شناسهٔ خبر: 67213283 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

بازار داغ نظرسنجی انتخابات ریاست‌ جمهوری/ پلیس هشدار داد؛ تحلیل مهم دو چهره سیاسی چه بود؟

اقتصادنیوز: هیجان مردم برای مشاهده نتیجه نظرسنجی‌های انتخاباتی، گاه آنها را به بی‌راهه می‌برد و به آماری استناد می‌کنند که هیچ اعتبار و مرجعی ندارد. در این زمینه نیز رئیس پلیس فراجا به مردم هشدار داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادنیوز، همواره با نزدیک شدن به روز جمعه هشت تیرماه که مصادف با برگزاری چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری است، تنور انتشار نظرسنجی ها در برخی رسانه ها و فضای مجازی داغ تر شده است و در این میان تحلیل های بسیاری هم در گوشه و کنار درباره میزان مشارکت و نتیجه انتخابات مشاهده می شود. به تازگی هم تحلیل 2 چهره سیاسی در خصوص مشارکت مردم در انتخابات ریاست جمهوری مورد توجه قرار گرفت.

اظهارات 2 چهره سیاسی درباره نظرسنجی انتخاباتی

به گزارش اقتصادنیوز، حسام‌الدین آشنا مشاور رسانه ای حسن روحانی در دولت دوازدهم در گفت‌وگویی با جماران در پاسخ به این سوال که آیا امکان تکرار انتخابات ۷۶ وجود دارد، گفته بود: «هیچ انتخاباتی مانند دور قبل نبوده و هیچ دوره‌ای قابل تکرار نیست. انتخابات ۱۴۰۳ ویژگی‌های خاص خود را دارد که نمود اول آن تکثر نسبی داوطلبان و افزایش مشارکت عمومی در همه‌ نظرسنجی‌ها است. پس با دو مولفه تنوع نسبی در میان داوطلبان و مشارکت خواهی بیشتر مردم، می‌توان نتایج متفاوتی را تصور کرد.»

عباس عبدی، روزنامه‌نگار، تحلیلگر و پژوهشگر هم در شبکه ایکس در پیام‌هایی به نتایج نظرسنجی صورت گرفته از سوی موسسه پرسش پرداخت که به نرخ مشارکت مردم تهران در انتخابات اشاره داشت.

عبدی در این پیام‌ها تصریح کرده بود که «موتور تهران هنوز داغ نشده است و هفته پیش‌رو گرم‌تر خواهد شد.»

به گزارش اقتصادنیوز، در گفت‌وگوی امروز عبدی با دنیای اقتصاد، وی درباره این داده های نظرسنجی گفته بود:«داده‌های این نظرسنجی نشان می‌دهد میزان نارضایتی از وضع موجود بسیار بالاست و یخ انتخابات بدون تردید هنوز آب نشده است؛ به خصوص در تهران. چون آمار اعلام شده در این نظرسنجی مربوط به تهران است و تهران هم اصلی‌ترین شهر کشور و اثرگذارترین شهر در سیاست کشور به شمار می‌رود. بنابراین باید تجدید نظری صورت بگیرد تا میزان مشارکت مردم در انتخابات افزایش پیدا کند.»

عبدی در این باره که آیا شاهد موج مشارکت در انتخابات خواهیم بود؟ تأکید کرده بود: «موج مشارکت در انتخابات به صورت خفته به وجود آمده است. با بسیاری از کسانی که صحبت می‌کنیم و همین نظرسنجی‌هایی که صورت گرفته نشان می‌دهد اگر آنهایی که مردد هستند به رأی‌دهندگان اضافه شوند، جمعیت قابل توجهی نسبت به گذشته در انتخابات مشارکت خواهند کرد. خصوصا اگر بتوان در تهران مرددین را به انتخابات دعوت کرد، موفقیت خوبی خواهد بود. بنابراین به نظر می‌رسد تردید، ابهام و تأمل برای مشارکت در انتخابات به وجود آمده است و از همین‌رو امیدواریم مرددها برای مشارکت در انتخابات قانع شوند.»

بازار داغ نظرسنجی‌های کاذب

به گزارش اقتصادنیوز، در این میان برخی کانال های مجازی اقدام به انتشار نظرسنجی هایی می کنند که از اساس هیچ اعتباری ندارد و به نظر می رسد فقط قصد دارند کاندیدای مدنظر خودشان را در لیست پرطرفدارها نشان دهند. 

نتیجه آخرین نظرسنجی معتبر چه بود؟

تنها مرکز و مرجع رسمی برای تکیه به آمارهای معتبر نظرسنجی، مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا)  وابسته به جهاد دانشگاهی است. این مرکز، نظرسنجی‌های ملی متعددی درباره انتخابات اجرا می‌کند و اجرای آن با محوریت نگرش مردم به انتخابات و تحلیل رفتار رأی‌دهی در ۳۱ استان کشور است.

به تازگی برخی نظرسنجی‌های غیرواقعی را نیز به این مرکز نسبت داده بودند. به گزارش اقتصادنیوز، ایسپا روز گذشته در این باره یک اطلاعیه صادر کرد و نوشت: «گمانه‌زنی افراد، جریان‌های سیاسی و رسانه‌ها و انتساب آنها به ایسپا بی‌اخلاقی بوده و طبیعتا مورد تایید نیست. ایسپا در ۲۳ سال گذشته و در دوره‌های مدیریتی مختلف تلاش کرده است صرفا با کار علمی و پرهیز از هر گونه سیاسی کاری با صرف هزینه‌های مادی و انسانی داده های قابل اتکا تولید کرده و پیش از برگزاری انتخابات در رسانه‌های خود منتشر کند. این رویه در انتخابات پیش رو نیز ادامه دارد.»

آخرین نظرسنجی ایسپا که هفته گذشته 21 خردادماه منتشر شد، مربوط به قبل از اعلام نتیجه تأیید صلاحیت های 6 کاندیدای چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری بود.

در این زمینه، ابراهیم شیرعلی، رئیس ایسپا هفته گذشته در گفت‌وگویی با ایسنا درباره این نظرسنجی گفته بود: «یکی از سوال‌های محوری در طرح‌های نظرسنجی پیرامون موضوع انتخابات، نرخ مشارکت مردم است. نتایج موج دوم نظرسنجی ایسپا نشان داد، ۴۴.۴ درصد از شهروندان گفته‌اند قطعا در انتخابات ریاست جمهوری مشارکت خواهند کرد و ۷.۳ درصد اشاره داشتند به احتمال زیاد در این انتخابات شرکت می‌کنند. همچنین ۲۸.۷ درصد از مردم بیان داشتند به هیچ وجه در این انتخابات شرکت نخواهند داشت و نزدیک به ۱۵ درصد نیز هنوز درخصوص شرکت یا عدم شرکت در انتخابات تصمیم نگرفته و مردد هستند.»

هشدار پلیس درباره نظرسنجی‌های کاذب

همچنین، سردار وحید مجید رئیس پلیس فتا فراجا در یک برنامه رادیویی درباره نظرسنجی های کاذب گفته بود: «بازنشر و انتشار یکسری نظرسنجی‌ها یا نظرسازی کاذب که از مجاری غیررسمی انعکاس پیدا می‌کند و مبدا آن مشخص نیست، در خصوص انتخابات، نامزدهای انتخاباتی یا انتشار مطالب علیه نامزدهای انتخاباتی تخریب، تهمت، توهین، افترا و بیان مطالب غیرواقع و یا غیراخلاقی‌هایی که در خصوص حریم شخصی نامزدها می‌تواند اتفاق بیافتد جرم است.»

نظر شما