شناسهٔ خبر: 67212454 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: جهان نیوز | لینک خبر

چراغ‌های خطی چه مزیت هایی برای نورپردازی دارند ؟

صاحب‌خبر - با چراغ‌ های خطی در طراحی نور و دکور، تفاوت در دید محیط و تغییر استانداردهای روشنایی را به خوبی درک خواهیم کرد. این نوع نورپردازی در مکان‌ هایی مانند ادارات، شرکت‌ها و موسسات آموزشی بهترین گزینه هستند تا روشنایی محیط به خوبی تامین گردد. وجود چراغ‌های خطی در یک فضا به دیدن جزئیات کمک بسیار خواهد کرد. در ابتدا سقف ها، حتی کف راهروها، دیوار آشپزخانه‌ ها و حتی دور آینه‌‌های روشویی نقاط بارزی از حضور مثبت چراغ‌های خطی محسوب می‌شوند.

نورپردازی و انتخاب درست ابزار روشنایی در ساختمان‌ ها از اهمیت زیادی برخوردار است و اینکه چه نوع چراغی برای محیط‌های مختلف انتخاب شود نیز حائز اهمیت خواهد بود. از این رو، باید انواع چراغ‌ های موجود در بازار را بشناسید. یکی از مناسب‌ ترین چراغ‌ ها که منبع نور ایده‌آلی محسوب می‌شود، انواع لاین نوری و چراغ های خطی هستند. در این مقاله ما به شما مزایای کاربرد چراغ خطی و انواع آن را خواهیم گفت.

images_1718450874_666d7aba73673.jpg

تعریف اولیه چراغ خطی

قبل از رسیدن به جزئیات در مورد انواع چراغ خطی، ابتدا با آن آشنا شوید. چراغ‌ های خطی از جدیدترین چراغ‌های ارائه شده در بازار هستند و ویژگی‌هایی مثل بازدهی بالاتر، شار نوری بهتر، مصرف انرژی کمتر و طول عمر بیشتر دارند.

این نوع چراغ ها به چراغ لاینر نیز شناخته می‌شوند، نوری که از چراغ خطی ساطع می‌شود یکنواخت و چشم ‌نواز است. همانطور که گفته شد، چراغ‌های خطی از محصولات مدرن و تازه وارد روشنایی محسوب می‌شوند. محیط‌های وسیع مانند انبار و سوله‌های بزرگ منبع نور کافی در گوشه کنارها نداشتند؛ اما با ورود چراغ خطی به این مکان‌ها، مشکل تامین نور برای کل فضا بر طرف شد. در واقع چراغ‌های ال ای دی پس از سال ۲۰۰۰ میلادی و در همان دهه اول تحولی در نورپردازی ایجاد کردند که به دنبال آن انواع چراغ خطی با لامپ‌های ال ای دی به بازار آمدند.

انواع چراغ خطی کدام است؟

چراغ‌های خطی در سه نوع اصلی چراغ خطی روکار، چراغ خطی توکار و چراغ خطی آویز تولید می‌شوند و نوع دیگری ندارند. تشخیص تفاوت این سه نوع چراغ بسیار ساده است، اما در ادامه به توضیح کلی در مورد این سه نوع می‌پردازیم.

چراغ خطی روکار

چراغ‌های روکار از نام آن مشخص است و بر روی سطوحی مانند دیوار و یا کف نصب می‌شود. از چراغ خطی روکار در محل‌هایی که امکان نصب چراغ توکار نباشد استفاده می‌گردد و نیازی به سقف کاذب هم ندارد. چراغ‌های روکار بعد از نصب بدنه بر روی دیوار و یا سقف کاملا مشخص هستند، در نتیجه می‌توانند با به کار گیری رنگ و طرح‌های مختلف زیبایی بیشتری داشته باشند.

چراغ خطی توکار یا لاین نوری توکار

محل نصب چراغ‌های خطی توکار داخل سقف کاذب است و اصولا این نوع چراغ‌ها فقط با این روش قابل نصب هستند و در کنار پنل‌های ال ای دی برای نورپردازی ایده‌آل استفاده می‌شوند. برای شروع، شیارهایی هماهنگ با ابعاد چراغ‌های خطی در سقف ایجاد می‌شود تا نصب اصولی و دقیق صورت گیرد. اینکار می‌تواند از قبل به هنگام اجرای سقف کاذب انجام شود تا بستر کار آماده باشد. بدنه چراغ‌های خطی توکار بعد از نصب اصلا مشخص نخواهد بود زیرا دقیقا مانند نامی که دارد، داخل فضای مشخص شده نصب خواهد شد. با حضور این نوع چراغ خطی در فضاهای مختلف، می‌توان دکوراسیون و معماری متنوع و جدید ارائه داد و حتی در پرسپکتیو فضا تاثیر گذاشت.

چراغ خطی آویز

چراغ‌های خطی آویز هم در نحوه نصب متفاوت هستند و از سقف به صورت آویز نصب می‌شوند. این نوع چراغ‌ها بیشتر جنبه دکوراتیو دارند و برای طراحی خاص نورپردازی برخی مکان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. چراغ خطی آویز نور بیشتری در محیط نسبت به دو نوع دیگر ایجاد می‌کند و بهترین مکان و طراحی به جا برای این نوع چراغ‌ها، سقف‌هایی با ارتفاع زیاد است؛ اگر در مکانی با سقف کوتاه نصب شوند ارتفاع سقف را کوتاه‌تر خواهند کرد.

