شناسهٔ خبر: 67212142 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تحلیل بازار | لینک خبر

رئیس اداره ثبت اسناد و املاک تهران:

اسناد دفترچه‌ای قدیمی اعتبار قانونی ندارند

رئیس اداره ثبت اسناد و املاک تهران گفت: اسناد دفترچه‌ای قدیمی دیگر اعتباری ندارند و لازم است مردم نسبت به تبدیل اسناد دفترچه‌ای به تک برگ اقدام کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش بازار، محمد افخمی، رئیس اداره ثبت اسناد و املاک تهران درباره وظایف اداره ثبت اسناد و املاک گفت: از جمله وظایف اداره ثبت اسناد کشور فقط تنها صدور اسناد نیست بلکه اجرای اسناد رسمی، نقل و انتقال دفاتر، ثبت مالکیت‌های مادی و معنوی نیز از جمله فعالیت‌های این مجموعه است.

افخمی با بیان اینکه بیش از ۹۰ درصد خدمات اداره ثبت اسناد و املاک به صورت غیرحضوری و الکترونیکی است، گفت: در حال حاضر بزرگترین مشکل در حوزه صدور اجرای سند مهریه است که با رشد جمعیت و کمبود نیروی کافی حجم مراجعات بیشتر شده است که با جذب نیرو در سال جدید در حال ترمیم این موضوع هستیم.

افخمی با با بیان اینکه اسناد دفترچه‌ای قدیمی دیگر اعتباری ندارند، ادامه داد: فراخوان داده شده که هر کس سند مالکیت دفترچه‌ای دارد، به اداره ثبت مراجعه کند تا آن را تبدیل به سند تک برگ کنیم. از این رو افراد می‌توانند با مراجعه و مشخص کردن وضعیت ملک خود روند اخذ سند تکبرگ را انجام دهند، در سال ۱۴۰۳، اداره ثبت اسناد و املاک قصد دارد تمام حدنگاری‌های استان تهران را انجام دهد از همین رو اداره ثبت سال پرکاری خواهد داشت.

رئیس اداره ثبت اسناد و املاک تهران افزود: سالانه بیش از یک میلیون سند تک برگ حدنگاری شده در استان تهران صادر که صدور آنها همان روز انجام می‌شود، همچنین در سال‌های آینده با الکترونیکی شدن سند مالکیت، هیچ سند کاغذی نخواهیم داشت و شهروندان نیز نیازی به مراجعه حضوری ندارند، اما در حال حاضر هدف اداره ثبت اسناد و املاک این است که تمام اطلاعات مالکیت افراد در سامانه ثبت شود و بر اساس همان اطلاعات، سند مالکیت مردم صادر شود.

امکان مشاهده وضعیت مالکیت در سامانه «ثبت من»
رئیس اداره ثبت اسناد و املاک اظهار کرد: سند تک برگ امکان جعل را از بین می‌برد، چرا که اگر فردی ملکی را معامله می‌کند، سند تک برگ قبلی از بین می‌رود و سند جدید صادر شده و همچنین اطلاعات در سامانه املاک ثبت شده است و امکان هیچ‌گونه معامله برای هیچ شخصی به جز مالک و خریدار وجود ندارد و از این طریق امنیت معاملات بالا می‌رود. همچنین افراد با مراجعه به سامانه «ثبت من» امکان مشاهده وضعیت مالکیت خود را دارند و به نوعی گواهی سازمان مبنی بر مالکیت شخص در این سامانه وجود دارد.

وی افزود: از مراجعه‌کنندگان تقاضای صبر در صدور سند را داریم، چرا که امسال سازمان ثبت باید تمام حدنگاری‌های استان را انجام دهد و مالکیت مردم را تثبیت کند تا افراد از مراجعه به اداره ثبت اسناد و املاک بی‌نیاز شوند. از مردم تقاضا می‌شود که اگر سند دفترچه‌ای دارند با مراجعه به دفتر اسناد رسمی و با احراز هویت، سوابق خود را ارائه دهند تا از طریق پست برای اداره ثبت ارسال شود و یا مستقیم به اداره ثبت مراجعه کنند.

هیچ خدمات ثبتی به اسناد دفترچه‌ای تعلق نمی‌گیرد
رئیس اداره ثبت اسناد و املاک تهران در پایان با اشاره به بی‌اعتبار بودن سند مالکیت دفترچه‌ای گفـت: از این پس دفترچه مالکیت بر طبق قانون اعتبار ندارد و هیچ خدمات ثبتی به آن تعلق نمی‌گیرد مگر اینکه سند حدنگاری شده باشد، بنابراین لازم است در تهران که بیشترین سند دفترچه‌ای وجود دارد، مردم اقدام لازم برای تبدیل سند به تک برگ را انجام دهند.

نظر شما