شناسهٔ خبر: 67214042 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه فرهیختگان | لینک خبر

گروه‌های سنی سرنوشت‌ساز در انتخابات را بشناسید؛

اهمیت نسل Y و Z در انتخابات ریاست‌جمهوری

برای‌ انتخابات ریاست‌جمهوری 8 تیر 1403، کلیه متولدان 8تیر 1385 و ماقبل آن می‌توانند شناسنامه به دست، پای صندوق حاضر شده و اعلام حضور و رای نمایند.

صاحب‌خبر -
اهمیت نسل Y و Z در انتخابات ریاست‌جمهوری

فرهیختگان:در انتخابات پیش روی ریاست‌جمهوری که به‌خاطر حادثه‌ پرواز اردیبهشت، یک سال زودتر از موعد مقرر برگزار می‌شود، دو نسل Y و Z به شدت تاثیر‌گذار هستند. یعنی متولدان 1360 تا 1385. این 25 سال حیاتی. آنهایی که آینده‌نگری، خلاقیت و کارآفرینی، زیست در دنیای مجازی و خیرخواهی و اخلاق‌گرایی از مشخصه‌های بارزشان است. همان‌هایی که حق رای را تقریبا از کودکی و نوجوانی در خانه و مدرسه لمس کرده‌اند. خود را نه‌فقط اهل و محدود به ایران که شهروندی جهانی می‌پندارند. ‌سلطه‌پذیر نیستند و آزادی‌های شخصی را ارج می‌نهند. دوست‌دار ارتباط و گفت‌وگو و تعاملند. خوب بلدند از دل کوه‌های ناهموار برای خویش راهی ساخته، دست به کارآفرینی و کسب درآمد بزنند. این دو نسل بیشترین تاثیر را در انتخابات پیش رو می‌توانند داشته باشد.

اندکی در باب خاطرات سیاسی این دو نسل با یکدیگر سخن گوییم تا چراغ راهی باشد برای انتخابات پیش رو.
در آخرین انتخابات برگزار شده در کشور که مربوط به انتخابات مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی در اسفند 1402 بود، بالغ بر 61 میلیون نفر واجد شرایط حضور در پای صندوق رای بودند و این آمار طبعا با عددی مشابه، در انتخابات پیش رو نیز صادق است. این 61 میلیون نفر، اکثرا از چهار نسل بچه بزرگ‌ها، Xو Yو Z هستند. یعنی متولدان 1325 تا 1385. (متولدان 1385 تا 1391 که جزء نسل Z به حساب می‌آیند در این انتخابات امکان حضور نخواهند داشت).
نسل هزاره یا Y (1375-1360) در جمهوری اسلامی، تجربه سیاسی‌شان بعد از دوم خرداد و دولت اصلاحات شکل گرفته و به نوعی با خاتمی، چپ را تجربه کرده و با احمدی‌نژاد راست بوده و با روحانی دوران اعتدال را سپری کرده‌اند. تحریم، تلخ‌ترین خاطره این نسل است. نسلی که بسیاری از آنها بچه‌ دوران جنگ بوده و خود را نسل سوخته به شمار می‌آورند و از نظر تعداد بر هر سه نسل دیگر می‌چربند. انتخابات سال 1388 جزء اصلی‌ترین مشارکت‌های سیاسی این نسل و تلخ‌ترین خاطرات‌شان است. 
نسل زومرها یا Z (1391-1376) که امکان مشارکت‌شان در انتخاب روحانی و رئیسی شهید میسر شده و تجربه تلخ کرونا و زیست مجازی، خاطرات پررنگ نسل‌شان است. 

متن کامل گزارش جواد عبدل‌زاده، فعال فرهنگی را در روزنامه فرهیختگان بخوانید.

نظر شما