شناسهٔ خبر: 67220731 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رویدادایران | لینک خبر

درخواست‌های شفاف فعالان صنعت آی تی از رئیس دولت آتی درخواست‌های شفاف فعالان صنعت آی تی از رئیس دولت آتی

به گزارش اکوایران؛ در دوازدهمین جلسه کمیسیون تحول، نوآوری و بهره‌وری اتاق بازرگانی تهران، اعضا چالش‌های بخش اقتصاد دیجیتال و استارت آپی کشور و انتظاراتشان از دولت آینده را مطرح کردند. نوربخش رئیس کمیسیون تحول معتقد است که بخش خصوصی چاره به جز تکرار خواسته های خود ندارد تا بتواند آنها را محقق کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش اکوایران؛ در دوازدهمین جلسه کمیسیون تحول، نوآوری و بهره‌وری اتاق بازرگانی تهران، اعضا چالش‌های بخش اقتصاد دیجیتال و استارت آپی کشور  و انتظاراتشان از دولت آینده را مطرح کردند. 

نوربخش رئیس کمیسیون تحول معتقد است که بخش خصوصی چاره به جز تکرار خواسته های خود ندارد تا بتواند آنها را محقق کند. این موضوع را افشین کلاهی عضو دیگر کمیسیون نیز تایید می‌کند. 

به باور سعید رسول اف عضو رئیسه کمیسیون یکی از مهمترین نکات که باید دولت آینده مورد توجه قرار دهد اجرای قانون بهبود محیط کسب و کار است. نکته دیگری که او مطرح کرد بهره گیری از توان بخش‌خصوصی در ترسیم و تدوین طرح‌ها و لوایح است تا جلوی چالش‌های آتی گرفته شود.

اصلاح چالش‌های بخش بیمه و مالیات درخواست دیگر او از سوی جامعه نوآور کشور بود. به اعتقاد او طرح‌های توسعه و سرمایه‌گذاری به دلیل چالش‌های ناشی حوزه مالیات و بیمه این بخش‌ها را با بن بست مواجه کرده است.

این موضوع را کلاهی عضو دیگر کمیسیون نیز تایید می‌کند و میگوید بیمه و مالیات بن بست ایجاد نکرده بلکه شرایطی  بدتر از بن بست ایجاد کرده است. او گفت: الان درها به روی 200 شرکت دانش بنیان اشیا بسته است.

مظاهر مرجانی عضو نظام رایانه ای از تقویت امید سخن گفت و از الزام جلوگیری از مهاجرت سخن گفت. 

فرزین فردیس عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی تهران نیز با اشاره به اینکه فن آوری و نوآوری تمدن ساز و تمدن برانداز است. از رئیس دولت آتی خواست که به موضوع فن آوری توجه ویژه کند و آن را دست کم نگیرد. چون در صورت دست کم گرفتن آن کشور دچار بحران خواهد شد.

کلاهی در بخش دیگر می‌گوید  باید مطالبات از دولت مشخص باشد. سیاست‌های کلی تاثیرگذاری کمتری دارد. برهمین اساس اعلام کرد ما خواهان رفع فیلترینگ هستیم. باید شجاعت در تصمیم‌سازی باشد و زیرساخت‌ها اصلاح شود. دولت به جای اینکه روی قیمت‌گذاری دست بگذارد بهتر است؛ زیرساخت ها را فراهم کند. زیرساخت‌ها فراهم شود مشکلات برطرف خواهد شد. 

بهناز آریا نایب رئیس کمیسیون افتا سازمان نظام صنفی رایانه‌ای نیز با اشاره به اینکه متاسفانه اگرچه این صنعت زیرساختی است اما نگاه به آن اقتصادی نیست. اعداد شایسته این صنعت نیست یکی از مطالبات از دولت و رئیس جمهور آتی باید شفاف سازی و واقعی سازی اعداد است. در مناقصات اعداد واقعی نیست. 

او ادامه داد: دانش و نیروی انسانی دو دارایی مهم است که باید به آن توجه ویژه ای شود. باید رئیس جمهور آینده ، نگاه ویژه و بلند مدتی به نیروی انسانی و دانش داشته باشد. درضمن باید کیک اقتصاد بزرگتر شود.

حسین اسلامی، سازمان نظام صنفی رایانه ای تهران نیز از حذف فیلتریگ ، حل مشکل رمز ارزها، اجازه ورود دادن به شرکتهای دانش بنیان به بورس و غیره  سخن گفت. 

به گفته او کاندیداها در مورد وزیر ارتباطات، معاون علمی و دبیر شورای عالی صحبت کنند یا نوع نگاه خود در مورد این سه جایگاه را شفاف‌تر کنند.

مسعود شکرانی مدیرعامل و عضو هیئت مدیره گروه داده ورز جویا معتقد است اگر دولت نمی تواند برق به صنعت بدهد نباید انرژی و منابع مالی بخش خصوصی را هدر دهد و معتقد است باید وضعیت آینده مشخص شود.

مظاهر مرجانی عضو نظام رایانه ای از تقویت امید سخن گفت و اعلام کرد باید مانع از خروج نیروی انسانی با افزایش امید باشیم. 

حذف رگولاتورهای متعدد

حل مسئله رگولاتوری و تعدد نهادهای ناظر مطالبه‌ای بود که از سوی دیگر حاضران در این نشست هم مطرح شد. هاشمی، معاون استراتژی سرآوا، از جمله کسانی بود که وجود ناظران از نهادهای متعدد و مختلف را چالش‌برانگیز دانست. او در ادامه تسهیل‌گری شرکت‌های دانش‌بنیان برای نگه‌داشت نیروی انسانی در کشور و رفع موانع ورود سرمایه را نیز به‌عنوان دیگر مطالبات خود مطرح کرد.

ژوبین علاقبند، رئیس کمیسیون سلامت الکترونیک در انجمن تجارت الکترونیک تهران، نیز به چالش‌های موجود در حوزه سلامت دیجیتال و سلامت الکترونیک اشاره و درخواست کرد: وزارت بهداشت باید نقش خود را به‌عنوان رگولاتور و تعیین‌کننده قوانین بازی کند و فقط بستر بازی را برای کسب‌وکارها فراهم کند، نه این که در همه جزئیات این حوزه وارد شود.

مسئله خود تنظیم‌گری موضوعی بود که مهدیه نوروزی، معاون برنامه‌ریزی توسعه شرکت داتین، به آن اشاره کرد. از دولت می‌خواهیم که ما را به خودمان وابگذارد و اجازه خودتنظیم‌گری و خودنظارتی در حوزه نوآوری و فناوری را بدهد. ما انتظار توانمندسازی از دولت نداریم، ما فقط این درخواست را داریم که بهش بخش خصوصی اجازه بدهد خودش تنظیم‌گیری را انجام بدهد.

 

 

 

منبع: ecoiran-65632

نظر شما