شناسهٔ خبر: 67211578 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

نفربر 3 میلیون دلاری «نمرِ» اسرائیل که مقاومت فلسطین با راکت ارزان‌قیمت یاسین منهدم کرد

صاحب‌خبر -

شفقنا-خودروی زرهی «نمر» یکی از برجسته‌ترین خودروهای نظامی اسرائیل به حساب می‌آید و ارتش اسرائیل  به هنگام اعلام ساخت آن برای نخستین بار در سال 2008 میلادی، این نفربر را انقلابی در دنیای نفربرها در میدان نبرد توصیف کرد.

به گزارش شفقنا به نقل از الجزیره، هزینه ساخت این خودروی زرهی بیش از 3 میلیون دلار است و مشابه ساختار یک تانک مرکاوا طراحی شده است و می تواند 12 سرباز به اضافه 3 سرباز دیگر را در قسمت جلویی حمل کند.

این خودروی زرهی مجهز به مسلسل، خمپاره انداز، نارنجک‌انداز و بمب های دودزا بوده و قابلیت پرتاب دو موشک را دارد.

درب سوار شدن نیروها به شکل جالبی کمی داخل خودرو ساخته شده است تا زمانی که درب باز می‌شود و سربازی در ورودی درب قرار دارد از دو طرف مورد آتش دشمن قرار نگیرد، همچنین چند دریچه کوچک در انتهای خودروی زرهی برای دید زدن رو به بیرون سربازان نصب شده است.

راننده که در جلو قرار می‌گیرد و دارای جایگاه مشابه تانک مرکاوا است، زاندنه پشت موتور قرار دارد زیرا نمر مانند مرکاوا که موتورش در جلو است، از این رو، خود موتور یک حفاظت بیشتری را برای خدمه در جلو ایجاد کرده است، فرمانده و توپچی عقب قرار دارند.

خودرو در جلوی بدنه دارای یک موتور دیزل آلمانی با 1200 اسب بخار قدرت است، نمر دارای رانش به وزن 20 اسب بخار بر تن است که رقم مناسبی است و تحرک مناسب را به این خودرو می‌دهد، این نفربر می‌تواند با 9 سرباز کاملا مسلح به سرعت 60 کیلومتر بر ساعت در جاده حرکت کند، بُرد آن 500 کیلومتر است.

برآوردها نشان می‌دهد ارتش اسرائیل 230 عراده از این نفربرهای زرهی را در اختیار دارد که در تیپ‌های پیاده استفاده می‌شود.

علیرغم هزینه ساخت بالا و توانمندی ویژه این نفربر، گردن‌های قسام، شاخه نظامی حماس موفق شد این نفربر را با راکت یاسین 105 در ماه جاری در غرب شهر رفح منهدم کند.

یاسین ۱۰۵ پرکاربردترین راکت قسام در نبردهای نوار غزه است به طوری که تاکنون صدها خودروی زرهی اسرائیلی با آن منهدم شده است.

این راکت ساخت داخل است و قدرت تخریب بسیار بالایی دارد و برای اولین بار در نبرد طوفان الاقصی بکار گرفته شده است.

متن این خبر در الجزیره

نظر شما