشکیان، ساعت ۲۰:۴۵ شبکه ۲ ️

برنامه «گفت‌وگوی ویژۀ خبری» با حضور پزشکیان، ساعت ۲۲ شبکه خبر ️

برنامه «میزگرد اقتصادی» با حضور جلیلی، ساعت ۲۲:۴۵ شبکه یک

نگاهی سریع به زمان مناظره ۶ کاندیدای انتخابات ۱۴۰۳

همچنین در راستای فضای تبلیغاتی انتخابات ریاست جمهوری، پنج مناظره چهار ساعته از شبکه یک سیما تهیه و پخش خواهد شد. جدول جزئیاتی این مناظره ها که مدت زمان پخش آن چهار ساعت است را می توانید در این لینک مرور کنید.

اخباری از ستادهای انتخاباتی نامزدها

اخبار مربوط به آخرین اظهارات کاندیداهای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری را می توانید در این گزارش مرور کنید.

امروز همچنین نمایندگان مسعود پزشکیان، محمدباقر قالیباف و سعید جلیلی کاندیداهای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در یک مناظره انتخاباتی در دانشگاه آزاد شرکت کردند.

مصطفی کواکبیان به نمایندگی از مسعود پزشکیان، سید موسی پورموسوی به نمایندگی از محمدباقر قالیباف و امیرحسین ثابتی منفرد به نمایندگی از سعید جلیلی با حضور در واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد در خصوص چالش‌های فعلی کشور و راه حل‌های نامزدهای‌شان برای فائق آمدن بر مشکلات کشور و کاهش مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم به مناظره پرداختند و به سوالاتی از جمله «ویژگی‌های حکمرانی مطلوب چیست؟» و «مقابله با کانون‌های فساد چگونه خواهد بود؟» پاسخ دادند.

قاضی‌زاده هاشمی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس خطاب به رئیس سازمان صدا وسیما پیشنهاد تغییر زمان برگزاری مناظره پنجم نامزدهای انتخاباتی را مطرح کرد و نوشت: از دیرباز تاکنون غدیر به عنوان بزرگترین روز خدا برای مردم و سادات اهمیت ویژه داشته و حتماً مطلعید که همزمانی مناظره پنجم با جشن مردمی غدیر برای هیات و فعالین فرهنگی دغدغه شده است. پیشنهاد می دهم زمان مناظره تغییر کند.

۱۱ روز تا انتخابات؛‌ توصیه و تلاش برای اجماع/هشدار نسبت نظرسنجی‌های کاذب

امروز همچنین شهاب‌الدین صدر رئیس ستاد مردمی انتخابات حجت‌الاسلام و المسلمین مصطفی پورمحمدی اعضای این ستادها را منصوب کرد که لیست کامل آن را می توانید در این لینک بخوانید.

پورمحمدی در جدیدترین توییت خود نیز نوشته است: آن‌که قوی‌ست و در ساختار ریشه دارد، نه‌تنها از آزادی رسانه‌ها هراس ندارد بلکه مشتاقش است اما فرد ضدّساختار حتی اگر شعارهای دموکراتیک سر دهد، به خاطر ضعف و ترسش آزادی را سرکوب خواهد کرد. اگر آزادی‌خواه هستید، یک نامزد قدرت‌مند را انتخاب کنید. ‎قرار من با شما، تأمین ‎#آزادی رسانه‌هاست.

۱۱ روز تا انتخابات؛‌ توصیه و تلاش برای اجماع/هشدار نسبت نظرسنجی‌های کاذب

ستاد انتخاباتی مسعود پزشکیان، کاندیدای انتخاباتی ریاست جمهوری از سوی حزب اعتدال و توسعه شروع به کار کرد.

در افتتاحیه این ستاد محمدباقر نوبخت، دبیر کل حزب اعتدال و توسعه درباره لزوم مشارکت در انتخابات پیش رو اظهار داشت: اگر مردم پای صندوق های رای نیایند، دیگران برایشان رییس جمهور انتخاب می‌کنند.

امروز همچنین سیاست‌ها و برنامه‌های راهبردی مسعود پزشکیان برای اجرای کامل اصول قانون اساسی و سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری رفاه و تامین اجتماعی اعلام شد.

در پی انتشار خبری مبنی بر عضویت سیروس وطن‌خواه در ستاد انتخابات مسعود پزشکیان و توضیح نامبرده مبنی بر اینکه قصدی برای فعالیت در ستاد هیچیک از کاندیداها را ندارد، مشخص شد وجود تشابه اسمی با امید وطن‌خواه باعث درج نادرست نام این فعال حوزه انرژی شده است.

