شناسهٔ خبر: 67220760 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رویدادایران | لینک خبر

بالا بودن نرخ بهره، عامل ریزش بورس است؟ بالا بودن نرخ بهره، عامل ریزش بورس است؟

دانلود فیلم فردای اقتصاد: در شرایطی که شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در مسیری کاهشی قرار دارد مشاهده می‌شود که نرخ بهره در اقتصاد افزایشی است. هر چند به باور رییس بانک مرکزی ریزش شاخص بورس ارتباطی با نرخ بهره ندارد اما آیا چنین فرضی درست است یا خیر؟ علی صادقین کارشناس مسائل مالی و اقتصادی عنوان

صاحب‌خبر -

فردای اقتصاد: در شرایطی که شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در مسیری کاهشی قرار دارد مشاهده می‌شود که نرخ بهره در اقتصاد افزایشی است. هر چند به باور رییس بانک مرکزی ریزش شاخص بورس ارتباطی با نرخ بهره ندارد اما آیا چنین فرضی درست است یا خیر؟  

علی صادقین کارشناس مسائل مالی و اقتصادی عنوان کرد: تفاوتی بین افزایش نرخ بهره در ایالات متحده، کشورهای صنعتی و ایران وجود دارد. افزایش نرخ بهره در آمریکا معلول سیاست پولی بوده و سیاست پولی نیز معلول یکسری از آیتم‌ها در ایالات متحده است.

در ایران هدف بانک مرکزی کنترل انتظارات تورمی بوده و تورم به عنوان اولیت اصلی قرار دارد. هر چند تامین مالی، وضعیت بازار سرمایه، جذابیت سرمایه‌گذاری، ورود پول به تقاضای مصرفی نکته مغفولی است که در این بین اثر خود را به طور مستقیم و غیر مستقیم در بازار سرمایه به جای گذاشته است. 

سعید عباسیان دبیر گروه اقتصاد کلان فردای اقتصاد نیز گفت: بانک مرکزی از موضوع نرخ بهره در راستای کنترل تورم استفاده می‌کند. اما آیا در تورم‌های ۴۰ تا ۵۰ درصدی، اساسا نرخ بهره ابزار مناسبی است یا باید اقدامات دیگری را در دستور کار قرار داد؟

باید توجه داشت که در آمریکا ریشه تورم کسری بودجه نیست و با ابزار نرخ بهره می‌توان اقدامات کنترلی را پیاده‌سازی کرد.

در برنامه امروز بورسان علی صادقین کارشناس مسائل مالی و اقتصادی و سعید عباسیان دبیر گروه اقتصاد کلان فردای اقتصاد به میزبانی مهدی طحانی نگرش‌های متفاوتی را از رابطه نرخ بهره با ریزش بورس ارائه دادند.

منبع: fardayeeghtesad-39328

نظر شما