شناسهٔ خبر: 67216225 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

در برنامه «میزگرد سیاسی»؛

قالیباف: جبهه انقلاب باید قبل از ۸ تیر به یک فرد برسد

زهرا علیدادی

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: راهبرد ما در حوزه سیاست خارجی در وهله اول اقتدار منطقه ای و سپس انتفاع اقتصادی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، محمدباقر قالیباف نامزد انتخابات ریاست جمهوری در میزگرد سیاسی اظهار کرد: فرصتی است که بعد از میزگرد فرهنگی و اقتصادی، امروز درباره سیاست خارجی صحبت کنم. سیاست خارجی برای بنده بسیار با اهمیت و رکن رکین دولت چهاردهم خواهد بود. از نظر بنده همه دستگاه‌های دولتی یک طرف و دستگاه دیپلماسی یک طرف است، بخش مهمی از مسائل کشور در حوزه‌های مختلف ریشه در عملکردمان در اجرای سیاست‌های خارجی دارد.

حکمرانی در سیاست خارجی به معنای تنظیم روابط است

وی ادامه داد: حکمرانی در سیاست خارجی به معنای تنظیم روابط است و باید حداکثر منافع و کمترین هزینه را برای کشور داشته باشد. باورهای ما و ایمان ما به سنت الهی می‌تواند در قاب منافع ملی بدرخشد و باعث منزلت و عزت و اقتدار کشور شود که مثال آن دوران دفاع مقدس است. وعده صادق هم اقتدار ایران را به خوبی نشان داد و همه به ایرانی بودن خود افتخار کردند. عزت، حکمت و مصلحت سه رکن مهم سیاست خارجی در دولت چهاردهم در صورت توفیق ما خواهد بود.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: موضوع ما ایران و جانمایی ایران در روابط بین المللی است.

در رفع تحریم باید از ظرفیت شرکت‌های کوچک استفاده کنیم‌

قالیباف در ادامه گفت: آرمان گرایی واقع‌بینانه در سیاست خارجی بهترین روش و رویکرد برای سیاست خارجی است. مسائل سیاست داخلی امتدادش در سیاست خارجی است.

وی ادامه داد: متأسفانه در تحریم هستیم و در رفع تحریم باید از ظرفیت شرکت‌های کوچک استفاده کنیم. روابط دوجانبه هم باید مورد توجه باشد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: ما حرکتی را در جبهه انقلاب در شکل‌گیری مجلس یازدهم شروع کردیم که ادامه آن در دولت سیزدهم بود و کارها را پیش بردیم و برنامه هفتم توسعه میثاق ملی و خروجی مشترک این مجلس و دولت است و بسیار دقیق و قابل اجرا است.

قالیباف ادامه داد: تقدیر الهی اینگونه شد که شهید جمهور از جمع ما رفت و بعد از آن ما ماندیم و جبهه انقلاب نگران بودند که مبادا مسیر کشور متوقف شود و به دهه ۹۰ بازگردیم. بنده در یک دوراهی قرار گرفتم و با وجود آنکه با اقتدار و با کسب ۱۹۸ رأی توانستم رئیس مجلس دوازدهم شدم اما دیدم آمادگی من نسبت به بقیه بیشتر است و از راحت طلبی فرار کردم و پا به عرصه انتخابات ریاست جمهوری گذاشتم.

وی تاکید کرد: بنده ۴۵ سال زندگی شخصی نکردم. خودم را برای انتخابات ریاست جمهوری عرضه کردم و دقیقاً اخلاق حرفه‌ای را رعایت کردم و برنامه و کارنامه هم دارم.

در حوزه راهبردی و ظرفیت‌های جغرافیایی کشور اطلاعات کامل دارم

وی ادامه داد: در حوزه اقتصادی آگاهی دارم، اما تخصص ندارم و این شامل حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی هم می‌شود، اما در حوزه راهبردی و ظرفیت‌های جغرافیایی کشور اطلاعات کامل داشته و شاگردی پیش اساتید داشته و در دانشگاه هم درس می‌دهم.

