شناسهٔ خبر: 67214569 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

اقدامات وزارت راه و شهرسازی در حوزه فرودگاهی طی دولت سیزدهم:

بهره‌برداري از فرودگاه سقز پس از 27 سال تا افتتاح نخستين فرودگاه اختصاصي کشور در يزد

صاحب‌خبر -
بهره‌برداري از فرودگاه سقز پس از 27 سال تا افتتاح نخستين فرودگاه اختصاصي کشور در يزد
خبرگزاری آریا - عملکرد دولت سیزدهم در حوزه های زیربنایی، تجهیز و بهسازی فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی تشریح شد.

به گزارش خبرگزاری آریا ، شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران به عنوان شرکت تابعه این وزارت راه و شهرسازی متولی و مجری سیاست های ابلاغی از سوی این وزارتخانه در حوزه فرودگاهی است و در دولت سیزدهم طرح ها و پروژه های بسیار زیادی در این حوزه اجرا و بهره برداری شده است.
در این گزارش تعدادی از طرح‌ها و پروژه‌های مهم این حوزه در مدت هزار روز خدمت دولت سیزدهم تشریح شده است:
ابتدا با مروری بر عملکرد فرودگاه‌ها در حوزه نشست و برخاست و اعزام و پذیرش در سال 1402 می‌پردازیم که با اعزام و پذیرش بیش از 33.5 میلیون مسافر و 229 هزار نشست و برخاست در فرودگاه‌های کشور، سال گذشته در مجموع 33 میلیون و 516 هزار و 798 مسافر از فرودگاه کشور اعزام و پذیرش و افزون بر 228هزار و 715 نشست و برخاست در فرودگاه‌های تحت مالکیت شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران انجام شد.
در ادامه به اقدامات و پروژه‌های بهره برداری شده در سال جاری می‌پردازیم.
بهره‌برداری از دستگاه کمک‌ناوبری ILS فرودگاه ساری؛ 26 اردیبهشت 1403 در جریان سفر رییس جمهوری و اعضای هیات دولت به استان مازندران- با بهره برداری از این دستگاه، دید لازم جهت فرود، به 1200 متر کاهش پیدا کرد. تمامی مراحل نصب و بهره برداری این دستگاه توسط مهندسان شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران و فرودگاه شهدای ساری انجام شده است.
اخذ کسب گواهینامه فرودگاهی توسط فرودگاه شیراز؛ اردیبهشت 1403- به عنوان نخستین فرودگاه دارای نظام‌نامه جامع فرودگاهی منطبق با پارت ADR و مقررات اجرایی آن- بیش از سه هزار و 700 نفر ساعت برای اخذ این گواهینامه به‌صورت تخصصی و جهادی تشکیل جلسه دادند. در سه سال اخیر فرودگاه‌های زاهدان و بندرعباس دارای گواهینامه فرودگاهی شدند و فرودگاه‌های کرمان، یزد و تبریز هم در اسرع وقت از این مهم برخوردار خواهند شد. فرایند اخذ گواهینامه، فرایندی بسیار طولانی است اما فرایند اخذ گواهینامه فرودگاهی فرودگاه بین المللی شیراز در کوتاه‌ترین زمان ممکن با دقت بالا انجام شد.
افتتاح مرکز AFTN و دیتاسنتر فرودگاه اصفهان؛ 4 اردیبهشت 1403 با هدف بهسازی، استانداردسازی و تجهیز شده اند. دیتاسنتر (Data Center) یا مرکز داده به مکانی گفته می‌شود که گروه عظیمی از سرورهای کامپیوتری و تجهیزات شبکه با استفاده از امکانات زیرساختی و ارتباطی برای رایانش و میزبانی مجموعه بزرگی از داده‌ها، گرد هم آمده باشند. به بیان دیگر، دیتاسنتر محل استقرار تعداد زیادی از سرورهای کامپیوتری است که در کنار یکدیگر و بدون وقفه، امور مربوط به رایانش، ذخیره‌سازی و انتقال داده‌ها را انجام می‌دهند.
