شناسهٔ خبر: 67214377 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

افزایش ۴۲ میلیارد دلاری تجارت غیرنفتی ایران

اقتصادنیوز: رئیس کل گمرک ایران گفت: تجارت بدون نفت ایران از ۷۴ میلیارد دلار در سال ۱۳۹۹ به ۱۱۶ میلیارد دلار در سال ۱۴۰۲ رسید.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، محمد رضوانی‌فر - معاون وزیر اقتصاد - اظهار کرد: تجارت بدون نفت از نظر وزنی از ۱۴۷ میلیون تن در سال ۱۳۹۹ به ۱۶۷ میلیون تن رسید، که ۲۰ درصد افزایش را نشان می‌دهد. علاوه براین، ارزش صادرات غیرنفتی در سال ۱۳۹۹ به میزان ۳۵ میلیارد دلار بودکه در سال ۱۴۰۲ با ۴۰ درصد افزایش نسبت به سال ۱۳۹۹ به رقم ۴۹ میلیارد دلار رسید.
به گفته وی ارزش واردات در سال گذشته به ۶۶ میلیارد دلار رسید که از این میزان ۲ میلیارد دلار به واردات شمش طلا و ۲.۶ میلیارد دلار به کامیون و کشنده‌ها اختصاص داشته است. 

افزایش ۱۰ درصدی تجارت ایران با همسایگان در سال ۱۴۰۲

رئیس کل گمرک ایران در خصوص تجارت کشور با ۱۵ کشور همسایه در سال گذشته اظهار کرد: در سال ۱۴۰۲ حجم تجارت خارجی ایران با کشورهای همسایه با ۱۰ درصد افزایش به بیش از ۶۱ میلیارد دلار رسید.

رضوانی‌فر گفت: در سال ۱۴۰۲ به میزان ۱۷.۸ میلیون تن کالا از مسیر ایران ترانزیت خارجی شد که نسبت به سال ۱۴۰۱ حدود ۵۴ درصد افزایش نشان می‌دهد. همچنین، میزان درآمدهای وصولی‌ گمرک در سال ۱۳۹۹ به میزان ۲۷ هزار میلیارد تومان بوده که این رقم با افزایش ۹ برابری در سال ۱۴۰۲ به ۲۴۷ هزار میلیارد تومان رسیده است.

خبر مرتبط
صعود حجم تجارت غیر نفتی ایران به قله 14 ساله اخیر

اقتصادنیوز: طبق آمار ارائه شده توسط مسئولان ارشد گمرک ایران میزان واردات و حجم تجارت به بالاترین سطح ۱۴ ساله خود رسیده است.

وی در خصوص بسته‌های تسهیل‌گری گمرک که در سال ۱۴۰۲ تعریف شده است، افزود: یکی از تسهیلات گمرک به فعالان اقتصادی که به کاهش هزینه تولید، انبارداری، کاهش زمان ترخیص کالا و مدیریت کردن آن برای رساندن مواد اولیه و ملزومات به خط تولید منجر می‌شود،  استفاده از ظرفیت انبار اختصاصی است که در حال حاضر بیش از ۲۴۸ انبار اختصاصی در ۲۵ استان برای تولیدکنندگان وجود دارد .  

وی با اشاره به اینکه در سال ۱۴۰۲ استقبال خوبی از ظرفیت انبار اختصاصی توسط تولیدکنندگان شده است، افزود: گمرک در سال گذشته تضامین و وثایق مورد نیاز برای انبار اختصاصی را برای شرکت‌های تولیدی بزرگ به نصف کاهش داده است.

رئیس کل گمرک با بیان اینکه هفته گذشته بزرگ‌ترین گمرک اختصاصی در مجتمع فولاد مبارکه اصفهان با سرمایه‌گذاری شرکت مربوطه توسعه یافته است، اظهار کرد: ظرفیت قانونی خیلی خوب و قابل توسعه برای هلدینگ‌ها و بنگاه‌های بزرگ اقتصادی است که از ظرفیت گمرک اختصاصی استفاده کنند که در حال حاضر هشت بنگاه بزرگ اقتصادی در مسیر تاسیس گمرک اختصاصی هستند.

حضور ۳۷۹ شرکت طرح فعالان اقتصادی برگزیده

رضوانی‌فر گفت: یکی دیگر از ظرفیت‌های خوبی که برای فعالان اقتصادی ایجاد شده استفاده از ارائه تسهیلات گمرکی در قالب طرح فعالان اقتصادی برگزیده گمرکی است که در حال حاضر در قالب این طرح به ۵۴۸ شرکت تسهیلات مربوطه ارائه می‌شود.