قالیباف بیان کرد: ۱۹.۵ درصد ظرفیت نفت و گاز جهان در ایران است و ما منابع معدنی غنی داریم، اگر این ظرفیت‌ها هم نبود، به تنهایی موقعیت ژئوپلیتیک برای ادامه کشور کافی بود، اما از این ظرفیت استفاده نکردیم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: مدیریت قوی، آگاه، دارای کارنامه و برنامه، دارای شجاعت تصمیم‌گیری و تنظیم روابط و اتخاذ تصمیم نهایی مهم است که متأسفانه در دستگاه دیپلماسی این اتفاق نیفتاده است. چقدر برنامه باز و پرونده بسته داریم که گفت‌وگوها تبدیل به قرارداد شده، اما توان اجرا نداشتیم.

تقویت محور مقاومت و تأمین امنیت و ثبات در منطقه را دنبال خواهیم کرد

وی مجدداً تاکید کرد که اقتدار منطقه‌ای و انتفاع اقتصادی به عنوان راهبردهای بنده در عرصه سیاست خارجی است و ادامه داد: اقتدار منطقه‌ای به معنای گسترش روابط با همسایگان است که این سیاست در دولت شهید رئیسی بود که با قوت و قدرت ادامه می‌دهیم.

قالیباف اظهار کرد: تقویت محور مقاومت و تأمین امنیت و ثبات در منطقه را دنبال خواهیم کرد. همچنین هدف بعدی ما آن است که منطقه تحت تأثیر قدرت‌های بیگانه و خارج از منطقه نباشد و ارتباط نزدیک با کشورهای منطقه داشته باشیم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: تبدیل شدن به هاب منطقه در حوزه ترانزیتی را دنبال خواهیم کرد. همچنین در حوزه انرژی و صدور کالاهای خدمات عمومی مثل خدمات بهداشت، درمان، مهندسی و آموزش به موضوع انتفاع اقتصادی نیز توجه می‌شود.

جبهه انقلاب باید قبل از ۸ تیر به یک فرد برسد

وی افزود: اولویت ما در منطقه تقویت جبهه مقاومت است و همه استراتژی‌های بخشی در جبهه مقاومت است و نمونه‌ای از الگوی انقلاب است. فلسطین الان تبدیل به موضوعی جهانی و مورد توجه همه بشریت شده است.

قالیباف درباره احتمال کناره‌گیری از انتخابات، گفت: بنده روز گذشته با مسئولان ستادهای خود صحبت کرده و تاکید کردم که اخلاق در انتخابات حتماً رعایت شود و بر لزوم وحدت هم تاکید کردم. من فرزند انقلابم. حتماً جبهه انقلاب باید قبل از ۸ تیر به یک فرد برسد و در این صحنه کار خود را انجام دهد. این عقلانیت، گذشت و محبت در جبهه انقلاب وجود دارد و این کار اتفاق می‌افتد.

ما هرگز در انفعال ژئوپلیتیکی نیستیم

وی بر لزوم استفاده از ظرفیت آسیا و اوراسیا تاکید کرد و گفت: متأسفانه به روابط مالی دوجانبه کم توجه شده است، در حالی که می‌توان از فرصت آنها بهره گرفت.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: نکته مهم در سیاست خارجی قدرت اجماع سازی درون کشور است، البته در سال‌های گذشته در این مورد چالش داشتیم و بر این اساس، رئیس جمهور باید بتواند بین نخبگان اجماع ایجاد کند.

قالیباف ادامه داد: ایران در ارتباط با کشورهایی چون روسیه، چین، هند، پاکستان و آسیای میانه کلید طلایی است و با همه این کشورها دوست هستیم و باید از این ظرفیت‌ها به خوبی استفاده کنیم. باید بتوانیم به گونه‌ای رفتار کنیم که امنیت و اقتصاد، محور ارتباط ما با کشورهای همسایه باشد. ما هرگز در انفعال ژئوپلیتیکی نیستیم.