عملکرد شرکت فرودگاه‌‍‌ها در عملیات حج تمتع 1403
اعزام بیش از 87 هزار زائر در عملیات حج تمتع از 21 فرودگاه کشور، در عملیات حج تمتع 87 هزار و 550 زائر خانه خدا از ایران راهی کشور عربستان شدند و این عملیات در حالی انجام شد که 58 هزار و 621 زائر از طریق فرودگاه‌های تحت مالکیت شرکت فرودگاه‌ها اعزام شدند.
آغاز به کار دومین مرکز آموزش خلبانی فوق سبک در فرودگاه تبریز؛ این مرکز با هدف توسعه فرهنگ "هوانوردی عمومی" و آموزش خلبانی و همچنین انجام پروازهای تفریحی – گردشگری با دو فروند هواپیما کار خود را آغاز کرد.
راه‌اندازی سامانه استریپ پروازی دیجیتال (EFSS) فرودگاه بوشهر؛ این سامانه با هدف حذف استریپ کاغذی پر هزینه و هوشمندسازی عملیات استریپ با بهره گیری از اطلاعات هوانوردی موجود 26 اسفند 1402- در شبکه گسترده ارتباطی AFTN و زیرساخت شرکت- سامانه EFSS باعث افزایش کارایی کنترلر ترافیک هوایی در ثبت اطلاعات دقیق و بروز پروازها می‌شود.
افتتاح 4 پروژه فرودگاهی مشهد؛ 25 اسفند 1402 هم‌زمان با سفر وزیر راه و شهرسازی به خراسان رضوی «توسعه توسعه ترمینال داخلی فرودگاه مشهد» شامل 20 هزار مترمربع به فضای ترمینال داخلی فرودگاه مشهد و رسیدن فضای آن به 57 هزار مترمربع، همچنین «توسعه اپرون فرودگاه مشهد» با مساحت 80 هزار مترمربع، سبب افزوده‌شدن 15 پوزیشن جدید جهت پارک هواپیما «3سه پل ارتباطی انتقال مسافران» در جهت افزایش کیفیت خدمات‌رسانی به مسافران و زائران امام رضا (ع) با اعتباری بالغ بر 630 میلیارد ریال و «سامانه جدید کمک ناوبری ILS» با هدف کاهش تاخیر و فرود ایمن پروازها در شرایط مه، گرد و غبار و هنگام بارندگی به بهره برداری رسیدند.
بهره‌برداری از ترمینال بهسازی شده فرودگاه اهواز؛ در تاریخ 20 اسفند 1402 با هدف افزایش مساحتی برابر چهار هزار مترمربع برای خدمت‌رسانی به مسافران پروژه بهسازی ترمینال فرودگاه اهواز به بهره برداری رسید.
افتتاح 8 پروژه در فرودگاه مهرآباد با حضور بذرپاش
افتتاح 8 پروژه در فرودگاه مهرآباد به ارزش 1500 میلیارد ریال؛ در تاریخ 17 بهمن 1402 سیمولاتور سه بعدی برج مراقبت پرواز، مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره صنعت هوانوردی با مجوز رسمی از سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور، سیستم اعلان و اطفای حریق پارکینگ‌های طبقاتی و ترمینال 1 و 2، بهره‌برداری از سه فاز نخست بهسازی سقف عمومی ترمینال چهار، بهسازی ایستگاه برج دیده‌بانی و سامانه ارتباطی اداره ایمنی و آتش‌نشانی، ساماندهی غرف تجاری و دفاتر فروش شرکت‌های هواپیمایی مستقر در فرودگاه، ایمن سازی و بهسازی دیتاسنتر و مرکز مخابرات فرودگاه با حضور وزیر راه و شهرسازی افتتاح و به بهره برداری رسید.
همچنین افتتاح پروژه سامانه نرم‌افزاری ASUR و سامانه EFSS فرودگاه‌های کشور؛ همزمان با افتتاح 8 هشت پروژه در فرودگاه مهرآباد انجام شد.