پزشکیان در توییتی نیز در پاسخ به این سوال مکرر که برنامه‌ات چیست؟ نوشت: برنامه من این است که دیگر مادری را اینگونه نگران از مهاجرت فرزندش نبینم و پدری را شرمنده همسر و فرزندانش نبینم. برنامه من برای ایران این است: بازگشت زندگی.

۱۱ روز تا انتخابات؛‌ توصیه و تلاش برای اجماع/هشدار نسبت نظرسنجی‌های کاذب

امیرحسین ثابتی نماینده سعید جلیلی هم در اظهاراتی با تاکید بر اینکه در دولت جلیلی آزمون و خطا نخواهیم داشت، گفت که حاکمیت مطلوب از منظر جلیلی استفاده از برنامه برای پیشبرد سیاست‌ها، توسعه و خدمت به مردم است و به طور کامل برای دولت آینده برنامه دارد و به طور حتم در این دولت دیگر آزمون و خطا نخواهیم داشت.

شخصیت‌ها چه گفتند؟

فرمانده کل ارتش در چهارمین سالروز اعطای پرچم و نشان فداکاری توسط فرمانده کل قوا به ارتش تاکید کرد که مشارکت هرچه بیشتر در انتخابات به قوت، قدرت، اقتدار و پیشرفت کشور و رفع مشکلات کمک می‌کند.

۱۱ روز تا انتخابات؛‌ توصیه و تلاش برای اجماع/هشدار نسبت نظرسنجی‌های کاذب

رئیس سازمان بسیج مستضعفین هم در ارتباط تصویری با فرماندهان نواحی و پایگاه‌های مقاومت بسیج بر دعوت چهره به چهره از مردم برای مشارکت در انتخابات تاکید کرد و افزود: مشارکت گسترده مردم در انتخابات برای کشور ما امنیت‌آفرین است و ما را از گزند حوادث مصون می‌دارد و باعث می‌شود که دشمنان مرتکب خطای محاسباتی در قبال ایران نشوند.

همچنین محسن رضایی در دیدار با جمعی از فعالان رسانه‌ای، با بیان اینکه ما دنبال اجماع بدون رقابت نیستیم که چنین اجماعی، اجماع مرده است، توضیح داد: در این انتخابات سه نوع اجماع داریم؛ یکی اجماع جمهور بین ۶ نامزد است که شامل حفظ اخلاق و حفظ چارچوب‌های نظام است و امیدواریم این اجماع تا پایان و پس از انتخابات باقی بماند؛ اجماع دوم بین ۵ کاندیداست که به انتخاب یک نفر به‌عنوان کاندیدای ریاست‌جمهوری و استفاده از سایر نامزدها در دولت آینده منجر می‌شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: اجماع سوم ملی است که اداره کشور با بسیج ملی و توسط مردم را شکل می‌دهد. هیچ راهی جز گذر از عصر قدیم یعنی شخص گرایی و گروه گرایی به عصر جدید یعنی اجماع ملی و اجماع جمهور و اجماع نیروهای انقلاب نداریم.

۲۰۰ نفر از نمایندگان فعلی و ادوار مجلس شورای اسلامی هم درنامه ای به محسن رضایی بر اهمیت اجماع نامزدهای جبهه انقلاب تاکید کردند.

حسین شریعتمداری از فعالان سیاسی اصولگرا هم از اصولگرایان خواست که همه به نفع یک نفر کنار بروند.

وی معتقد است که اگر ائتلاف نکنند، هریک از آنها بخشی از رای مردم را جذب می‌کنند و بدیهی است که در این صورت مجموعه آراء چند نفر به آسانی نمی‌تواند با مجموع آرائی که متفقاً به یک سبد ریخته می‌شود رقابت کند!

۱۱ روز تا انتخابات؛‌ توصیه و تلاش برای اجماع/هشدار نسبت نظرسنجی‌های کاذب

غلامحسین کرباسچی دبیر حزب کارگزاران سازندگی در تازه ترین تحلیل خود از فضای انتخاباتی کشور گفته است که امیدوار هستیم که مشارکت در انتخابات بالا باشد زیرا مطمئن هستم که در مشارکت بالا، شانس آقای پزشکیان برای ریاست جمهوری خیلی بالاتر می‌رود.

همچنین سید حسن خمینی در اظهاراتی با تاکید بر اینکه حضور «همه» در انتخابات بسیار مهم است، افزود: هر کس دلش به حال خودش و مملکتش می‌سوزد، نسبت به حضور در انتخابات و تشکیل دولت قدرتمند مسئول است. کشور از مشکلات شدید اقتصادی رنج می‌برد، کسی تردید ندارد که فقر، بیکاری و گرانی هست؛ راه حل این مشکلات توانمند شدن قدرت ملی است؛ چه در برابر خارجی و چه در داخل.

