شناسهٔ خبر: 67211858 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تحلیل بازار | لینک خبر

پایان قرارداد نفتی ۵۰ ساله میان آمریکا و عربستان

تصمیم ریاض برای دلارزدایی از معاملات نفتی

با اتمام قرارداد نفتی پنجاه ساله میان عربستان سعودی و ایالات متحده، منابع نزدیک به ریاض از تصمیم احتمالی پادشاهی عربستان برای فروش نفت این کشور با ارزهای مختلف و خروج از انحصار دلار خبر دادند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار بازار؛ با اتمام قرارداد نفتی پنجاه ساله میان عربستان سعودی و ایالات متحده، منابع نزدیک به ریاض از تصمیم احتمالی پادشاهی عربستان برای فروش نفت این کشور با ارزهای مختلف و خروج از انحصار دلار خبر دادند.

قرراداد نفتی میان عربستان سعودی و آمریکا در تاریخ ۸ زوئن ۱۹۷۴ میان دو کشور به امضا رسیده بود. بر اساس این قرارداد، عربستان سعودی پذیرفته بود که نفت این کشور را تنها با استفاده از دلار آمریکا به مشتریان خارجی خود بفروشد. این در حالیست که دولت جو بایدن، از تمدید این قرارداد نفتی بزرگ خودداری کرده و مهلت تمدید آن نیز اکنون به پایان رسیده است.

به نوشته وب سایت «واچر گورو» اکنون ریاض قصد دارد نفت صادراتی خود را با استفاده از سبد متنوعی از ارزها ماتند ین، یوآن، یورو و روبل روسیه به فروش برساند. همچنین امکان استفاده از ریال عربستان برای تسویه حساب های مالی ناشی از خرید نفت با ریاض نیز فراهم شده است.

گفته می شود در صورت اجرایی شدن تصمیم احتمالی عربستان برای فروش نفت از طریق ارزهای محلی، کشورهای عضو بریکس همچون چین و هند بیشترین سود را خواهند برد. این موضوع همچنین می تواند منجر به از دست رفتن سیطره دلار در معاملات نفتی عربستان و احتمالا دیگر کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس شود.

نظر شما