استقرار سامانه مدیریت خدمات فناوری اطلاعات (ITSM) در فرودگاه مهرآباد؛ 2 دی 1402 با هدف مدیریت خدمات فناوری اطلاعات. این نرم افزار در فرآیند برنامه ریزی، طراحی، پیاده‌سازی، اجرا و توسعه، به سازمان کمک می‌کند تا علاوه بر بهبود خدمات فناوری اطلاعات، به مهم‌ترین اهداف کسب و کار خود نیز دست پیدا کنند.
پایان عملیات نصب دکل‌های جدید سایت RCAG گیلوان زنجان؛ برای پوشش بهتر ارتباطات رادیویی مرکز کنترل فضای کشور با پروازها در منطقه زنجان و استان‌های همجوار دکل‌های جدید سایت RCAG گیلوان زنجان نصب شدند.
بهره‌برداری از فرودگاه شهدای سقز پس از 27 سال انتظار؛ 12 آبان در اولین بخش از برنامه‌های دومین روز از سفر دولت مردمی به استان کردستان و در جریان سفر پیشین رئیس دولت سیزدهم به کردستان 200 میلیارد تومان به تکمیل این طرح اختصاص یافت و این فرودگاه با اهتمام دولت مردمی و توسط مهندسان ایرانی در 180 هکتار گستره و 2 هزار و 500 متر مربع مساحت پایانه تکمیل و به مرحله بهره‌برداری رسید. باند فرودگاه شهدای سقز 2 هزار و 631 متر طول دارد و 450 متر تاکسی وی، دو هزار و 500 متر گستره پارکینگ، یک هزار و 300 متر روشنایی معابر، برج مراقبت، دستگاه‌های کمک بازرسی و ساختمان پلیس از دیگر ویژگی‌های این فرودگاه است. فرودگاه سقز نقش مهمی در پازل توسعه استان کردستان و ارتقای شاخص بهره‌مندی آن در بخش‌های مختلف دارد. وجود منطقه ویژه اقتصادی بانه و منطقه آزاد تجاری بانه-مریوان، رسمی شدن مرز سیران‌بند، نزدیکی این فرودگاه به مرزهای بین ایران و عراق در شهرستان‌های بانه و احداث منطقه ویژه اقتصادی بانه از جمله دلایل اهمیت این طرح بزرگ عمرانی در استان کردستان است.
بهره‌برداری از سامانه راداری فرودگاه اصفهان؛ 22 مهر این پروژه براساس قرارداد سال 1401 فی مابین شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران و یک شرکت دانش بنیان، بصورت کاملا بومی اجرایی شد.
تجهیز فرودگاه اردبیل به خودروی یخ‌زدای (De-Icing) بومی؛ 9 مهرماه این خودرو، مجهز به سیستم یخ زدایی و با تلاش متخصصان داخلی و طراحی کاملا بومی در شرکت دانش بنیان لجور اراک و به سفارش شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران ساخته شده است.
بهره برداری از ترمینال جدید فرودگاه ایلام؛ برای ارایه خدمات به مسافران پروازهای ورودی اربعین و بهره‌برداری از سیستم روشنایی باند فرودگاه خوی با حضور وزیر راه و شهرسازی نیز از دیگر اقدامات انجام شده در دولت سیزدهم محسوب می‌شود.
افتتاح فرودگاه شهدای گناباد، در 4 خرداد 1402 با فرود نخستین پرواز حامل رئیس مجلس شورای اسلامی و وزیر راه و شهرسازی در باند این فرودگاه به طور رسمی این فرودگاه با هزینه‌ای بالغ بر 6 هزار و 700 میلیارد ریال و با مساحتی در حدود 380 هکتار ساخته شده که 2700 متر باند و دارای عرض 60 متری است و تا فرودگاه مشهد 270 کیلومتر، تا فرودگاه سبزوار 300 کیلومتر و تا فرودگاه بیرجند در خراسان جنوبی 218 کیلومتر فاصله دارد.
برقراری نخستین پرواز مسافری از فرودگاه گناباد پس از 30 سال؛ 10 مهر همزمان با میلاد مبارک حضرت رسول اکرم (ص) و امام جعفر صادق (ع)، پرواز هواپیمایی وارش در مسیر تهران- گناباد- تهران با پیگیری‌های متعدد شرکت فرودگاه‌ها و مسئولان استانی و شهری از سازمان هواپیمایی کشوری، پس از 30 سال پروازهای مسافری فرودگاه‌ شهدای گناباد برقرار شد.
