شناسهٔ خبر: 67217015 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: عصرخودرو | لینک خبر

نگاهی به فعالیت شرکت «شتابران خودرو» در حوزه واردات و تولید خودرو

عصر خودرو- از سال ۱۴۰۱ که قانون واردات خودرو دوباره مصوب شد؛ بازار خودرو کشور دوباره رونق گرفت و شرکت های متعددی شروع به فعالیت کردند. یکی از نام هایی که اخیرا در نامه‌های وزارت صمت در خصوص امور مربوط به واردات و تولید خودرو دیده می‌شود، شرکت «شتابران خودرو» است که بعد از پیگیری‌های انجام شده در این خصوص، سابقه فعالیت، اهداف و برنامه های این مجموعه نیز تا حد زیادی مشخص شد و در این مطلب به بررسی آن خواهیم پرداخت.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، بدنه مدیریتی شرکت شتابران خودرو که بیش از دو دهه سابقه فعالیت دارد، از اعضای هیات مدیره، سهامداران و مدیران سابق شرکت ماموت خودرو و مکث موتور تشکیل شده که پیش تر سابقه واردات خودروهای فولکس واگن و همچنین مونتاژ محصولات برخی از برندهای شناخته شده را در ایران داشتند، اما اکنون این شرکت قرار است به طور مستقل و با رویکردی جدید و متمایز، در حوزه واردات و تولید خودرو فعالیت کند و محصولاتی با کیفیت که عمدتا به عنوان مدلهایی بارز و مطرح در کلاس خود شناخته می‌شوند را به بازار عرضه کند.

به بیان مدیران شتابران خودرو، این شرکت با رویکرد هم افزایی با دیگر مجموعه های خوشنام و معتبر خودرویی در کشور، در تلاش است تا از ظرفیت های خالی حوزه صنعت و بازار خودرو استفاده کرده و محصولاتی در خور مصرف کننده ایرانی را به صورت وارداتی و سپس به صورت تولیدی در بازار عرضه کند، هرچند که برای این مسیر، برنامه‌ریزی‌های مدونی نیز در خصوص گستردگی شبکه خدمات پس از فروش و ارائه خدمات باکیفیت و رضایت بخش در نظر گرفته شده است.

آن‌طور که در خبرهای غیررسمی اعلام شده، شتابران خودرو قرار است در فاز نخست سه محصول خوشنام، توانمند و متمایز را در کشور عرضه کند. تانک 300 که یکی از پر فروش ترین مدلهای این برند لوکس (از زیرمجموعه‌های کمپانی بزرگ و معتبر گریت وال) در بازارهای صادراتی خود مانند روسیه، امارات و یا عربستان به حساب می آید، یکی از خودروهایی است که گفته می‌شود توسط شتابران خودرو به بازار ایران راه پیدا می‌کند. اگرچه برند گریت وال، زیرمجموعه‌های دیگری مانند Haval (به عنوان تولید کننده شاسی بلندهای لوکس)، Wey (به عنوان تولید کننده کراس‌اوورهای لوکس شهری) و یا برند خودروهای مدرن و الکتریکی Ora را نیز دارا است اما اساسا محصولات این برندها به دلیل تفاوت‌هایی که در طراحی و نوع پلت‌فرم دارند، کاربری و خصوصیات متمایزی را نیز ارائه می‌دهند و به عنوان مثال، محصولات برند Tank از جمله تانک 300، با قابلیت‌های آفرودی برتر و توانایی‌های شاخص بی‌راهه نوردی شناخته می‌شوند.

 

این خودرو به ‌عنوان یک آفرودر شاسی مستقل و دو دیفرانسیل 4.76 متری از یک موتور 2 لیتری توربوشارژ با توان خروجی 227 اسب بخار قدرت و گشتاور 387 نیوتن متر بهره می‌گیرد که قدرت آن از طریق یک گیربکس 8 سرعته اتوماتیک ZF به هر چهارچرخ منتقل می‌شود. این خودرو 2155 کیلوگرمی، توانایی صعود از شیب 45 درجه و همچنین پیشروی در آب تا عمق 900 میلیمتر را دارا است و همچنین در کاتالوگ رسمی این محصول، زاویه ورود 33 درجه و زاویه خروج 34 درجه اعلام ‌شده است که برای درک بهتر این عدد لازم است بدایند که زاویه ورود خودرویی مانند تویوتا لندکروزر 31 درجه و زاویه خروج آن نیز 22 درجه است. تانک 300 علاوه بر توانمندی‌های آفرودی می‌تواند در حدود 9.3 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت رسیده و نهایتا به سرعت 170 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. این خودرو تجهیزاتی مانند ایربگ های سرنشینان جلو و جانبی، سیستم کنترل خودرو در سراشیبی، سیستم کمکی شروع به حرکت در سربالایی، کروز کنترل تطبیقی، رادار کمکی حرکت بین خطوط، سیستم Tank U-Turn، دوربین 360 درجه، سیستم پایش فشار باد تایرها، سیستم هشدار خواب‌آلودگی راننده، سیستم تشخیص محدودیت سرعت و تابلو خوان، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای، نمایشگر 12.3 اینچی لمسی مجهز به 9 اسپیکر، کلاستر دیجیتال، تنظیم برقی صندلی راننده در 6 جهت و سرنشین جلو در 4 جهت، ماساژور صندلی راننده، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دو کاناله، شیشه‌های عایق صدا و همچنین سانروف برقی را در لیست آپشن ها و سیستم های ایمنی خود به نمایش می‌گذارد.

 

محصول دیگری که گفته می‌شود توسط شتابران خودرو عرضه خواهد شد، پیکاپ مکسوسStar H  است که به نوعی تا این لحظه، مدرن‌ترین و قوی‌ترین پیکاپ بازار ایران به حساب می آید. این پیکاپ دودیفرانسیل از یک موتور توربوشارژ 2 لیتری با خروجی 260 اسب بخار قدرت و 410 نیوتن متر گشتاور بهره می برد که از سیستم توربو Variable Geometry Turbocharger بهره می‌برد. این سیستم می تواند توان خروجی موتور را در دور های مختلف و متناسب با شرایط رانندگی تنظیم کرده و به اسطه آن، بهترین بهره وری و راندمان خروجی را برای موتور به ارمغان آورد. این پیکاپ مدرن از امکانات رفاهی و ایمنی متعددی می برد که به واقع این خودرو را به یکی از بهترین ها در کلاس خود مبدل می کند.

 

شنیده‌ها حاکی از آن است که شتابران خودرو برای حضور در بازار جدید خودروهای برقی نیز برند لیپ موتور را انتخاب کرده و احتمالا در گام نخست، مدل T03 را به بازار عرضه می‌کند که به عنوان یک میکرو هاچ‌بک شهری شناخته می‌شود. این خودرو تمام برقی می تواند با یک بار شارژ کامل مسافتی حدود 400 کیلومتر را بر اساس استاندارد CLTC بپیماید. موتور این خودرو تمام برقی یک نسخه 108 اسب بخاری است که توان تولید 158 نیوتن متر گشتاور را دارد و قوای این مجموعه توسط باتری 41.3 کیلووات ساعتی آن تامین می‌شود.

نوشته: روزبه نوروزیان

نظر شما