شناسهٔ خبر: 67219161 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

برچسب‌ها نظر شما آخرین اخبار وبگردی

۵۰ امتیاز برای ساکنان بافت‌های فرسوده با هدف تسهیل نوسازی

مدیر عامل شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت: برای تسهیل شرایط نوسازی مسکن در بافت فرسوده ۵۰ امتیاز برای ساکنان این بافت ها تهیه و تدوین شده است و این موضوع را مردم باید مطالبه کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصاد آنلاین ؛ محمد آیینی در ششمین جلسه شورای نوسازی مسکن شرکت بازآفرینی شهری ایران با تاکید بر اینکه هر چقدر بسته‌های تشویقی کامل‌تر اجرا شود، روند نوسازی شتاب بیشتری می‌گیرد گفت: دستگاه‌های اجرایی دست اندر کار در زمینه نوسازی بافت فرسوده عمدتا شهرداری‌ها، بانک‌ها، دستگاه‌های خدمات رسان و اداره ثبت اسناد هستند.

او ادامه داد: این سوال از سوی شهروندان مطرح است که اگر هر یک از این دستگاه‌ها به وظایف خود عمل نکرده یا در اجرای ظرفیت‌هایی قانونی در این حوزه سر باز بزنند تکلیف آنها چیست؟ پاسخ ما در درجه اول به شهروندان و ساکنان بافت فرسوده این است که ابتدا شهروندان می‌توانند مراتب را با سامانه پیامکی شرکت بازآفرینی شهری ایران به شماره ۳۰۰۰۸۶۱۲ و در مراحل بعدی به واحد بازرسی شهرداری‌ها، اداره کل بازرسی استانداری‌ها، سازمان بازرسی کل کشور و در نهایت با دادستان‌ها در میان بگذارند.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: روند نوسازی مسکن در دو سال دولت سیزدهم به گواه آمار این است که در مقایسه با تمام دولت‌های قبلی در نوسازی بافت فرسوده بی نظیر بوده است. با این وجود هنوز کارهای زیادی برای انجام دادن وجود دارد. به همین منظور و برای شتاب بخشی به نوسازی واحدهای مسکونی در بافت فرسوده استفاده از حلقه‌های میانی را در دستور کار قرار دادیم و برای رسیدن به نقطه مطلوب نیازمند ۱۰۰ هزار حلقه میانی هستیم.

۵۰ امتیاز برای ساکنان بافت‌های فرسوده جهت تسهیل شرایط نوسازی مسکن

آیینی در خصوص اینکه مردم و ساکنان بافت فرسوده باید به حقوق خود آگاه باشند تا بتوانند بهترین مسیر را برای نوسازی و تسهیل شرایط پیش ببرند تاکید کرد: بیش از ۵۰ امتیاز برای ساکنان بافت‌های فرسوده جهت تسهیل شرایط نوسازی مسکن تدوین شده است. یعنی با این شرایط بسیاری از شهروندان از این حقوق خود آگاه نیستند و این کار حلقه‌های میانی است که بی‌واسطه وارد محلات شده و مردم را نسبت به حق و حقوقشان آگاه کنند.

وجود ۲.۶ میلیون بنای ناپایدار در کشور

همچنین در این جلسه، حسین مذنب مدیرکل دفتر بازرسی، ارزیابی عملکرد و حقوق شهروندی وزارت راه و شهرسازی گفت: وجود ۲.۶ میلیون بنای ناپایدار در کشور می طلبد که دستگاه ها در نوسازی بافت فرسوده نهایت تلاش و همکاری خود را انجام دهند.

وی با تاکید بر اینکه گام های مثبت زیادی برای نوسازی بافت های فرسوده و بناهای ناپایدار برداشته شده است گفت: دفتر بازرسی، ارزیابی عملکرد و حقوق شهروندی وزارت راه و شهرسازی ارتباط خوبی با واحد بازرسی سایر نهادها به خصوص قوه مجریه و قوه قضاییه دارد و از شهروندان می‌خواهد چنانچه در مسیر نوسازی واحدهای مسکونی خود با کارشکنی دستگاهی مواجه شدند حتما با این وزارتخانه و این مرکز بازرسی تماس بگیرند.

او در ادامه با اشاره به اینکه مجموعه بازرسی وزارت راه و شهرسازی تلاش خواهد کرد تا هر چه سریعتر این موارد را که عمدتا مربوط به نوسازی بافت فرسوده خواهد بود پیگیری کند ادامه داد: آمارها نشان می دهد که دو میلیون و ۶۰۰ هزار بنای ناپایدار در کشور داریم. این آمار وظیفه دولت و شرکت بازآفرینی شهری ایران را سنگین تر از قبل می کند و بار سنگینی بر دوش شرکت بازآفرینی شهری ایران خواهد بود.

مذنب ادامه داد: خوشبختانه در دولت سیزدهم گام‌های بزرگی در زمینه نوسازی بافت فرسوده برداشته شد که اگر آمارها را بررسی کنیم خواهیم دید که بیش از ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده نوسازی شده است.

مدیرکل دفتر بازرسی، ارزیابی عملکرد و حقوق شهروندی وزارت راه و شهرسازی تاکید کرد: دولت سیزدهم رویکرد «مردمی بودن» را در اولویت تمام برنامه‌های خود قرار داده بود و ابتکار تشکیل و راه اندازی حلقه‌های میانی بزرگترین کمک به دولت و نیز شهرداری‌ها در زمینه نوسازی بافت‌های فرسوده شهری به شمار می‌رود. پس قطعا این رویکردی که شرکت بازآفرینی شهری ایران و وزارت راه و شهرسازی در پیش گرفته است، دولت‌های بعدی را نیز در حوزه بافت فرسوده و بنای ناپایدار مطالبه‌گر خواهد کرد.

نظر شما