وی افزود: فعالان اقتصادی که در طرح تراز توسط وزارت اقتصاد انتخاب می‌شوند به طور خودکار به ترکیب فعالان اقتصادی برگزیده گمرکی اضافه و از خدمات و تسهیلات موردنظر که در سبد حمایتی از فعالان اقتصادی برگزیده گمرکی وجود دارد، بهره‌مند می‌شوند.

رئیس کل گمرک اظهار کرد: در طرح فعالان اقتصادی برگزیده گمرکی، تعداد ۳۹۷ شرکت، تولیدی هستند، به عبارتی ۷۳ درصد از فعالان اقتصادی برگزیده گمرکی شامل شرکت‌های تولیدی می‌شوند، همچنین هشت درصد آن به شرکت‌های دانش‌بنیان اختصاص دارد.

رضوانی‌فر با اشاره به دیگر تسهیلات گمرک گفت: یکی دیگر از تسهیل‌گری‌های گمرک در سال ۱۴۰۲ که در گمرک توسعه یافته است، تسهیل و تفویض اختیار ورود موقت ماشین‌آلات معدنی و راهسازی به گمرکات اجرایی بوده است، در این خصوص تضمین مورد نیاز برای ورود موقت این کالاها که در قانون بین نیم تا سه برابر ارزش کالا است، به کف قانونی یعنی نیم درصد کاهش یافت.

وی با اشاره به اینکه از ظرفیت‌های خیلی خوب دیگری که در قانون امور گمرکی وجود دارد به ویژه برای بنگاه‌هایی که از ظرفیت تولیدی خوبی برخوردارند و می‌توانند از آن برای توسعه صادرات استفاده کنند، بهره‌مندی از ظرفیت ماده ۵۱ قانون امور گمرکی واردات برای پردازش است، اظهار کرد: در این شیوه پس از اخذ مجوز، کالا به روش ورود موقت وارد و با استفاده از ظرفیت خالی تولیدی واحد تولیدی کالا نهایی تولید و ارزش افزوده ایجاد و سپس صادر می‌شود. استفاده از این روش بسیاری از محدودیت‌های مربوط به واردات از جمله ثبت سفارش و تخصیص ارز را ندارد و از طرف دیگر صادرات آن هم روان‌تر انجام می‌شود.

به گفته رئیس کل گمرک، ورود موقت کالا برای پردازش از ۳۰۰ میلیون دلار در سال ۱۴۰۰ با افزایش دو برابری به بیش از ۶۰۰ میلیون دلار در سال ۱۴۰۲ رسیده است و حدود ۴۱۶ شرکت تولیدی از این ظرفیت در سال گذشته استفاده کردند.

استفاده از ضمانت نامه بانکی به جای پرداخت نقدی

رضوانی‌فر افزود: استفاده از ظرفیت ارائه ضمانت نامه بانکی به جای پرداخت نقدی حقوق ورودی برای واردات کالا یکی دیگر از تسهیل‌گری‌های گمرک است. به گونه‌ای که در سال گذشته بیش از ۵۵ هزار میلیارد تومان ضمانت‌نامه بانکی در سررسید حداقل سه ماهه، شش ماهه، ۹ ماهه و یک ساله که عمدتا شرکت‌های تولیدی و دانش‌بنیان بود، توسط گمرک پذیرفته شد.

وی تاکید کرد: استفاده از ظرفیت بند ۱ ماده ۳۸ آیین نامه اجرایی مقررات صادرات و واردات یکی دیگر از بسته‌های تسهیل‌گری گمرک بوده که سال گذشته استفاده از ظرفیت قانونی این ماده قانونی احیاء و شیوه‌نامه مربوط مدون شده است و بر این اساس در سال گذشته بیش از ۹۲۱ شرکت تولیدی از این ظرفیت قانونی استفاده کردند.

رئیس کل گمرک در پایان با اشاره به اینکه بسته ویژه‌ حمایتی در سال گذشته برای شرکت‌های دانش‌بنیان تدوین و با کمک معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری تدوین شده است افزود: حدود ۹۷۶۸ شرکت نوآور، نوپا و فناور از این ظرفیت قانونی بهره‌مند شدند که نتیجه‌اش تحقق صادرات ۲.۵ میلیارد دلاری توسط این شرکت‌ها بوده است.

 

نظر شما