پس از انتشار خبر حمایت رحیم پور ازغدی و ابوالقاسم دولابی از جلیلی در فضای مجازی این دو چهره انقلاب با انتشار مطالبی، هرگونه حمایت از جلیلی را تکذیب کردند.

آیت الله علیرضا اعرافی مدیرحوزه های علمیه در اظهاراتی تاکید کرده است که حوزه علمیه هیچ گاه به صورت رسمی و مصداقی وارد مباحث مربوط به انتخابات نمی شود؛ رسالت حوزه تبیین شاخص ها و ملاک‌های یک انتخاب خوب است.

۱۱ روز تا انتخابات؛‌ توصیه و تلاش برای اجماع/هشدار نسبت نظرسنجی‌های کاذب

احزاب و تشکل‌ها چه کرده‌اند؟

حزب توسعه ملی ایران اسلامی با انتشار بیانیه‌ای از مسعود پزشکیان برای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری حمایت کرد.

در این بیانیه آمده است: با استقبال از تایید صلاحیت شخصیت متعهد، پاکدست و توانمند، جناب آقای دکتر مسعود پزشکیان از نامزدی ایشان در انتخابات ریاست‌جمهوری حمایت می‌کنیم. از این رو از عموم ملت درخواست می‌نماییم تا از این فرصت حداقلی برای تغییر وضعیت موجود به نفع وضع مطلوب که لازمه آن مشارکت پرشور مردم در انتخابات و رای به آقای دکتر پزشکیان است، نهایت بهره‌برداری را به عمل آورند.

۱۱ روز تا انتخابات؛‌ توصیه و تلاش برای اجماع/هشدار نسبت نظرسنجی‌های کاذب

همچنین جبهه پیشرفت، رفاه و عدالت در بیانیه‌ای از حجت الاسلام مصطفی پورمحمدی در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اعلام حمایت کرد.

در بخشی از این بیانیه آمده است: بر این باوریم که تجارب موثر ایشان در بسیاری از مسئولیت های کلان دولت و قدرت تشخیص و جسارت در مدیریت توام با سلامت و توانایی در اجرای قانون اساسی می تواند فرصتی باشد برای تشکیل دولتی مردمی و خدمتگزار در شرایط کنونی که یقین داریم قدری توجه و تدبیر و درایت می تواند ما را از این بن بست در مشکلات رها ساخته و به ایرانی بانشاط و برخوردار از اعتماد و اراده ملی به آینده ای درخشان امیدوار سازد.

۱۱ روز تا انتخابات؛‌ توصیه و تلاش برای اجماع/هشدار نسبت نظرسنجی‌های کاذب

حزب نسل نو از احزاب عضو شورای مرکزی ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی هم با صدور بیانیه‌ای حمایت خود از محمدباقر قالیباف در انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم را اعلام کرد.

در روزنامه ها و فضای مجازی چه خبر بود؟

آرمان ملی با انتشار گزارش دیدار پزشکیان با برخی مراجع و سید حسن خمینی، جهان اقتصاد با بررسی اظهارات کاندیداهای چهاردهمین دوره ریاست جمهوری با تیتر «وعده درمانی اقتصادی»، آرمان امروز با انتشار بیانات مقام معظم رهبری با تیتر «تلاش کنید مشارکت افزایش یابد»، اعتماد با تیتر «افزایش مشارکت، الویت اول است»، جام جم با تیتر «اول مشارکت بالا، بعد انتخاب خوب»، جوان با تیتر «موج مطالبه اجماع در دیدارهای مردمی»، کیهان با تیتر «نزدیکی به ملاک های انقلاب و توانایی انجام کار»، خراسان با تیتر «مشارکت حداکثری، انتخاب خوب»، هم میهن با تیتر «استقبال قم از پزشکیان»، رسالت با تیتر «مشارکت الویت اول است»، فرهیختگان با تیتر صدرنشین رای منفی، وطن امروز با انتشار بیانات انتخاباتی رهبر انقلاب با تیتر «یکی مرد کاری»، ایران با تیتر «اخلاق مدار باشید، مثل رئیسی»، همشهری با تیتر «همه بیایند برای انتخاب خوب»، شرق با تیتر «تاکید علما بر حفظ شان ملت» درصفحات اول خود به بررسی موضوع انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهور پرداختند.

نظر شما