افتتاح سامانه ILS فرودگاه شهید سلیمانی اهواز؛ این سامانه 7 اردیبهشت با حضور وزیر راه و شهرسازی افتتاح شد و از مزیت های افتتاح سامانه ILS جدید فرودگاه شهید سلیمانی اهواز می‌توان به کاهش تاخیرات پروازی اشاره کرد. چراکه با این سامانه یک میلیون یورویی هواپیماها تا شعاع 800 متری( در شرایط نامساعد جوی) قادر به پرواز خواهند بود.
آغاز عملیات نوسازی باند اصلی فرودگاه کرمانشاه؛ این پروژه در تاریخ 5 اردیبهشت 1402 آغاز شد و شهریور یا مهر 1403 به پایان می‌رسد.
بهره‌برداری از سامانه ILS فرودگاه بندرعباس؛ 20 اسفند 1401 این سامانه توسط وزیر راه و شهرسازی به بهره‌برداری رسید. با افتتاح رسمی ILS فرودگاه بندرعباس که جایگزین ILS قدیمی شده است، تداوم عملیاتی بودن دستگاه افزایش و به دنبال آن ایمنی پروازها نیز ارتقا یافته است .
بهره‌برداری از سامانه ILS فرودگاه اهواز؛ در تاریخ 1 اسفند 1401 خبر بهره‌برداری از این سامانه در تاریخ مذکور توسط مدیرکل فرودگاه‌های خوزستان منتشر شد.
راه اندازی سیستم روشنایی تقرب پرواز فرودگاه اهواز؛ در تاریخ 24 بهمن1401 سیستم روشنایی تقرب پرواز فرودگاه اهواز یک سیستم کاملا مجهز و پیشرفته جهت افزایش امنیت پرواز در شرایط نامناسب جوی و کاهش میدان دید است.
ارتقای بستر ارتباطی سایت RCAG تقی قنبر فرودگاه بیرجند؛ عملیات حفاری و اجرای فیبرنوری سایت RCAG در ارتفاعات تقی قنبر بیرجند به طول یک کیلومتر انجام و با همکاری متخصصان اداره کل ارتباطات و ناوبری هوایی و کارشناسان الکترونیک هواپیمایی فرودگاه بیرجند تجهیزات مربوط به PDH و مبدل E1 نصب شد .
راه اندازی سامانه استریپ الکترونیکی پرواز (EFSS) در فرودگاه رشت؛ 27 آذر 1401 این سامانه علاوه بر ایجاد و مدیریت استریپ های پروازی به صورت الکترونیکی، قادر است جزئیات کاملی از فرآیند یک پرواز را در مراحل مختلف آن ثبت و نگهداری کند.
عملیاتی شدن سامانه ILS باند 29 چپ فرودگاه مهرآباد؛ 24 آبان 1401 سامانه ILS باند 29 چپ فرودگاه مهرآباد همزمان با افتتاح رسمی پروژه بهسازی این باند، عملیاتی شد. سامانه ILS باند 29 چپ فرودگاه مهرآباد پیش از این به مدت بیش از یکسال غیرفعال بود.
بهره‌برداری از باند 29 چپ فرودگاه مهرآباد؛ 23 آبان 1401 این پروژه ملی در تاریخ مذکور توسط مرحوم قاسمی وزیر راه و شهرسازی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی به بهره‌برداری رسید.
نصب و راه اندازی چراغ‌های SFLS باند 30 راست فرودگاه تبریز؛ در تاریخ 9 مهر 1401 تغییرات نرم افزاری لازم جهت کنترل از راه دور چراغهای SFLS توسط برج مراقبت پرواز انجام شده است .
