شناسهٔ خبر: 67212566 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: میراث آریا | لینک خبر

«داستان دستان» در هنرهای زیبا روایت می‌شود

هنگامه یعقوبی

نمایشگاه داستان دستان تلاش هنرمندان برای معرفی این رویکرد خلاقانه و نوآوری در زمینه هنر کهن انگشتری و مهرسازی ایران است که هدف آن معرفی و نمایش بخشی از گنجینه مهرها و انگشترهای دوره قاجار و صفوی از مجموعه ارزشمند و مجموعه پژوهشی هنرخانه رحیمی بوده که در این موزه به نمایش درآمده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش میراث آریا، نمایشگاه "داستان دستان" عصر روز جمعه، ۲۵ خردادماه ۱۴۰۳، مقارن با هفته و روز جهانی صنایع دستی، در محل موزه هنرهای زیبا با حضور هادی میرزایی، مدیرکل موزه های وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و فتح‌الله نیازی، مدیر موزه هنرهای زیبا و در حضور جمعی از هنرمندان صنعت انگشتر و مهرسازی ایرانی افتتاح شد.

نمایشگاه داستان دستان تلاش هنرمندان برای معرفی این رویکرد خلاقانه و نوآوری در زمینه هنر کهن انگشتری و مهرسازی ایران است که هدف آن معرفی و نمایش بخشی از گنجینه مهرها و انگشترهای دوره قاجار و صفویه از مجموعه ارزشمند و کلکسیون پژوهشی هنرخانه رحیمی بوده که در این موزه به نمایش درآمده است.

فتح‌الله نیازی، مدیر موزه هنرهای زیبا در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه گفت: در دوره مصر باستان استفاده از سنگ‌های قیمتی مثل لاجورد، آمیتیس، فیروزه و غیره برای ساخت انگشتر استفاده می‌شد، پس از آن از هزاره‌های قبل میلاد مثل دوران هخامنشیان، این هنر همچنین در دوره ساسانیان به شکل مهرها و کتیبه‌هایی که استفاده‌های دیوانی و سلاطینی داشتند رواج داشت، در دوره صفوی هم به هنگام شکل‌گیری مذهب شیعه این انگشترهای مهری یک ماهیت و معنای دیگری پیدا کردند. این معنی و ماهیت که ریشه در مذهب اعتقاد و در حقیقت جامعه شناسی آن قوم و منطقه داشت را در  انگشترهای مهری می‌توان دید. متاسفانه بسیاری از این انگشترهای مهری در طول تاریخ از بین رفته‌اند، که دلیل آن جلوگیری از سواستفاده از صاحب اثر و خانواده صاحب اثر بود، و این مهرها اغلب یا خرد می‌شدند یا از بین می‌رفتند، این آثار بسیار کمیاب و نایاب هستند.

او ادامه داد: آلیاژهای مختلف ساخته شده را در کنار دست ساخته‌های هنرخانه رحیمی که ادامه دهنده این راه زیباست، می بینید که توانسته بخشی از آثار نفیس را در این گالری به نمایش بگذارد یک نوع "انتقال این هنر است. زیرا انسان‌ها با هنر زنده هستند و فرهنگ ها زبان گفت و گوی انسانها هستند.

رحیمی، مدیر هنرخانه رحیمی پس از توضیحات و معرفی اجمالی هنرخانه درباره روند آغاز کار مجموعه گفت: "هرچه داریم از دستان است"، هنرخانه رحیمی و تیم ما حدود ۲۰ سال است که در تلاشند تا هنر دستان هنرمندان را به نمایش بگذارند. ما در تلاش بودیم طی سالهای مختلف پژوهش‌هایی در دوره‌های صفویه و قاجار و فلزات و آلیاژهای مختلف مورد استفاده انجام دادیم تا در نهایت موفق به ابداع آلیاژ جدیدی از ترکیب نقره، پالادیوم به اسم سیلوادیوم شدیم که اکسایش و جلاپذیری نقره را در این آلیاژ بالا بردیم.

نمایشگاه داستان دستان، همه روزه تا ۵ تیرماه ۱۴۰۳، از ساعت ۹ صبح الی ۱۷ پذیرای علاقه مندان و هنرمندان صنعت مهرسازی و انگشترسازی در محل موزه هنرهای زیباست.

انتهای پیام/

نظر شما