بنده در هر جایی که وارد شدم، از مشارکت مردم استفاده کردم

نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: ما باید تصمیم سازی را به عهده نخبگان جامعه بگذاریم اما در این کار ضعیف هستیم، چرا که فکر می‌کنیم خودمان علامه دهر هستیم. امروز حال نخبگان ما خوب نیست چرا که از ظرفیت آنان به خوبی استفاده نمی‌شود. آموزش و پرورش ما در طول ۲۰ سال گذشته، ۱۷ وزیر یا سرپرست داشته است؛ آیا بقالی را اینگونه اداره می‌کنیم؟

وی بیان کرد: ما مردم را در تصمیم سازی‌ها حذف کردیم اما بنده در هر جایی که وارد شدم، از مشارکت مردم استفاده کردم. چون مردم را حذف کردیم، نمی‌توانیم ظرفیت‌های بالقوه را تبدیل به بالفعل کنیم. بحث آموزش در حوزه دیپلماسی ما نیز باید تقویت شود.

قالیباف تاکید کرد: در اقتصاد، بهره‌وری بسیار مهم است و بهره‌وری عملاً تصمیم‌گیری در اتاق‌های در بسته نیست.

مدیر قوی نباید فکر کند همه‌چیزدان است

نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: بنده در عین حال که به مدیر قوی و کارنامه و برنامه تاکید می‌کنم، اما مدیر قوی نباید فکر کند همه‌چیزدان است و باید اجازه دهد نخبگان هم تصمیم سازی دقیق و شجاعانه بگیرند.

وی ادامه داد: مردم باید شهر و کشور را اداره کنند، نه دولت. دولت باید کار تولی‌گری انجام دهند نه تصدی‌گری. سیستم بروکراسی کشور به شدت ما را اذیت می‌کند و حتی از تحریم‌های خارجی اقتصادی بیشتر است و عملاً این دو مکمل هم هستند و ما را اذیت می‌کنند.

قالیباف تاکید کرد: باید نگاه سیستماتیک به موضوعات داشته باشیم. باید تصمیمات ما پختگی داشته باشد. الان ما برای کالاهای اساسی خود به گونه‌ای رفتار می‌کنیم که دچار مشکل شدیم؛ باید از فرصت‌هایی چون ارتباط با چین استفاده کنیم. تحریم‌های ما از سوی آمریکا است نه نهادهای بین‌المللی، پس باید از ظرفیت بسیاری از شرکت‌های دولتی برای ارتباطات تجاری خود استفاده کنیم.

وی اظهار کرد: معتقدم که ما می‌توانیم با اجماع سازی، همدلی و حضور مردم و با یکدیگر این مسیر را طی کنیم. قانون برنامه هفتم به گونه‌ای نوشته شده که ظرفیت اجرایی شدن دارد و همچنین همه قوانینی را که باید در حوزه اقتصاد اصلاح و تصویب می‌کردیم، این کار را انجام دادیم. در دولت چهاردهم، دستگاه دیپلماسی ما اهمیت زیادی دارد و در رفع تحریم‌ها هم به دنبال انتفاع اقتصادی هستیم.

سردار حاجی‌زاده چند سال قبل گفت که فلانی در موضوع موشکی تحول و پایه اصلی را گذاشت

وی متذکر شد: شما بیانات رهبر معظم انقلاب در ملاقات با مدال‌آوران عرصه علم را مورد توجه قرار دهید که ایشان فرمودند در انتخاب رئیس جمهور دقت شود که آن فرد به ملاک‌های انقلاب نزدیک‌تر باشد، باید فردی باشد که به کار آشنا و سابقه داشته باشد؛ بر این اساس لازم است فردی کار بلد بوده و به ملاک‌های ایران و انقلاب وفادار باشد.

قالیباف تاکید کرد: ادعا ندارم که در هر دو بهترین هستم چون نسبی است، اما بعد از دفاع مقدس همواره در راه مبارزه با رژیم صهیونیستی بودم و روحیه استکبارستیزی دارم. سردار حاجی‌زاده چند سال قبل گفت که فلانی در موضوع موشکی تحول و پایه اصلی را گذاشت.

وی یادآور شد: در دوره‌ای که شهید سلیمانی مسئول جبهه مقاومت بود، با ایشان همراه بوده و در داخل کشور تلاش می‌کردم و مشورت می‌دادم. دشمنان به خوبی می‌دانند که نگاه انقلابی و در صحنه بودن، کار من بوده و به آن افتخار می‌کنم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: در برنامه هفتم اولویت ما در منطقه تقویت جبهه مقاومت است که در این زمینه نگاه ما صرفاً امنیتی نیست و تمام استراتژی‌های بخشی در حوزه توسعه و رشد اقتصادی هم مورد توجه است. جبهه انقلاب، نمونه‌ای از الگوی انقلاب اسلامی است.