بهره‌برداری از طرح های عمرانی فرودگاه ساری؛ در تاریخ 4 شهریور 1401 ؛ این طرح‌ها شامل خرید و تملک اراضی و مستحدثات پیرامون فرودگاه شهدای ساری، خرید ماشین آلات و تجهیزات ایمنی و آتش نشانی و فنی برای ارتقای شاخص‌های ایمنی، اجرای دیوار حفاظتی پیرامون فرودگاه برای تقویت شاخص‌های امنیتی و حفظ سطح ایمنی به طول هشت هزار متر، توسعه اپرون برای افزایش تعداد محل پارک هواپیما و ایمنی، اجرای بلوار جدید دسترسی به فرودگاه شامل 600 متر بلوار چهاربانده، اجرای پیاده رو به طول 800 متر، فضای سبز، جمع آوری شبکه برق فشار متوسط و ضعیف، اجرای طرح روشنایی، اجرای کانال هدایت آبهای سطحی و سیستم مکانیزه آبیاری فضای سبز بود که توسط وزیر ارتباطات و فناوری به بهره برداری رسید .
افتتاح پروژه روشنایی باند فرودگاه پارس آباد؛ در تاریخ 3 شهریور 1401 این پروژه توسط استاندار اردبیل با هدف برقراری پروازهای شبانه به بهره‌برداری رسید. همچنین در تاریخ 2 شهریور 1401 بهره برداری از ترمینال بار هوایی (کارگو ترمینال) فرودگاه لارستان با توجه به اهمیت سرعت و جابجایی برخی کالاها و حجم تبادلات بازرگانی در حوزه صادرات، وجود ترمینال کارگو در لارستان از اهمیت فوق العاده ویژه ای برخوردار بوده و از این پس تمامی محموله های باری غیر همراه مسافر از این ترمینال انجام خواهد شد .
راه اندازی سامانه سوئیچینگ و کنسول‌های برج مراقبت پرواز فرودگاه؛ 31 خرداد 1401-با بهره برداری از سامانه جدید سوئیچینگ برج مراقبت پرواز فرودگاه شهدای همدان، این فرودگاه به عنوان دومین فرودگاه کشور مجهز به سیستم سوئیچینگ جدید با استانداردهای روز شد.
افتتاح پروژه های ارتباطی و ناوبری در فرودگاه زنجان و سایت گیلوان؛ 3 خرداد 1401 پروژه‌های این سایت شامل راه اندازی سه بستر ارتباطی برای خطوط RCAG) ، (MPLS برای (E1 و RADAR DATA) و (MPLS برای RCMS RADAR) و بهره برداری از دو پروژه پلکان دسترسی به پد استال رادار و دیوار حفاظتی سایت رادار و همچنین بهسازی سیستم آبرسانی سایت رادار می شود .
راه اندازی سیستم چراغ های SFLS سطوح پروازی در فرودگاه شیراز؛ 27 اردیبهشت 1401 د ر اجرای این پروژه اقداماتی از قبیل حفاری و کابل کشی به طول 2500 متر، نصب تابلوهای برق و هندهولهای مربوطه و همچنین جانمایی و نصب 30 چراغ SFLS صورت پذیرفته است .
بهره برداری از نخستین فرودگاه اختصاصی کشور در یزد؛ 25 بهمن 1400 فاز اول فرودگاه و صنایع هواپیماسازی امام رضا(ع) در شهرستان مهریز استان یزد با هدف آموزش و انجام پروازهای سبک و تولید هواپیماهای این بخش از صنعت هوانوردی مورد بهره برداری قرار گرفت .
افتتاح خط پروازی تاکسی هوایی مازندران؛ 23 بهمن 1400 خط پروازی تاکسی هوایی مازندران با حضور رییس سازمان هواپیمایی کشوری و استاندار مازندران در فرودگاه شهدای ساری آغاز به کار کرد .
و در پایان بهره برداری از توسعه و بهسازی اپرون و احدث تاکسی وی ارتباطی در فرودگاه بندرعباس؛ با انجام این پروژه ظرفیت پارک هواپیما به 10 موقعیت پارک استاندارد افزایش یافت که این امر نقش بسزایی در ارتقاء ضریب ایمنی و تسهیل در تردد پروازها در فرودگاه بین المللی بندرعباس دارد.

نظر شما