برخلاف دو مدل توکار و روکار، چراغ‌های خطی آویز را می‌توان به راحتی جا به جا کرد و مکان نصب آن را تغییر داد. نکته قابل توجه در مورد نحوه نصب این چراغ‌ها، کاربرد زنجیر با طول مناسب، پایه و فریم جداگانه است. در مورد اقلام مصرفی به هنگام نصب نیز تغییر آنها مانند کوتاهی و بلندی ارتفاع زنجیر امکان پذیر است.

images_1718450933_666d7af52c6fc.jpg

مزایای استفاده از چراغ های لاینر

نور پردازی‌های خطی در فضاهای خاصی کاربرد دارند و همانطور که گفته شد، در معماری و دکوراسیون مدرن هارمونی ایجاد می‌کنند. انواع چراغ‌های خطی نیز دارای مزیت‌هایی هستند که در ادامه به آنها می‌پردازیم.
  1. چراغ‌های خطی اقلام روشنایی مدرنی برای نورپردازی‌های نوین محسوب می‌شوند و به همین دلیل مکان‌ها و ساختمان‌های مدرن و امروزی بهترین محیط برای کاربرد این نوع چراغ‌ها هستند.

    نصب چراغ‌های خطی در اصل بسیار آسان است و به سادگی هر کاربری حتی شما می‌تواند آنها را در هر تعداد و به هر شکلی در کف، سقف و حتی دیوار (متناسب با طراحی مورد نظر) نصب نماید.

    اگر می‌خواهید منبع نور کافی داشته باشید و یا به دنبال چراغ پر نور برای دفتر کار خود هستید، قطعاً چراغ‌های خطی برای شما مناسب خواهد بود.

    به لطف وجود لامپ‌های ال ای دی امکان تولید انواع گوناگونی از چراغ‌های خطی با کاربردهای متفاوت فراهم گشته است.

    نکته قابل توجه، مصرف برق بسیار کم لامپ ال ای دی است. اصولا آن دسته از لامپ‌‌های ال ای دی که در ساخت و طراحی چراغ‌‌های خطی استفاده می‌‌شوند بسیار کم مصرف‌ هستند.

    طراحی و کاربرد چراغ‌های خطی در فضا، جلوه‌ای منظم‌تر از محیط را به نمایش می‌گذارند.

    استفاده از چراغ‌های خطی در قسمت‌های گوناگون ساختمان‌ها، به دیدن جزئیات کمک خواهد کرد. نورپردازی با وجود چراغ‌‌های خطی، دید کافی و استانداردی ایجاد خواهد کرد و برای بخش‌هایی مانند کف راهروها، دیوار آشپزخانه‌ها و حتی دور آینه‌‌های روشویی روشنایی بیشتری خواهد داشت.

    لامپ های ال ای دی طول عمر بالایی دارند، در نتیجه چراغ‌های خطی برای استفاده‌های طولانی مدت دچار هیچ گونه مشکلی نمی‌شوند.

    انواع چراغ خطی جزو ابزار روشنایی محبوب هستند و این موضوع به دلیل انعطاف پذیری زیاد آنها است.

    شار نوری یکنواخت نیز از دیگر مزایای چراغ‌های خطی یا پانل‌های LED است که سبب می‌شود در نهایت نورپردازی شما بسیار دلنشین‌تر از زمانی باشد که از نمونه‌های دیگر لامپ مانند چراغ‌های فلورسنت استفاده می‌‌کنید.

سوالات متداول در مورد لاین های نوری

آیا چراغ‌ های خطی اندازه‌ های مختلف دارند؟
خوشبختانه بله، چراغ‌های خطی را می‌توان در ابعاد مختلف و دلخواه اجرا نمود.

آیا می‌ توان در خانه نیز از چراغ خطی استفاده کرد؟
شما متناسب با دکوراسیون هر فضایی می‌توانید از این نوع چراغ استفاده نمایید. همانطور که گفته شد، چراغ‌های خطی سبک مدرن دارند و در فضاهایی با معماری مدرن جلوه بهتری خواهند داشت.

اکنون در طراحی دکوراسیون داخلی ساختمان‌ها، از چراغ‌‌های خطی استفاده می‌‌شود که به دلیل وجود انعطاف پذیری بالا در طرح و رنگ نور و همچنین مصرف پایین انرژی به دلیل داشتن ال ای دی حرارت بسیار کمی ایجاد می‌‌کنند. در مجموع اگر معماری فضای شما مدرن است و نیاز به گستره نور بیشتری با شار یکنواخت دارید، حتماً از نوع مناسب چراغ خطی استفاده کنید. در نهایت تاریک‌ترین بخش‌های فضای شما و گوشه کناره‌ها دید بهتری خواهند داشت. برای خرید یا مشاوره خرید چراغ خطی و قیمت لاین های نوری سفارشی یا آماده به لایت هوم مراجعه کنید.

"این مقاله توسط نجوا ایزدی متخصص سیستم های برقی ساختمانی نوشته شده است"

برچسب‌ها:

نظر شما