باید از ظرفیت‌های منطقه‌ای به خوبی استفاده کنیم

قالیباف با اشاره به ظرفیت‌های هوایی کشور، گفت: ضعف مدیریت و عدم آگاهی باعث شده است که از ظرفیت هوایی و عبور از فضای هوایی کشور استفاده نشود.

وی توضیح داد: بیش از ۶ میلیون هم‌وطن ما به فرودگاه امام (ره) آمده و به کشورهای همسایه می‌روند و بعد از آنجا به کشورهای دیگر سفر می‌کنند، در نتیجه از درآمدهای آن استفاده نشده است. مستضعف کسی است که نتواند ظرفیت‌های بالقوه را بالفعل کند و مسئولی که این کار را انجام نداده، عملاً ظلم کرده است.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: باید از ظرفیت‌های منطقه‌ای به خوبی استفاده کنیم. جمهوری اسلامی ایران، قدرت منطقه است و ما باید حتماً از ظرفیت‌های پیمان‌های مهمی مانند بریکس و شانگهای استفاده کنیم.

به سمت غرب آسیا رفته‌ایم و توجه خوبی به سمت شرق آسیا نشده است

قالیباف در پاسخ به سوالی درباره راهکارهای رفع تضادهای منطقه‌ای، گفت: بهترین کار این است که باید به دنبال دوست مشترک، دشمن مشترک و منافع مشترک باشیم.

وی بیان کرد: عمدتاً به سمت غرب آسیا رفته‌ایم و توجه خوبی به سمت شرق آسیا نشده است، در حالی که این منطقه ظرفیت‌های خوبی دارد. زمانی که غده سرطانی یعنی رژیم صهیونیستی در آنجا قرار دارد و به دنبال ناامنی و باز کردن پای آمریکا و انگلیس به منطقه است، رویکرد ما در این منطقه سیاسی و امنیتی می‌شود.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: البته زمانی که از حوزه ژئوپلیتیکی به سمت شرق نگاه می‌شود، رفتار ما متشکل از یک فرهنگ ایرانی، اسلامی، تمدنی و زبان فارسی است.

قالیباف درباره وضعیت بندر چابهار، گفت: کریدور آی‌مک از هند به سمت امارات، عربستان، اردن، حیفا و یونان می‌رود. اگر این مسیر ریلی و دریایی فراهم شود به معنای دور زدن ایران است و نباید اجازه دهیم ایران دور بخورد.

وی تاکید کرد: فرصت‌های جنوب خلیج فارس بسیار مهم است و باید طوری رفتار کرد که امنیت و اقتصاد محور مشترک همه باشد، به طوری که باید دوست مشترک داشته باشیم و نشان دهیم دشمن مشترک کیست؛ البته در این مورد دستگاه دیپلماسی ضعیف بوده یا آگاهی و توان نداشته است.

برخی از مشکلات هیچ ربطی به تحریم آمریکا ندارد

وی ادامه داد: ده‌ها هزار شرکت داریم که هیچ گونه تجارتی با آمریکا نداشته و می‌توانند مبادلات غیردلاری با ما داشته باشند که باید این موضوع را مدنظر قرار دهیم.

نامزد اتخابات ریاست جمهوری گفت: ۵ میلیارد دلار اعتبار ارزی با روسیه داریم و آنها آماده بودند که پول ما را بدهند، اما به دلیل نظر مخالف دو وزارتخانه و اختلاف بین دو معاونت در دو وزارتخانه، این موضوع معطل مانده است و این نشان می‌دهد برخی از مشکلات هیچ ربطی به تحریم آمریکا ندارد و باید ما این موارد را مرتفع کنیم‌.

گفتنی است، فواد ایزدی، محمدکاظم سجادپور و ابراهیم متقی به عنوان کارشناسان برنامه و کاظم غریب‌آبادی و علی فکری به عنوان مشاوران محمدباقر قالیباف در این نشست حضور دارند.

در حال تکمیل…

نظر شما