شناسهٔ خبر: 67212768 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

عربستان به دنبال سرمایه‌گذاری در معادن لیتیوم شیلی است

صاحب‌خبر -

شفقنا-دولت شیلی اعلام کرده «بندر الخریف» وزیر صنعت و منابع معدنی عربستان در ماه ژوئیه به این کشور سفر خواهد کرد و قصد دارد با وزیر معادن «آرورا ویلیامز» در سانتیاگو برای بحث درباره سرمایه‌گذاری در لیتیوم مورد استفاده در ساخت باتری خودروهای برقی دیدار کند؛ اقدامی که نشان از سیاست ریاض در روی آوردن به انرژی‌های تجدیدپذیر دارد.

به گزارش شفقنا به نقل از العربی الجدید، دولت شیلی افزود: وزیر عربستانی در ماه ژوئیه به این کشور سفر خواهد کرد و قبلاً درخواست دیدار با وزیر را داده اما هنوز تاریخی تعیین نشده است.

یک منبع دولتی روز پنجشنبه به رویترز درباره این سفر اطلاع داده و گفته بود که وزیر عربستانی با همتای خود درباره سرمایه‌گذاری‌های بالقوه در لیتیوم گفتگو خواهد کرد.

بندر الخریف در مارس گذشته به رویترز گفته بود ریاض علاقه‌مند به دستیابی به معدن لیتیوم در خارج است، زیرا قصد دارد در بخش خودروهای برقی سرمایه گذاری کند، شیلی دومین تولیدکننده بزرگ لیتیوم در جهان است، لیتیوم  یکفلز کلیدی مورد استفاده در باتری خودروهای برقی است.

شرکت‌های چینی در حال حاضر حدود 70 درصد از تولید لیتیوم را در کشورهایی که به عنوان مثلث لیتیوم در جهان (آرژانتین، بولیوی و شیلی ) شناخته می‌شوند، تحت کنترل دارد، سه کشور استرالیا، شیلی و چین 88 درصد از تولید لیتیوم را در سال 2023 به خود اختصاص دادند.

وزارت معدن شیلی در ماه آوریل تایید کرد که سفارت عربستان در سانتیاگو برای میزبانی هیئتی در سال جاری برای بحث در مورد سرمایه‌گذاری‌های بالقوه در لیتیوم با آن تماس گرفته است. خالد بن ابراهیم السلوم، سفیر عربستان در شیلی هفته گذشته در پستی در شبکه‌های اجتماعی گفت که با وزیر معدن در شیلی برای گفتگو در مورد موضوعات مورد علاقه مشترک دیدار کرده است.

کانسنگ لیتیوم از سبک‌ترین و گران‌ترین فلزات کمیاب در جهان به شمار می‌رود، و یکی از کانسنگ‌های فوق راهبردی در دنیا است و با توجه به چگالی پایینی که دارد در باتری های گوشی همراه، صنعت هواپیمایی، صنایع و فناوری‌های نوین  استفاده می شود و به عنوان یکی از نیازهای تکنولوژی روز بشمار می رود.

لیتیوم یک فلز قلیایی نقره‌ای-سفید و نرم با عدد اتمی سه است. این عنصر در شرایط استاندارد دما و فشار سبک‌ترین فلز و کم چگالی‌ترین عنصر جامد است. به دلیل واکنش‌پذیری بالای لیتیوم، هرگز نمی‌توان آن را به صورت عنصر آزاد در طبیعت پیدا کرد و همواره در بخشی از یک ترکیب شیمیایی که بیشتر یونی است، پیدا می‌شود.

از آن‌جایی که لیتیوم در آب حل می‌شود، به صورت یون در آب اقیانوس‌ها و به صورت نمک در آب‌ها و [خاک]رس هم دیده می‌شود. لیتیوم و ترکیب‌های آن کاربردهای فراوانی دارند از آن جمله در شیشه و سرامیک پایدار در برابر گرما، آلیاژهای با مقاومت بالا نسبت به وزن که در فضاپیماها کاربرد دارد، باتری‌های لیتیوم خودروهای برقی و در مصارف پزشکی به عنوان دارو است.

متن این خبر در العربی الجدید

نظر شما