شناسهٔ خبر: 67217169 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: بولتن‌نیوز | لینک خبر

گزارش بولتن نیوز از در آستانه ورشکستگی قرار گرفتن 19 بانک کشور

7 بانک مطابق با قانون عمل می کنند/ بانکها ورشکسته ای که با دستکاری صورت های مالی ظاهرسازی می کنند

از 29 بانک فعال در کشور، تنها 7 بانک از کفایت سرمایه 8 درصدی تعریف شده در قانون برخوردارند، این در حالی است که 22 بانک دیگر با مشکلات مالی روبرو هستند.

صاحب‌خبر -

گروه اقتصادی: از 29 بانک فعال در کشور، تنها 7 بانک از کفایت سرمایه 8 درصدی تعریف شده در قانون برخوردارند، این در حالی است که 22 بانک دیگر با مشکلات مالی روبرو هستند.

به گزارش بولتن نیوز، هر چند در تعریف ورشکستگی بانک زمانی پیش می‌آید که یک بانک نتواند به تعهدات خود در قبال سپرده‌گذاران خود عمل کند، آنهم به این دلیل که به اعسار رسیده یا به تعبیر دیگر بیش از حد نقدینگی خود، برای پرداخت بدهی‌هایش ناتوان است، اما برداشت بیش از اندازه از سرمایه قانونی خود نزد بانک مرکزی هم به معنای روبرو بودن با مشکلات نقدینگی بسیار است.

بررسی ها نشان می دهد که نسبت شاخص کفایت سرمایه بانک ها که براساس قانون باید 8 درصد باشد، برای 22 بانک پایین تر از ارقام تعیین شده است. این بدان معناست که بانک ها از منابع خود نزد بانک مرکزی که برای مشکلات نقدینگی شان ذخیره گذاشته اند، استفاده کرده اند و آن بانکها با ناترازی شدید مواجه هستند.

در لیست بانکهایی که دچار ناترازی هستند، همه بانکهای دولتی شامل، بانک ملّی ایران،سپه، صنعت و معدن، کشاورزی، مسکن، تعاون و پست بانک به چشم می خورد. وضعیت بانکهای خصوصی هم چندان خوب نیست. بانک اقتصاد نوین،پارسیان، سامان،شهر، توسعه تعاون، دی، صادرات، پست بانک،تجارت،رفاه، حکمت ایرانیان، گردشگری، ایران زمین، قوامین، انصار، سرمایه و بانک مشترک ایران-ونزوئلا با ناترازی شدید منابع روبرو هستند. 

همچنین  برای دو بانک قرض‌الحسنه مهر ایران و بانک قرض‌الحسنه رسالت هم کفایت سرمایه زیر 8 درصد گزارش شده است.

در این میان تنها 7 بانک خاورمیانه با 1/14درصد، توسعه صادرات با 2/13درصد، کارآفرین 17/13درصد، مسکن با 89/12درصد، پاسارگاد با 45/10درصد، ملت با 26/9درصد و بانک سینا با 2/8درصد از کفایت سرمایه برخوردارند.

کارشناسان می گویند، بانکهایی که دچار ناترازی هستند و کف کفایت سرمایه آنها از استانداردهای قانونی پایین تر است، عامل اصلی چاپ پولی در کشور و نقدینگی هستند.

این بانکها باعث افزایش ریسک سرمایه گذاری در شبکه بانکی کشور شده اند و ازهمه مهمتر در استانه ورشکستگی قرار دارند. با این حال بانک مرکزی به جای جلوگیری از تشدید این شرایط اقدام به افزایش نرخ بهره بانکی کرده است که همین عامل ناترازی بانکها را تشدید کرده است.

تشدید ناترازی باعث شده که قانون گذار علاوه بر کفایت سرمایه 8 درصدی یک نرخ 4.5 درصدی را هم تعیین کند که نشان دهنده درجه بحران در بانکهاست. در واقع بانکهایی که از این نرخ پایین تر بروند، بیشتر از سایرین به روشکستگی نزدیک شده اند.

گزارش ها نشان می دهد که بانکهایی که بین رقم 4.5 تا 8 درصد قرار گرفته اند، شامل بانک‌های مسکن با 17/7درصد، توسعه تعاون با 5/4درصد،  ملت با 89/7درصد،  رفاه کارگران با 99/4درصد، سامان با 13/6درصد و سینا با 88/5درصد است و سایر بانکها که در میان این اسامی قرار ندارند، در وضعیت شدیدا نامطلوبی قرار دارند.

یکی از دلایلی که بانکهای ورشکسته را تاکنون سرپا نگه داشته است، دستکاری صورتهای مالی آنها و استفاده از ابزار افزایش سرمایه  و تجدید ارزیابی دارایی‌ها است باعث شده آنها را از ورشکستگی دور نگه دارد این در حالی است که کیفیت نقدشوندگی دارایی‌های بانک‌ها همچنان در وضع ناگواری قرار دارد. 

بسیاری از بانکها در املاک سرمایه گذاری کرده اند که به دلیل رکود در بازار ملک، توان نقدشوندگی آنها هم به شدت پایین آمده است.

نظر شما